Gå til innhold

Tente mordbrann fikk fengsel.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/dina-sitter-fengslet-for-mordbrann.-foreldrene-fortviler_-og-mener-hjelpeapparatet-svikter-1.15081944

Kan en person utvikle seg slik, uten psykiatri? Er denne personen ett produkt av psykiatrien? Altså feil oppmerksomhet?  Er ikke fengsel bedre?

 

Jeg spør, jeg påstår ikke. Jeg har ikke fasiten..

Anonymkode: 0e007...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/dina-sitter-fengslet-for-mordbrann.-foreldrene-fortviler_-og-mener-hjelpeapparatet-svikter-1.15081944

Kan en person utvikle seg slik, uten psykiatri? Er denne personen ett produkt av psykiatrien? Altså feil oppmerksomhet?  Er ikke fengsel bedre?

 

Jeg spør, jeg påstår ikke. Jeg har ikke fasiten..

Anonymkode: 0e007...062

Lett psykiskutviklingshemmet, ville heller tenkt bolig med tett bemanning.

Anonymkode: 538fc...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå mener jeg selvfølgelig ikke utviklingshemningen. Men sikter til utageringen.

 

Kan psykiatrien skape selvforsterkende kasus? Og hva er da kuren? Mer oppmerksomhet og mer "omsorg"?

 

TS

Anonymkode: 0e007...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utageringen er en følge av hennes sykdom. Samfunnsvernet må her gå foran personens trivsel. Heldigvis har en (mange år for sent) tillatt forebyggende tiltak i samfunnet fra 1. juli 2020.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, kupton skrev:

Utageringen er en følge av hennes sykdom. Samfunnsvernet må her gå foran personens trivsel. Heldigvis har en (mange år for sent) tillatt forebyggende tiltak i samfunnet fra 1. juli 2020.

Hvor står den lov endringen ?

Anonymkode: 0cf11...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt utrolig hvor lenge denne personen har fått lov til å plage og skade uskyldige mennesker uten å bli buret inne. En skandale. 

Anonymkode: a1c8a...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt utrolig hvor lenge denne personen har fått lov til å plage og skade uskyldige mennesker uten å bli buret inne. En skandale. 

Anonymkode: a1c8a...b3e

Borderline og manglende ansvarsfølelse og dårlig impulskontroll er vel ordene. 

Anonymkode: 2a76f...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Borderline og manglende ansvarsfølelse og dårlig impulskontroll er vel ordene. 

Anonymkode: 2a76f...c7a

Kanskje lese hele tråden før du deler ut diagnoser i hytt og vær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, utviklingshemningen er jo formildende. Men kan fort tenke meg en slik person blir del av en vond sirkel med utagering. Att konsekvensen til slutt blir utrivelig for personen, det er jo leit, men hvor mye resurser skal samfunnet bruke på en slik person, når den utagerer. Og utageringen kanskje virker selvforsterkende. Det virker jo som hun har oppført seg primitivt manipulativt når hun selv har sagt det er ett åpent vindu her "jeg får lyst til å gå ut å gjøre "noe"". Nå som hun mistrives (forståelig nok) i fengsel så er hun suicidal. Jeg tenker kanskje hun har fått omsorg og oppmerksomhet når hun har vært suicidal og utagerende før. Kanskje kuren gjør det verre. Men som sagt jeg bare stusser. På hva som er så fælt med fengsel for en som ikke kan sikres på noen annen måte.

Hun får i hvert fall ikke brent ned noens hjem, og risikert noen andres liv når hun sitter på cella, eller beveger seg rundt i fengslet. Er det sadistisk å mene det er på sin plass? Det er jo synd på henne som fungerer på ett lavt nivå, men det er mer synd på de som fikk huset sitt tent på.

Anonymkode: 0e007...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Niåringer forstår også at man ikke skal sette fyr på andres hus eller utføre diverse andre voldelige handlinger. Det er nok mye mer enn bare psykisk utviklingshemming som er problemet her, men personlig tenker jeg at hennes emosjonelle problemer (var det ikke noe som følge av mobbing e.l?) eller psykisk utviklingshemming er en god unnskyldning. Hun er ikke utilregnelig, og man kan åpenbart ikke ha henne gående ute i samfunnet. Bemannet bolig har vist seg å ikke være tilstrekkelig, så da er det gjerne ikke så mange andre alternativer enn fengsel? Tror ikke psykiatrien kunne tatt henne heller, hun er jo tilregnelig. Hun kan ikke ta på seg hele skylden for sine egne handling fordi hun er psykisk utviklingshemmet, men noen konsekvenser må det få. Man må også tenke på resten av samfunnet, men det burde vært iverksatt gode tiltak for det gikk så langt. Hun har ikke fått den hjelpen hun burde fått, og det er tragisk. 

Anonymkode: 675d2...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har faktisk tent på noe en gang. Det ble tatt ut tiltale på grovt skadeverk da. Ikke mordbrann. Var syk jeg også, veldig syk. Dog ingen psykisk utviklingshemming.

Anonymkode: f8e82...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist å lese mange sin naive tro på at dersom en bare fikk nok og riktig hjelp, ville alle være snille og greie.

Det er ikke annerledes i psykiatrien enn i kreftomsorgen. Noen har lidelser så alvorlige at selv den beste og mest intensive behandling ikke fører frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, kupton skrev:

Det er trist å lese mange sin naive tro på at dersom en bare fikk nok og riktig hjelp, ville alle være snille og greie.

Det er ikke annerledes i psykiatrien enn i kreftomsorgen. Noen har lidelser så alvorlige at selv den beste og mest intensive behandling ikke fører frem.

Det er jo et godt poeng. Føler det slik om meg selv, men vet jo at det sannsynligvis gjelder mye mer alvorligere ting enn det jeg har. 

Men hva gjør man da med disse? Altså en ting er nå de som ender opp i fengsel (det gjorde jo også hun jenta i mia-saken), men hva med de som ikke gjør ting som fører til fengsel, men som likevel utgjør en alvorlig og langvarig trussel mot seg selv? Eller vil "alltid" slike personer ende med å gjøre straffbare ting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk tent på noe en gang. Det ble tatt ut tiltale på grovt skadeverk da. Ikke mordbrann. Var syk jeg også, veldig syk. Dog ingen psykisk utviklingshemming.

Anonymkode: f8e82...587

Skjønte du at det du gjorde var ulovlig? 

Anonymkode: 2a76f...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte du at det du gjorde var ulovlig? 

Anonymkode: 2a76f...c7a

Nei. Jeg har skrevet kort om det her før, uten å nevne konkret hva jeg gjorde, og som jeg sa da så tror jeg at jeg dissosierte for jeg husker bare et par glimt. Da jeg våknet dagen etterpå så trodde jeg at jeg hadde drømt, men det hadde jeg ikke. :(

Anonymkode: f8e82...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg har skrevet kort om det her før, uten å nevne konkret hva jeg gjorde, og som jeg sa da så tror jeg at jeg dissosierte for jeg husker bare et par glimt. Da jeg våknet dagen etterpå så trodde jeg at jeg hadde drømt, men det hadde jeg ikke. :(

Anonymkode: f8e82...587

Må legge til: Jeg skjønte det selvsagt da jeg forstod det hadde skjedd. Da fikk jeg rett ut panikk. 

Anonymkode: f8e82...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Empatien min strekker seg ganske langt, men holdningen "Se hva dere fikk meg til å gjøre!" er helt uspiselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 13.7.2020 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg har skrevet kort om det her før, uten å nevne konkret hva jeg gjorde, og som jeg sa da så tror jeg at jeg dissosierte for jeg husker bare et par glimt. Da jeg våknet dagen etterpå så trodde jeg at jeg hadde drømt, men det hadde jeg ikke. :(

Anonymkode: f8e82...587

Men er det du kaller dissosiasjon noen unnskyldning for å starte en brann? 

Anonymkode: 2a76f...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det du kaller dissosiasjon noen unnskyldning for å starte en brann? 

Anonymkode: 2a76f...c7a

Det har jeg ikke sagt. 

Anonymkode: f8e82...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...