Gå til innhold

Uspesifisert personlighetsforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Personlighetsforstyrrelse er når en over tid har personlighetstrekk som er såpass avvikende/umodne at en selv lider betydelig under dem og/eller det fører til betydelig nedsatt funksjon i utdanning/yrke, i familien og/eller sosialt.

At det brukes uspesifisert, betyr at en (enda) ikke har klart å finne at en oppfyller de konkrete kriterier for en spesifikk pf. Vanligvis er dette en diagnose en bruker tidlig i utredningen/behandlingen inntil en har diagnostisert en eller flere spesifikke pf. Men en sjelden gang blir en stående ved denne diagnosen fordi det åpenbart er en pf, men ikke passer inn i en av de konkrete båsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, kupton skrev:

Personlighetsforstyrrelse er når en over tid har personlighetstrekk som er såpass avvikende/umodne at en selv lider betydelig under dem og/eller det fører til betydelig nedsatt funksjon i utdanning/yrke, i familien og/eller sosialt.

At det brukes uspesifisert, betyr at en (enda) ikke har klart å finne at en oppfyller de konkrete kriterier for en spesifikk pf. Vanligvis er dette en diagnose en bruker tidlig i utredningen/behandlingen inntil en har diagnostisert en eller flere spesifikke pf. Men en sjelden gang blir en stående ved denne diagnosen fordi det åpenbart er en pf, men ikke passer inn i en av de konkrete båsene.

Har aldri skjønt det der med at en kan ha flere pf samtidig. Hvordan et det mulig?

Anonymkode: 7c15d...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan et det mulig?

Med "riktig" kombinasjon av gener og miljø, er det ikke å sjeldent forekommende.

Ps.

Da jeg var liten skjønte jeg ikke hvordan de i Australia orket å gå med hodet ned hele tiden.  Ds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, kupton skrev:

Med "riktig" kombinasjon av gener og miljø, er det ikke å sjeldent forekommende.

Ps.

Da jeg var liten skjønte jeg ikke hvordan de i Australia orket å gå med hodet ned hele tiden.  Ds.

Hva med Kina? Det var det jeg og mine venner trodde var opp-ned. 

Anonymkode: 7c15d...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, kupton skrev:

Personlighetsforstyrrelse er når en over tid har personlighetstrekk som er såpass avvikende/umodne at en selv lider betydelig under dem og/eller det fører til betydelig nedsatt funksjon i utdanning/yrke, i familien og/eller sosialt.

At det brukes uspesifisert, betyr at en (enda) ikke har klart å finne at en oppfyller de konkrete kriterier for en spesifikk pf. Vanligvis er dette en diagnose en bruker tidlig i utredningen/behandlingen inntil en har diagnostisert en eller flere spesifikke pf. Men en sjelden gang blir en stående ved denne diagnosen fordi det åpenbart er en pf, men ikke passer inn i en av de konkrete båsene.

Kan det at den er uspesifisert enda være at jeg akkurat har fått utredning for bp1 og er på vei ut av alvorlig depressiv episode, så psykiater vil vente til jeg er mer stabil.? 

Anonymkode: 69072...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det at den er uspesifisert enda være at jeg akkurat har fått utredning for bp1 og er på vei ut av alvorlig depressiv episode, så psykiater vil vente til jeg er mer stabil.? 

Anonymkode: 69072...d31

Absolutt. Spesifikke pf skal ikke stilles som diagnose inne i en sykdomsepisode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, kupton skrev:

Absolutt. Spesifikke pf skal ikke stilles som diagnose inne i en sykdomsepisode.

Ok, det var godt å vite. Da er det nok derfor da. Takk for svar. 

Anonymkode: 69072...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...