Gå til innhold

Hva må til av personlige egenskaper for å bli kirurg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan vet man om man er egnet? Jeg tåler å se blod, men jeg er litt redd for bendelorm og slik. 

Hvordan vet jeg om jeg er egnet? 

Anonymkode: d8655...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

ekstremt målrettet, har høy arbeidskapasitet, tåle å ikke ha fritid, god evne til å håndtere stress

Anonymkode: f0498...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man om man er egnet? Jeg tåler å se blod, men jeg er litt redd for bendelorm og slik. 

Hvordan vet jeg om jeg er egnet? 

Anonymkode: d8655...27d

Første nåløyet er jo å komme inn på medisinstudiet. Sier jo lite om helt personlige egenskaper, men greit å vite at man stort sett må ha bare 6’ere fra VGS, i tillegg til rett fagkombinasjon. Om man ikke kommer gjennom dette, har evne til diverse påkjenninger ingen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man om man er egnet? Jeg tåler å se blod, men jeg er litt redd for bendelorm og slik. 

Hvordan vet jeg om jeg er egnet? 

Anonymkode: d8655...27d

Tåler du ikke bendelorm nytter det ikke vel.

Anonymkode: e7a4d...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.7.2020 den 21.10, kupton skrev:

Høy IQ, stor arbeidskapasitet over tid, utholdenhet, stabil psyke, hendt/fingerferdighet/nevenyttig. 

En gang jeg skulle behandles av to kirurger (bare bytte SPK som var falt ut ved uhell på kveldstid) kom det inn to hyggelige damer, men de beklaget litt dålig og fnisete humor. De hadde vært på vakt i litt mer enn 12 timer og jeg håper for deres del at mitt oppdrag ble det siste ge gjorde, for de gjorde mye unøyaktigheter, slurv og de griset til hele tøyet mitt...

Men det sier meg i hvert fall noe om at det kan bli lange vakter og de MÅ være skjerpet, hvis ikke kan det gå utover liv og helse. Hva gjør de f.eks. på operasjoner som tar 8-12 timer - eller lengre for den sags skyld? Jeg har ei venninne som lå på operasjonsbordet i 24 timer. Kan de bytte ut kirurg midt under inngrepet - det høres jo risikabelt ut. Jeg har jo blitt vurdert til operasjon som er estimert til 5-8 timer og jeg hadde foretrukket at det var de samme to kirurgene som var til stede under inngrepet. Jeg har forstått at det er to kirurger til vanlig?

Jeg kunne gjerne tenke meg å bli lege om det er lov å drømme, men da måtte jeg hatt realfag, jeg måtte ha vært flinkere i engelsk, litt bedre karakterer og viktigst, et vesentlig bedre hode enn hva jeg er utstyrt med i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved "skikkelige" operasjoner er det minst to kirurger til stede. På en operasjon på 5-8 timer er det de samme kirurgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min kjære datter er lege, men skal bli kirurg og jobber for tiden på kirurgisk avdeling. Snakket med henne i dag. Hun var fullstendig utslitt etter en tøff arbeidsperiode og slitt med nattesøvnen en periode.

Et eksempel Det kommer inn folk som er knivstukket , hardt kvestet og som de ikke klarer å redde. 

Slikt påvirker selv de med sterk psyke. 

Anonymkode: 28946...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...