Gå til innhold

Hva skal til for å få lov til å ta en Coronatest ? Prøver å gjøre ting riktig.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Vi har vært på ferie og samboer har blitt dårlig. Det startet med vondt i halsen. Nå er han snørrete og nyser i ett sett. 

Vi tror dette er en vanlig forkjølelse , fordi han ble syk etter å ha lagt seg med vått hår ved siden av åpent vindu og det blåste og var kaldt der oppe i nord. 

Men vi reiser på ny ferie på onsdag og vi prøver å gjøre ting riktig. Vil jo helst ikke smitte lokalbefolkningen med coronavirus, hvis det skulle vise seg å være det. 

Men nå har han tatt 5 telefoner og kommer ingen vei noen steder. 

Tlf nr 1 . Ringer fastlegen . Får beskjed om å ringe Coronatelefonen. 

Tlf nr 2. Ringer coronatelefonen. Får beskjed om å ringe på nytt om han ikke blir bedre i løpet av et par dager, selv om han sier at han drar på ferie og må testes først.

Tlf nr 3. Ringer til Volvat. Får beskjed om at de ikke tar tester og at han må ringe Coronatelefonen. Svarer at det har han allerede gjort og det var nytteløst. Får da beskjed om å ringe til Aker legevakt. 

Tlf nr 4. Ringer til Aker legevakt. Får beskjed om å ringe Coronatelefonen på nytt. 

Tlf nr 5. Ringer Coronatelefonen. Coronatelefonen er stengt.

Ha ha, skal man le eller gråte ? Dette er jo latterlig.  Helsevesenet er ikke inteteressert i begrense smittespredning virker det som. 

Blir irritert over alle smitterådene som gis til folk, når de ikke en gang gidder å utføre en test for å forhindre at smitten sprer seg, men bare skyver det vekk til neste og neste og neste og ingen vil utføre testen 😠

Ja ja, samboeren har i hvert fall gjort hva han kan. 

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Vi har vært på ferie og samboer har blitt dårlig. Det startet med vondt i halsen. Nå er han snørrete og nyser i ett sett. 

Vi tror dette er en vanlig forkjølelse , fordi han ble syk etter å ha lagt seg med vått hår ved siden av åpent vindu og det blåste og var kaldt der oppe i nord. 

Men vi reiser på ny ferie på onsdag og vi prøver å gjøre ting riktig. Vil jo helst ikke smitte lokalbefolkningen med coronavirus, hvis det skulle vise seg å være det. 

Men nå har han tatt 5 telefoner og kommer ingen vei noen steder. 

Tlf nr 1 . Ringer fastlegen . Får beskjed om å ringe Coronatelefonen. 

Tlf nr 2. Ringer coronatelefonen. Får beskjed om å ringe på nytt om han ikke blir bedre i løpet av et par dager, selv om han sier at han drar på ferie og må testes først.

Tlf nr 3. Ringer til Volvat. Får beskjed om at de ikke tar tester og at han må ringe Coronatelefonen. Svarer at det har han allerede gjort og det var nytteløst. Får da beskjed om å ringe til Aker legevakt. 

Tlf nr 4. Ringer til Aker legevakt. Får beskjed om å ringe Coronatelefonen på nytt. 

Tlf nr 5. Ringer Coronatelefonen. Coronatelefonen er stengt.

Ha ha, skal man le eller gråte ? Dette er jo latterlig.  Helsevesenet er ikke inteteressert i begrense smittespredning virker det som. 

Blir irritert over alle smitterådene som gis til folk, når de ikke en gang gidder å utføre en test for å forhindre at smitten sprer seg, men bare skyver det vekk til neste og neste og neste og ingen vil utføre testen 😠

Ja ja, samboeren har i hvert fall gjort hva han kan. 

Ring coronatelefonen på nytt i morgen:-) Det er så vidt jeg vet eneste veien inn til testing i Oslo. Dere må ha hatt uflaks som ble avvist av dem, så gjør nytt forsøk (og da kan dere jo si at han allerede har vært dårlig noen dager...) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, frosken skrev:

Ring coronatelefonen på nytt i morgen:-) Det er så vidt jeg vet eneste veien inn til testing i Oslo. Dere må ha hatt uflaks som ble avvist av dem, så gjør nytt forsøk (og da kan dere jo si at han allerede har vært dårlig noen dager...) 

Ja, får gjøre det. Jeg har planer om å treffe mange barndomsvenner og vi kan ikke risikere å smitte dem. Vi får heller booke om rommet et par dager med den begrunnelsen at han venter på svar på coronatest.  Vi er 99% sikker på at det ikke er corona. 

Jeg har ikke blitt syk, men jeg passer alltid på å unngå trekk. Jeg snudde meg og la meg med beina mot vinduet, for å unngå trekk i nakken 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Blir irritert over alle smitterådene som gis til folk, når de ikke en gang gidder å utføre en test for å forhindre at smitten sprer seg, men bare skyver det vekk til neste og neste og neste og ingen vil utføre testen 😠

 

Nå er ikke jeg helt oppdatert, men sist jeg sjekket var ikke disse testene 100% sikre på å oppdage smitte, dvs, selv om testen sier at du er negativ, skal du isolere deg selv i 14 dager uansett om du har symptomer som ligner på corona, dermed er å ta testen uten nytte ut over smittesporing (siden om de vet han var smittet kan de bruke dette til å spore andre potensielle smittede)

Vet ikke hvilken test vi bruker i NOrge, men denne artikkelen snakker om 80% false negativ f.eks: (ikke nødvendigvis det samme får våre tester jeg vet ikke noe om hvilken av testene vi bruker, men det er vanlig med høy false negativ for de fleste tester på sykehus generelt sett, så gjelder sikkert for corona også.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/tests-may-miss-more-than-1-in-5-covid-19-cases

15 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Men vi reiser på ny ferie på onsdag og vi prøver å gjøre ting riktig. Vil jo helst ikke smitte lokalbefolkningen med coronavirus, hvis det skulle vise seg å være det. 

Ja ja, samboeren har i hvert fall gjort hva han kan. 

Nei, du har nok gjort det du kunne, får gå å smitte dem og etter at flere dør så får du trøste deg med at det er statens skyld  

Får skrive det på gravstøtten, "gjorde det jeg kunne, men måtte på ferie, tross covid symptomer, sorry bestemor" ;) 

 

Bare for å være litt kritisk, jeg har ikke fulgt med aner ikke hva som er symptomer på coivid eller noe, men hør med corona telefonen du, sier de at det er god ide å dra på ferie gitt symptomene så kjør på.

Anonymkode: 621d5...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg helt oppdatert, men sist jeg sjekket var ikke disse testene 100% sikre på å oppdage smitte, dvs, selv om testen sier at du er negativ, skal du isolere deg selv i 14 dager uansett om du har symptomer som ligner på corona, dermed er å ta testen uten nytte ut over smittesporing (siden om de vet han var smittet kan de bruke dette til å spore andre potensielle smittede)

Vet ikke hvilken test vi bruker i NOrge, men denne artikkelen snakker om 80% false negativ f.eks: (ikke nødvendigvis det samme får våre tester jeg vet ikke noe om hvilken av testene vi bruker, men det er vanlig med høy false negativ for de fleste tester på sykehus generelt sett, så gjelder sikkert for corona også.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/tests-may-miss-more-than-1-in-5-covid-19-cases

Nei, du har nok gjort det du kunne, får gå å smitte dem og etter at flere dør så får du trøste deg med at det er statens skyld  

Får skrive det på gravstøtten, "gjorde det jeg kunne, men måtte på ferie, tross covid symptomer, sorry bestemor" ;) 

 

Bare for å være litt kritisk, jeg har ikke fulgt med aner ikke hva som er symptomer på coivid eller noe, men hør med corona telefonen du, sier de at det er god ide å dra på ferie gitt symptomene så kjør på.

Anonymkode: 621d5...1ba

For et tullete svar. Vi reiser ingen steder før testen viser negativ. Bare så det er sagt hvis det var noe som var uklart i innlegget mitt. 

Har ikke lest noen steder at man skal isolere seg ved en negativ test. Ingen av de jeg kjenner som har blitt testet negativt har fått en slik beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

For et tullete svar. Vi reiser ingen steder før testen viser negativ. Bare så det er sagt hvis det var noe som var uklart i innlegget mitt. 

Har ikke lest noen steder at man skal isolere seg ved en negativ test. Ingen av de jeg kjenner som har blitt testet negativt har fått en slik beskjed.

Ok da mistolket jeg det du skrev beklager det ;) 

Det jeg trodde du sa, var, "ok nå har vi gjort vårt nå reiser vi for vi får ikke tatt testen", men sa du ikke det beklager jeg.

Skal google litt og se om jeg finner hva sensitiviteten og spesifisiteten på Norges tester er, har koblet helt ut jeg av dette corona hysteriet :P 

Anonymkode: 621d5...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du skal ihvertfall isolere deg inntil symptomene er borte, selv ved negativ test.

Dette er vel en mellomting de har kommet frem til da, for en kan smitte selv en periode etter at symptomene er borte om en var smittet, men sannsynligheten for smitte etter negativ test OG symptomopphør er vel liten.

2020-07-01-flytskjema.png?preset=mainbod

Anonymkode: 621d5...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok da mistolket jeg det du skrev beklager det ;) 

Det jeg trodde du sa, var, "ok nå har vi gjort vårt nå reiser vi for vi får ikke tatt testen", men sa du ikke det beklager jeg.

Skal google litt og se om jeg finner hva sensitiviteten og spesifisiteten på Norges tester er, har koblet helt ut jeg av dette corona hysteriet :P 

Anonymkode: 621d5...1ba

Ja, du har mistolket. Det handler ikke en gang om oss. Innlegget handler om samboeren iom at jeg er frisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ihvertfall isolere deg inntil symptomene er borte, selv ved negativ test.

Dette er vel en mellomting de har kommet frem til da, for en kan smitte selv en periode etter at symptomene er borte om en var smittet, men sannsynligheten for smitte etter negativ test OG symptomopphør er vel liten.

2020-07-01-flytskjema.png?preset=mainbod

Anonymkode: 621d5...1ba

Hvorfor skriver du du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 minutter siden, Kayia skrev:

Hvor har dere vært på ferie? Har dere vært i kontakt med noen med påvist smitte? 

Nei vi var for oss selv i Lofoten. Vi tok fly med munnbind som er påbudt. 

Vi bodde alene i ei rorbu. Var på fjellturer alene. Holdt avstand i butikkene osv. Vasket hender, antibac osv. Vi var veldig forsiktige iom at samboer er 60 år og har høyt blodtrykk, så han er i risikogruppa for å kunne bli skikkelig dårlig av corona. 

Men vi føler oss ganske trygge på at det ikke er det, men iom at risikoen er der, må han teste først uansett. 

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Hvorfor skriver du du ?

Varfor gör hon på detta viset?

 

12 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Har ikke lest noen steder at man skal isolere seg ved en negativ test. Ingen av de jeg kjenner som har blitt testet negativt har fått en slik beskjed.

Fant svaret på sensitiviteten, på fhis webside, det er litt komplisert matematikk, men de snakker om 80% sensitivitet, på selve testen, men de har kloke hoder som forsøker å bruke annen informasjon (og å reteste noen ganger) til å kompansere og finne noe flere enn bare dette antallet av ekte smittede. 80% sensitivitet betyr at en test finner at du er syk 80% av gangene om du faktisk er syk. Husk dette er ikke et statisk tall det kan avhenge av hvor du er i sykdomsforløp etc.

Men, ja, testen i Norge er ikke veldig nøyaktig og gir ofte false negative. (rundt 80% sensitivitet på PCR testen, i seg selv)

Og, ja, da må en isolere seg selv ved negativ test, selvsagt, og at ingen har gjort det er skremmende, dette er jo noe jeg trodde var allmenn kunnskap, fra før corona, det er ofte lav sensitivitet på tester du gjær hos doktorn til vanlig også, og er det en dødelig sykdom da må en ta forholdsregler selv ved negativ test

 

Negative prøvesvar fra symptomatiske personer

Sannsynligheten for en falsk negativ test bør vurderes ut ifra om personen er kjent nærkontakt, den kliniske mistanken, tid siden symptomdebut og andre testresultater som CT-thorax. 

  • Ved sterk mistanke om covid-19 hos person med negativt prøvesvar, bør personen retestes. Ved en pretest sannsynlighet for smitte på 30 prosent, vil en ny test minske sannsynligheten for falskt negativt prøvesvar fra 8 prosent til 1,7 prosent (ved 80 prosent sensitivitet på PCR test).

Anonymkode: 621d5...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Nei vi var for oss selv i Lofoten. Vi tok fly med munnbind som er påbudt. 

Vi bodde alene i ei rorbu. Var på fjellturer alene. Holdt avstand i butikkene osv. Vasket hender, antibac osv. Vi var veldig forsiktige iom at samboer er 60 år og har høyt blodtrykk, så han er i risikogruppa for å kunne bli skikkelig dårlig av corona. 

Men vi føler oss ganske trygge på at det ikke er det, men iom at risikoen er der, må han teste først uansett. 

Da er sjansen nesten ikke tilstede for at dette er covid-19, det er ingen tilfeller av smitte nord for Trøndelag pt.

Om dere vil gjøre dette riktig utsetter dere reise til mannen har vært symptomfri i et døgn, uavhengig av om han er forkjølet, har influensa eller viser seg å være smittet av Covid 19, som er lite sannsynlig om dere ikke har hatt kontakt med noen andre med smitte. Onsdag høres ikke gjennomførbart ut, om han testes eller ei. 

Her i byen avventes testing i påvente av å se an sykdomsforløp, men syke bes holde seg i karantene. Nysing er ikke et symptom på Covid-19, les om symptom på FHI sin hjemmeside, der er symptomene på hhv Covid-19, influensa, forkjølelse og allergi satt inn i en lettfattelig tabell. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Nei vi var for oss selv i Lofoten. Vi tok fly med munnbind som er påbudt. 

Vi bodde alene i ei rorbu. Var på fjellturer alene. Holdt avstand i butikkene osv. Vasket hender, antibac osv. Vi var veldig forsiktige iom at samboer er 60 år og har høyt blodtrykk, så han er i risikogruppa for å kunne bli skikkelig dårlig av corona. 

Men vi føler oss ganske trygge på at det ikke er det, men iom at risikoen er der, må han teste først uansett. 

Må legge til at vi også satt for oss selv i flyet. Var veldig få passasjerer som satt spredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Varfor gör hon på detta viset?

 

Fant svaret på sensitiviteten, på fhis webside, det er litt komplisert matematikk, men de snakker om 80% sensitivitet, på selve testen, men de har kloke hoder som forsøker å bruke annen informasjon (og å reteste noen ganger) til å kompansere og finne noe flere enn bare dette antallet av ekte smittede. 80% sensitivitet betyr at en test finner at du er syk 80% av gangene om du faktisk er syk. Husk dette er ikke et statisk tall det kan avhenge av hvor du er i sykdomsforløp etc.

Men, ja, testen i Norge er ikke veldig nøyaktig og gir ofte false negative. (rundt 80% sensitivitet på PCR testen, i seg selv)

Og, ja, da må en isolere seg selv ved negativ test, selvsagt, og at ingen har gjort det er skremmende, dette er jo noe jeg trodde var allmenn kunnskap, fra før corona, det er ofte lav sensitivitet på tester du gjær hos doktorn til vanlig også, og er det en dødelig sykdom da må en ta forholdsregler selv ved negativ test

 

Negative prøvesvar fra symptomatiske personer

Sannsynligheten for en falsk negativ test bør vurderes ut ifra om personen er kjent nærkontakt, den kliniske mistanken, tid siden symptomdebut og andre testresultater som CT-thorax. 

  • Ved sterk mistanke om covid-19 hos person med negativt prøvesvar, bør personen retestes. Ved en pretest sannsynlighet for smitte på 30 prosent, vil en ny test minske sannsynligheten for falskt negativt prøvesvar fra 8 prosent til 1,7 prosent (ved 80 prosent sensitivitet på PCR test).

Anonymkode: 621d5...1ba

Det vi får gjøre er å forholde oss til hva legen sier, hvis testen er negativ. Alt annet som står blir meningsløst å forholde seg til.

Hvis testen er postiv får vi karantene, forholder oss til det og utsetter ferien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Må legge til at vi også satt for oss selv i flyet. Var veldig få passasjerer som satt spredt.

Som sagt, syke skal holde seg inne til de har vært symptomfrie i ett døgn, så dersom dere ønsker å gjøre dette riktig bør dere utsette reisen til mannen er frisk. Ring coronatelefonen på nytt, men det høres ut som de mener at det er svært lite sannsynlig at mannen din er smittet, og derfor heller skal se det an. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, Kayia skrev:

Som sagt, syke skal holde seg inne til de har vært symptomfrie i ett døgn, så dersom dere ønsker å gjøre dette riktig bør dere utsette reisen til mannen er frisk. Ring coronatelefonen på nytt, men det høres utviding de mener at det er svært lite sannsynlig at mannen din er smittet, og derfor heller skal se det an. 

Ja, han ringer i morgen. Håper han får tatt en test i morgen, så utsetter vi til han har fått svar på testen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Ja, han ringer i morgen. Håper han får tatt en test i morgen, så utsetter vi til han har fått svar på testen. 

Dere må utsette til han er symptomfri. Andre i risikogruppe skal ikke utsettes for smitte som svekker immunsystemet, derfor karantene ved ALL sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
25 minutter siden, Kayia skrev:

Dere må utsette til han er symptomfri. Andre i risikogruppe skal ikke utsettes for smitte som svekker immunsystemet, derfor karantene ved ALL sykdom. 

Nå kom han hjem. Han ble så irritert av å bli avvist på 5 telefoner at han føyk avgårde til Volvat med  😷mens jeg satt og skrev her . Han ble testet ( De løy på telefonen da )og er allerede hjemme igjen . 

Han får svar på onsdag og vi utsetter turen til torsdag eller fredag. Nysing er ikke et symptom på corona vistnok i flg datteren, men hvis vi venter til torsdag / fredag, så rekker han å bli bra mest sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at det skal være så vanskelig å få testet seg.  Her kan vi ringe og bestille time og det er åpent 3 ganger i uka fra 10-14.  Jeg skjønner godt at dere blir irritert. Dessuten er det langt unna og vi må ev ta en taxi...

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...