Gå til innhold

Diagnoser og biologiske forklaringer ut?


Villanda

Anbefalte innlegg

Begynt å lese den boka om BET. Har jo lest /hørt det før, at diagnoser, medisiner, biologi er ut. Noe negativt. Flere psykiatere ellers har jo også uttalt det samme. Vi må være på vei til en mer human psykiatri. Jeg synes det blir framstilt som for sort/hvitt. Må det være enten eller? Kan ikke holdninger til og HVORDAN en bruker diagnoser og medisiner ha like mye og si som OM de blir brukt eller ikke? 

Blir spennende å lese videre 😊

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis filosofien i BET handler om at det ikke eksisterer diagnoser, har de i alle fall mistet meg som interessent. 

Anonymkode: 7c8ab...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis filosofien i BET handler om at det ikke eksisterer diagnoser, har de i alle fall mistet meg som interessent. 

Anonymkode: 

Vet ikke videre om det blir gjort et stort poeng av det. Innledningen handla mye om det. Tror ikke jeg ville vært motstander av BET av den grunn. Det kreves vel ikke å slutte med all biologisk behandling? Hvis min behandler hadde ment det var lurt for meg 8g jeg fikk tilbud ville jeg nok tatt imot, om det noenlunde lett kunne kombineres med "livet mitt" ellers. Tar gjerne i både pose og sekk jeg. 😊. Eller.., jeg går ikke og ønsker meg mer behandling. Men ville lytta til behandleren min. Hun virker fornuftig.

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Villanda skrev:

Begynt å lese den boka om BET. Har jo lest /hørt det før, at diagnoser, medisiner, biologi er ut. Noe negativt. Flere psykiatere ellers har jo også uttalt det samme. Vi må være på vei til en mer human psykiatri. Jeg synes det blir framstilt som for sort/hvitt. Må det være enten eller? Kan ikke holdninger til og HVORDAN en bruker diagnoser og medisiner ha like mye og si som OM de blir brukt eller ikke? 

Blir spennende å lese videre 😊

Jeg opplevde også mye som svart/hvit der, og pasienthistorier som legges fram som at psykiatrien har totalt sviktet dem, faktisk gjort dem verre. Så jeg ble skeptisk av å lese den. Behabdleren min sa det kunne jo være de pasienthistoriene er ekstremvariantene, for felles for de alle er massiv utagering og selvskading på avdeling, masse bruk av mekanisk tvang, 15 medisiner, at de ikke har blitt møtt med respekt osv. At nyansene i behandlingen kanskje ikke kommer fram. 

Jeg vet ikke, men har ikke like lyst på behandlingen etter å ha lest boken. Men jeg er nå henvist dit og dersom jeg blir tatt inn så er det 8-12 mnd ventetid. Mtp Corona sikkert lenger. Så vi får se da. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja. Når jeg leser om BET (som jeg har stor tro på), så tenker jeg at en del av behandlingen der er å avlære mye av det de har blitt lært og utsatt for av behandling på vanlige psykiatriske avdelinger. 

Anonymkode: f8490...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Når jeg leser om BET (som jeg har stor tro på), så tenker jeg at en del av behandlingen der er å avlære mye av det de har blitt lært og utsatt for av behandling på vanlige psykiatriske avdelinger. 

Anonymkode: f8490...03c

Jeg har ikke blitt "utsatt" for feil behandling i psykiatrien. Har hele tiden vært fokus på å klare å stå i følelser og det har blitt brukt lite tvang (blitt mye tvangsinnlagt tidligere, men ble stort sett overført til frivillig dagen etter og har vært beltelagt to ganger i 2017) på meg. Men det har gått litt i stå med framgang så vi ble enig om at det var på tide å prøve noe nytt. Ikke fordi det "gamle" opplegget har vært feil. Jeg har jo blitt mer motstandsdyktig. For tre år siden var jeg et totalt vrak uten selvinnsikt. Mente alt var utenfor min kontroll. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg har ikke blitt "utsatt" for feil behandling i psykiatrien. Har hele tiden vært fokus på å klare å stå i følelser og det har blitt brukt lite tvang (blitt mye tvangsinnlagt tidligere, men ble stort sett overført til frivillig dagen etter og har vært beltelagt to ganger i 2017) på meg. Men det har gått litt i stå med framgang så vi ble enig om at det var på tide å prøve noe nytt. Ikke fordi det "gamle" opplegget har vært feil. Jeg har jo blitt mer motstandsdyktig. For tre år siden var jeg et totalt vrak uten selvinnsikt. Mente alt var utenfor min kontroll. 

Ok, det er fint. Min erfaring er bl.a. at alle følelser skulle unngås, distraheres vekk, medisineres vekk. Man lærer at følelser skal man ikke ha, de er farlige. Hvordan skal man da bli bedre og lære å stå i det. 

Anonymkode: f8490...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det er fint. Min erfaring er bl.a. at alle følelser skulle unngås, distraheres vekk, medisineres vekk. Man lærer at følelser skal man ikke ha, de er farlige. Hvordan skal man da bli bedre og lære å stå i det. 

Anonymkode: f8490...03c

Det er synd at du har den erfaringen. Å lære å stå i det er vel kjernen i å få det bedre. Går på to medisiner jeg også, men er ikke sløvet ned på noen måte i følelsene mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...