Gå til innhold

Følelsen av uutholdelighet. Hva kommer den av?


Villanda

Anbefalte innlegg

BET handler om å lære å holde ut negative affekter. Hvis jeg har forstått riktig. Har jeg?

Fikk meg til å tenke på den følelsen jeg får i deler av noen depresjonsperioder. Jeg vet ikke hva det er!

Skulle kanskje identifisert tanker som kommer forut, men jeg har virkelig ingen aning.  Ikke utløst av spesielle situasjoner.  Ikke noe spesielt som hender forut. Ikke som jeg greier å se i alle fall. Den bare kommer. 

Kan LITT greie avlede meg selv, men svært begrenset hva jeg orker av aktiviteter. Kan hjelpe LITT å være med noen. En kort stund.  Men ikke så lenge for det blir for slitsomt. 

Den er vanskelig å beskrive anna enn at det er en følelse av uutholdelighet. Et minutt føles som en time. Jeg ønsker å sove bort tiden. Helst bli lagt i narkose. Slippe å merke tiden. Noen ganger suicidaltanker

Mulig en slags inmestengt uro. Men vet ikke. 

Den følelsen kommer kun i depresjonsperioder, og også i en episode som jeg tror var blanda. Aldri ellers. Den er helt spesiell. Bipolar ja. 2.

Flere som har hatt noe lignende?

Hva er det?

Hva kommer det av?

Har en sånn følelse et navn?

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg har vært borti det samme. Jeg har ikke bipolar, men tilbakevendende depressiv lidelse. Jeg vil beskrive det som å være i et vakum der ingenting rundt og ingenting inni betyr noe som helst. Det meste føles uoverkommelig. Du ser ikke mening i noe - ikke engang å stå opp og spise.

Jeg har kun opplevd dette de gangene jeg er så deprimert at jeg blir innlagt. Det eneste personalet gjør da, er egentlig å la meg få tid der de motiverer til aktivitet. En dag snur det. Det har alltid snudd uansett hvor håpløst det har føltes og jeg på det meste hadde fastvakt i 6 uker. Også da snudde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kjenner på noe slikt som du beskriver. 

BET går vel ut på noe som å lære å tåle smerten, ikke flykte fra den, akseptere den, smerten er ikke farlig osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
12 minutter siden, Marye skrev:

Så BET-behandling går ut på å lære F.eks bipolare å holde ut smerten så man ikke behøver medisiner ? 

Er det ikke mest for de med eupf da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Er det ikke mest for de med eupf da?

Det er for alle mulige diagnoser. Og man MÅ ikke slutte på medisiner, men man blir tilbudt det. Noen går fra feks 10 medisiner til 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
4 minutter siden, Glitter skrev:

Det er for alle mulige diagnoser. Og man MÅ ikke slutte på medisiner, men man blir tilbudt det. Noen går fra feks 10 medisiner til 2. 

Ok. 10 medisiner er jo overforbruk da, skjønner meg ikke på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. 10 medisiner er jo overforbruk da, skjønner meg ikke på det. 

Nei det er mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en sprøyte cisordinol annenhver uke, 3 leponex, 1-2 lamictal, 3 neurontin, d-vitamin 

 

9 piller daglig pluss sprøyta

heh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Marye skrev:

Jeg tar en sprøyte cisordinol annenhver uke, 3 leponex, 1-2 lamictal, 3 neurontin, d-vitamin 

 

9 piller daglig pluss sprøyta

heh

Da går du på 4 medikamenter pluss et vitamintilskudd. 

Jeg tar 6 piller hver dag, men går kun på to medikamenter og et vitamintilskudd. 

Fortsatt stor forskjell fra det til de som går på 10 ulike medikamenter. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Glitter skrev:

Da går du på 4 medikamenter pluss et vitamintilskudd. 

Jeg tar 6 piller hver dag, men går kun på to medikamenter og et vitamintilskudd. 

Fortsatt stor forskjell fra det til de som går på 10 ulike medikamenter. :)

Det vet jeg jo da. 
legen min og jeg ble enig i at jeg kutter ut topimax når jeg begynte med neurontin. De som ender opp med 10 medisiner kan ikke ha gjort det slik

Endret av Marye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne lettt kommet opp i 10 medisiner om jeg hadde fortsatt med topimax og magnesium, og tatt sobril, imovane og seroquel eller vallergan for å sove. Osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Er det ikke mest for de med eupf da?

Trodde at de med eupf vanligvis ikke ble tatt inn? De skal jo vanligvis behandles poliklinisk, så jeg trodde at det var slik, og at unntaket var dem med ekstrem selvskading og svært mange og lange innleggelser bak seg. Følte jeg leste noen om det, men jeg tar sikkert feil. 

Anonymkode: 0b61e...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde at de med eupf vanligvis ikke ble tatt inn? De skal jo vanligvis behandles poliklinisk, så jeg trodde at det var slik, og at unntaket var dem med ekstrem selvskading og svært mange og lange innleggelser bak seg. Følte jeg leste noen om det, men jeg tar sikkert feil. 

Anonymkode: 0b61e...b31

Selv om det er retningslinjene, så er det likevel noen som trenger behandling utenfor retningslinjene. Deriblant meg, men det kan være at det gjelder når man har flere diagnoser. Jeg vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Glitter skrev:

Selv om det er retningslinjene, så er det likevel noen som trenger behandling utenfor retningslinjene. Deriblant meg, men det kan være at det gjelder når man har flere diagnoser. Jeg vet ikke. 

Ja, jeg trodde der bare var gjeldene i noen få situasjoner, som f.eks din. 

Anonymkode: 0b61e...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde at de med eupf vanligvis ikke ble tatt inn? De skal jo vanligvis behandles poliklinisk, så jeg trodde at det var slik, og at unntaket var dem med ekstrem selvskading og svært mange og lange innleggelser bak seg. Følte jeg leste noen om det, men jeg tar sikkert feil. 

Anonymkode: 0b61e...b31

Ok. Sykepleieren sa det fantes god behandlig mot eupf i dag, trodde det var dette. Han nevnte tre bokstaver skjønner du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Sykepleieren sa det fantes god behandlig mot eupf i dag, trodde det var dette. Han nevnte tre bokstaver skjønner du. 

MBT eller DBT kanskje?

Anonymkode: 0b61e...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

MBT eller DBT kanskje?

Anonymkode: 0b61e...b31

Ja det kan godt hende, han sa behandlingen var poliklinisk og med godt resultat. Det gjelder bare å finne de rette folkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...