Gå til innhold

Retting av journal


aa-k-j

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått avtale med DPS om retting i journalen, men det kan bli mye arbeid. Fant 12 feil på bare 2 samtaler og de var tilbake til 2008. Vet det er mye feil i journalen, men hva hvis det fortsetter med like mye feil på så få samtaler. Kan de da nekte å rette de? I så fall hvilke andre løsninger finnes det? Mye av de feil som står har de brukt i vurderinger da og senere så er jo viktig at opplysninger er mest mulig korrekte for eventuelle framtidige vurderinger. Men hva med epikriser? Epikriser er jo sammendrag med de feil fra journalen. Hva gjøres da med epikriser når feil blir rettet? Noen som vet eller har erfart å få rettet feil i journalen? Er jo glad for å få rettet feil, men stoler lite på hva DPS sier derfor håper jeg noen her vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan fikk du til avtale om retting av journal? Jeg skulle også ha rettet oppi mye feil, men jeg går ikke til dps lenger. Må man gå til dps for å få time til endring av jorunal?

Anonymkode: 3217e...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fikk du til avtale om retting av journal? Jeg skulle også ha rettet oppi mye feil, men jeg går ikke til dps lenger. Må man gå til dps for å få time til endring av jorunal?

Anonymkode: 3217e...950

Nei ikke akkurat time, men må ha en avtale med de. Er jo de som har journalen og er bare de som kan endre noe i den. Jeg sendte mail om retting, men jeg har og tidligere klaget de inn til fylkesmannen for flere feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, aa-k-j skrev:

Nei ikke akkurat time, men må ha en avtale med de. Er jo de som har journalen og er bare de som kan endre noe i den. Jeg sendte mail om retting, men jeg har og tidligere klaget de inn til fylkesmannen for flere feil.

Da er det vel derfor du ikke får hjelp derfra, men de burde jo tåle det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, aa-k-j skrev:

Nei ikke akkurat time, men må ha en avtale med de. Er jo de som har journalen og er bare de som kan endre noe i den. Jeg sendte mail om retting, men jeg har og tidligere klaget de inn til fylkesmannen for flere feil.

Ok, kan jeg spørre hvordan du klaget inn til fylkesmannen? Var det på nettet du gjorde det? Jeg burde også gjøre det.

Anonymkode: 3217e...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, kan jeg spørre hvordan du klaget inn til fylkesmannen? Var det på nettet du gjorde det? Jeg burde også gjøre det.

Anonymkode: 3217e...950

Ja gjorde det elektroniske. Jeg gikk inn på fylkesmannen som var tilsynsorganet til DPSet hørte til under og gikk ned på "send sikker melding" under "kontakt oss". Første gang sendte jeg feil, men ble da videresendt til rett fylkesmann. Det er ofte nok å kontakte DPSet hvis du bare vil ha rettet i feil i journalen. Har de gjort andre feil anbefalinger jeg klage til DPSet først før klage til fylkesmannen. Men det velger du jo selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, stjernestøv skrev:

Da er det vel derfor du ikke får hjelp derfra, men de burde jo tåle det. 

Ja de har jo skrevet mye feil og de feil har de jo brukt i vurderinger og bruker fremdeles. 12 feil i bare 2 samtaler er vel mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, aa-k-j skrev:

Ja gjorde det elektroniske. Jeg gikk inn på fylkesmannen som var tilsynsorganet til DPSet hørte til under og gikk ned på "send sikker melding" under "kontakt oss". Første gang sendte jeg feil, men ble da videresendt til rett fylkesmann. Det er ofte nok å kontakte DPSet hvis du bare vil ha rettet i feil i journalen. Har de gjort andre feil anbefalinger jeg klage til DPSet først før klage til fylkesmannen. Men det velger du jo selv. 

Men måtte du legge ved kopi av det notatet som du mente var feil?

Også skrev du til fylkesmannen det som var feil eller tar fylkesmannen å ringer deg opp eller dps ordner et møte for å høre hva du mener er feil?

Anonymkode: 3217e...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men måtte du legge ved kopi av det notatet som du mente var feil?

Også skrev du til fylkesmannen det som var feil eller tar fylkesmannen å ringer deg opp eller dps ordner et møte for å høre hva du mener er feil?

Anonymkode: 3217e...950

Fikk møte med DPS uten å klage til fylkesmannen, men måtte klage til fylkesmannen fordi de hadde utlevert feil opplysninger uten samtykke og for å si det rett ut løyet grovt for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder retting av journal, må en skille mellom rene faktafeil og uenighet om vurderinger. Faktafeil er slikt som navn, årstall, yrke, bosted, antall barn, navn på medisiner, dose etc.  Faktafeil er helt uproblematisk å rette, og institusjonen gjør det umiddelbart.

Noe annet er ulikt syn på de vurderinger som er gjort. Behandler kan skrive/burde ha skrevet: "For meg fremstår pasienten klart manisk" (bør skrive subjektivt). Pasienten kan mene at hen var helt frisk eller bare i godt humør. I slike tilfeller vil sykehuset ikke endre det som er skrevet, men kan ta inn et eget notat som beskriver pasientens syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kupton skrev:

Når det gjelder retting av journal, må en skille mellom rene faktafeil og uenighet om vurderinger. Faktafeil er slikt som navn, årstall, yrke, bosted, antall barn, navn på medisiner, dose etc.  Faktafeil er helt uproblematisk å rette, og institusjonen gjør det umiddelbart.

Noe annet er ulikt syn på de vurderinger som er gjort. Behandler kan skrive/burde ha skrevet: "For meg fremstår pasienten klart manisk" (bør skrive subjektivt). Pasienten kan mene at hen var helt frisk eller bare i godt humør. I slike tilfeller vil sykehuset ikke endre det som er skrevet, men kan ta inn et eget notat som beskriver pasientens syn.

Ja helt klart. Jeg vil rette i ting de påstår jeg har sagt når jeg ikke har sagt det. Vurderinger må de selv rette ut fra retting av feil uttalelser altså vurdering de har foretatt basert på utsagn og ikke hvordan de har oppfattet meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47

Jeg ser også når jeg leser i journalen min på nett at det kan forekomme noen småfeil av og til, men siden de ikke er av alvorlig karakter bryr jeg meg ikke noe om det. 

Men en gang var det etter mitt syn en større feil som var skrevet, likevel gadd jeg ikke å anstrenge meg noe særlig for å få det rettet. Jeg sa bare i fra til behandler om hva jeg mente var feil, og så laget hun et eget notat på det, som også ble lagt ut. Jeg orker ikke å gå rundt å irritere meg over sånne ting, for jeg tror at de fleste leger ikke en gang gidder å gå inn å lese så grundig hva andre behandlere har skrevet tidligere uansett. De er nok mest opptatt av de store linjene som f.eks diagnoser og medisiner, tror jeg.

Endret av Naana47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er så inni granskauen irritert på de narssisitiske psykologene som jobber på dpset her jeg bor!

Anonymkode: 3217e...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De skrev at jeg har valgt å avslutte når det egentlig var de som ikke klarte å hjelpe meg fordi de er lavkvalitets psykologer. 

Anonymkode: 3217e...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...