Gå til innhold

Selvskading og innleggelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det vanlig i psykiatrien å stadig selvskade seg fordi man ønsker å bli tatt vare på, bli sett og få omsorg eller fordi man rett og slett ønsker/ føler man trenger å bli beltelagt eller tvangsinnlagt? 

Anonymkode: bfd25...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig i psykiatrien å stadig selvskade seg fordi man ønsker å bli tatt vare på, bli sett og få omsorg eller fordi man rett og slett ønsker/ føler man trenger å bli beltelagt eller tvangsinnlagt? 

Anonymkode: bfd25...b42

Jeg har aldri blitt lagt inn pga selvskading. Jeg gjør det kun der det ikke vises for noen, men nå kan jeg sy å fikse sårene mine selv så jeg oppsøker ikke legen eller legevakt pga det. Jeg vil ikke bli tatt vare på da det gir meg traume bilder i hodet etter misbruk.   De fleste gjør skade på seg selv pga for stor indre smerte. 

Anonymkode: e2baa...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig i psykiatrien å stadig selvskade seg fordi man ønsker å bli tatt vare på, bli sett og få omsorg eller fordi man rett og slett ønsker/ føler man trenger å bli beltelagt eller tvangsinnlagt? 

Anonymkode: bfd25...b42

Er det ditt inntrykk at det er årsaken til at folk driver med selvskading? I så fall anbefaler jeg deg om å sette deg litt mer inn i tematikken og ikke bare anta ut ifra fordommer og forutinntatte holdninger du eller andre måtte ha.

Noen gjør det nok pga. dette du sier, men langt ifra flertallet. Det er lett å trekke en konklusjon fordi den synes den mest sannsynlige og åpenbare, men verden er ofte mer sammensatt enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selvskader når jeg har det så vondt og ikke klarer å kontrollere meg. Har aldri selvskadet for å få oppmerksomhet. Har kun vært på legevakten et par ganger som følge av selvskading, og begge gangene fikk jeg forklart det med at det var ulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke selvskadet for å bli lagt inn, og ber heller ikke om innleggelse når jeg har selvskadet. Av rent prinsipp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig i psykiatrien å stadig selvskade seg fordi man ønsker å bli tatt vare på, bli sett og få omsorg eller fordi man rett og slett ønsker/ føler man trenger å bli beltelagt eller tvangsinnlagt? 

Anonymkode: bfd25...b42

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
25 minutter siden, XbellaX skrev:

Nei.

De fleste som selvskade drar jo til legevakten for å bli sydd (om det er dypt vel og merke) så det er jo ikke umulig å tenke at noen kanskje liker den oppmerksomheten de får på legevakten 

Anonymkode: bfd25...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som selvskade drar jo til legevakten for å bli sydd (om det er dypt vel og merke) så det er jo ikke umulig å tenke at noen kanskje liker den oppmerksomheten de får på legevakten 

Anonymkode: bfd25...b42

Nei, det er ikke umulig og det forekommer, men det er ikke vanlig. Jeg synes heller ikke det er spesielt rart å ønske å bli ivaretatt når man føler hele livet rakner med ujevne mellomrom. 

Helsepersonell har heldigvis langt mer kunnskap om selvskading i dag enn bare for noen år siden. Det sitter endel gamle holdninger igjen, men det kommer seg.

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som selvskade drar jo til legevakten for å bli sydd (om det er dypt vel og merke) så det er jo ikke umulig å tenke at noen kanskje liker den oppmerksomheten de får på legevakten 

Anonymkode: bfd25...b42

De aller fleste drar dit fordi de ikke har noe annet valg fordi skaden må bli behandlet. Har du noen gang studert kroppsspråket til en selvskader på legevakten? Oser det av selvtillit, at man ønsker vise seg selv og skaden frem, vise at man har gjort noe stort, at man ønsker å bli sett osv.?

Etter det jeg vet og selv kjenner til, føler de fleste selvskadere seg svært små når de kommer til legevakten. Ynkelige, små og fortapte fordi man igjen vet at man har gjort noe dumt, og man vet igjen at man blir en belastning, noe man egentlig ikke ønsker å være. Jeg har ved flere anledninger oppsøkt legevakten for sent, dvs. når det har gått mer enn 8 timer, fordi jeg har gruet meg sånn, og det blir mye styr i etterkant for å forsøke å rette opp i skaden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Eva Sofie skrev:

De aller fleste drar dit fordi de ikke har noe annet valg fordi skaden må bli behandlet. Har du noen gang studert kroppsspråket til en selvskader på legevakten? Oser det av selvtillit, at man ønsker vise seg selv og skaden frem, vise at man har gjort noe stort, at man ønsker å bli sett osv.?

Etter det jeg vet og selv kjenner til, føler de fleste selvskadere seg svært små når de kommer til legevakten. Ynkelige, små og fortapte fordi man igjen vet at man har gjort noe dumt, og man vet igjen at man blir en belastning, noe man egentlig ikke ønsker å være. Jeg har ved flere anledninger oppsøkt legevakten for sent, dvs. når det har gått mer enn 8 timer, fordi jeg har gruet meg sånn, og det blir mye styr i etterkant for å forsøke å rette opp i skaden...

Det kanskje ikke gjelder deg, men mange av de som selvskader har borderline og en del av symptomene der er at de ofte selvskader for å bli tatt vare på og "å unngå å bli forlatt". 

Anonymkode: bfd25...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kanskje ikke gjelder deg, men mange av de som selvskader har borderline og en del av symptomene der er at de ofte selvskader for å bli tatt vare på og "å unngå å bli forlatt". 

Anonymkode: bfd25...b42

At det KAN være symptom på borderline vil ikke si at ALLE gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Glitter skrev:

At det KAN være symptom på borderline vil ikke si at ALLE gjør det. 

Jeg skrev at det gjaldt mange, ikke alle.. Les før du kommenterer. 

Anonymkode: bfd25...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev at det gjaldt mange, ikke alle.. Les før du kommenterer. 

Anonymkode: bfd25...b42

Du skrev at mange av de som selvskader har EUPF, ikke at mange med EUPF har det som motiv bak selvskadingen. Trenger ikke være krass. Dette er nå et diskusjonsforum. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
22 minutter siden, Glitter skrev:

Du skrev at mange av de som selvskader har EUPF, ikke at mange med EUPF har det som motiv bak selvskadingen. Trenger ikke være krass. Dette er nå et diskusjonsforum. :)

Nå tuller du fælt. Du får lese en gang til om du er så interessert i å kverulere i akkurat det. Jeg skrev aldri at det gjaldt alle. 

Anonymkode: bfd25...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tuller du fælt. Du får lese en gang til om du er så interessert i å kverulere i akkurat det. Jeg skrev aldri at det gjaldt alle. 

Anonymkode: bfd25...b42

Jeg kverulerer ikke. Jeg svarte deg ut fra hvordan jeg tolket innlegget ditt. Ikke noe å lage noe nummer ut av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg kverulerer ikke. Jeg svarte deg ut fra hvordan jeg tolket innlegget ditt. Ikke noe å lage noe nummer ut av. 

Det er jo du som lager et nummer ut av det da ved å kommentere det😁

Anonymkode: bfd25...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo du som lager et nummer ut av det da ved å kommentere det😁

Anonymkode: bfd25...b42

Man lager ikke et stort nummer ut av noe ved å kommentere noe på et diskusjonsforum. Men ok. Du får mene hva du vil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Glitter skrev:

Man lager ikke et stort nummer ut av noe ved å kommentere noe på et diskusjonsforum. Men ok. Du får mene hva du vil. :)

Det var jo du som skrev først at jeg lagde et nummer ut av noe jeg bare skrev på et diskusjonsforum da. Jeg bare skrev tilbake det du skrev til meg😆

Men nå tror jeg vi avslutter denne diskusjonen hehe🙂👍

Anonymkode: bfd25...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kanskje ikke gjelder deg, men mange av de som selvskader har borderline og en del av symptomene der er at de ofte selvskader for å bli tatt vare på og "å unngå å bli forlatt". 

Anonymkode: bfd25...b42

Hvorfor er du så opptatt av dette? Kjenner du deg igjen?

Anonymkode: 83c28...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...