Gå til innhold

Vanskelig søvnsituasjon - tanker om medisinering


Eva Sofie

Anbefalte innlegg

Jeg vet at Imovane og Stilnoct kan ha en motsatt effekt om man lar det gå for lang tid fra inntak til man ligger i sengen og forsøker å sove. Jeg bruker Apodorm og der står det at man skal ta den en halv til en time før leggetid. Jeg lurer på om Apodorm også kan ha denne motsatte effekten, altså fører til økt våkenhet, eller sovner man til slutt uansett om det har gått én time eller tre timer? Jeg bruker vanligvis 5 mg, men har en sjelden gang måttet øke opp til 7,5 mg når jeg bruker Apodorm som eneste sovemedisin. Da gir den dog kun to-tre timers søvn. Jeg sliter veldig med å få lagt meg når jeg skal om jeg ikke føler meg akutt sliten og vil sovne på minuttet. Angst for tankesurr og minner som spinner seg inn i hverandre og dette har blitt verre jo lavere BMI jeg har fått, uten at jeg vet at det har noen sammenheng.

Jeg må gjøre noe alvorlig med søvnen min, for på 25 mg Truxal kan jeg sove i opptil 12 timer uten problemer og gjerne lenger om jeg ikke hadde tvunget meg opp. Det er ikke et liv jeg ønsker meg. Truxal har vært en god medisin for meg i 12 år og jeg har kunnet redusere dosen fra 300 mg og nå til 25 mg.

Tenker @Kupton eller @ISW at det kan ha noen hensikt å redusere dosen ytterligere ned til 15 mg? Det at jeg har begynt å sove i 12 timer har kommet desto lavere vekten min har blitt, men det samme uttalte behovet for søvn er ikke til stede uten Truxal. Da ser det ut som om jeg "aldri" blir trøtt, men bare fysisk og psykisk utslitt.

Jeg har jo tenkt litt på Sinequan eller Surmontil som alternativer uten at jeg har studert forsiktighetsreglene der enda, men har det for meg at ISW mente at i hvert fall en av de medisinene ikke var egnet for meg pga. medikamentutløst QT-forlenget intervall. Epilepsidiagnose.

Avslutter med å si at jeg skal til legen min om 9 dager og da vil jeg diskutere medisinering med ham. Det blir uansett han som har det siste ordet i denne saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg vet at Imovane og Stilnoct kan ha en motsatt effekt om man lar det gå for lang tid fra inntak til man ligger i sengen og forsøker å sove. Jeg bruker Apodorm og der står det at man skal ta den en halv til en time før leggetid. Jeg lurer på om Apodorm også kan ha denne motsatte effekten, altså fører til økt våkenhet, eller sovner man til slutt uansett om det har gått én time eller tre timer? Jeg bruker vanligvis 5 mg, men har en sjelden gang måttet øke opp til 7,5 mg når jeg bruker Apodorm som eneste sovemedisin. Da gir den dog kun to-tre timers søvn. Jeg sliter veldig med å få lagt meg når jeg skal om jeg ikke føler meg akutt sliten og vil sovne på minuttet. Angst for tankesurr og minner som spinner seg inn i hverandre og dette har blitt verre jo lavere BMI jeg har fått, uten at jeg vet at det har noen sammenheng.

Jeg må gjøre noe alvorlig med søvnen min, for på 25 mg Truxal kan jeg sove i opptil 12 timer uten problemer og gjerne lenger om jeg ikke hadde tvunget meg opp. Det er ikke et liv jeg ønsker meg. Truxal har vært en god medisin for meg i 12 år og jeg har kunnet redusere dosen fra 300 mg og nå til 25 mg.

Tenker @Kupton eller @ISW at det kan ha noen hensikt å redusere dosen ytterligere ned til 15 mg? Det at jeg har begynt å sove i 12 timer har kommet desto lavere vekten min har blitt, men det samme uttalte behovet for søvn er ikke til stede uten Truxal. Da ser det ut som om jeg "aldri" blir trøtt, men bare fysisk og psykisk utslitt.

Jeg har jo tenkt litt på Sinequan eller Surmontil som alternativer uten at jeg har studert forsiktighetsreglene der enda, men har det for meg at ISW mente at i hvert fall en av de medisinene ikke var egnet for meg pga. medikamentutløst QT-forlenget intervall. Epilepsidiagnose.

Avslutter med å si at jeg skal til legen min om 9 dager og da vil jeg diskutere medisinering med ham. Det blir uansett han som har det siste ordet i denne saken...

Hva med å prøve og følge retningelinjene på forumet.

Det er ikke lov å poste innlegg som inneholder dosering av medikamenter.

Går ut ifra at dette også gjelder deg.

 

Anonymkode: c10aa...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å prøve og følge retningelinjene på forumet.

Det er ikke lov å poste innlegg som inneholder dosering av medikamenter.

Går ut ifra at dette også gjelder deg.

 

Anonymkode: c10aa...17b

Enig, dette hører ikke hjemme her. Hadde jeg skrevet om dosering av medikamenter hadde ansvarlige vært rask på labben å slette..

Anonymkode: e9530...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, dette hører ikke hjemme her. Hadde jeg skrevet om dosering av medikamenter hadde ansvarlige vært rask på labben å slette..

Anonymkode: e9530...5a7

Hvis du leser spørsmålet mitt her, er det ikke dose jeg spør om, dosering er nevnt som en tilleggsopplysning. Jeg spør om Truxal, ja, ser at dosering er nevnt der, men jeg spør lenger ned om Sinequan og Surmontil. Å henge seg opp i doser var ikke min mening med spørsmålet i hvert fall og i så fall beklager jeg om det ble oppfattet slik. Jeg spør også om Apodorm hor motsatt virkning om man ikke legger seg straks etter inntak. Så langt jeg kan se er ikke dette doseringsspørsmål.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok apodorm uten å sovne så bestilte pizza og spiste på senga 

så Gikk jeg på do og sovnet . Våknet av at jeg satt på do

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde samme kveld jeg skrev dette innlegget, å sovne til sist, men det var først 5 timer etter inntak av Apodorm. Da ble jeg rolig nok emosjonelt og i kroppen i tillegg, spørsmålet er jo da om Apodorm hadde noe å si eller ei? Vanligvis foregår slike netter helt uten søvn når jeg først ikke får sove. Apodorm har jo svært lang halveringstid (18-28 timer) og slik jeg leser FK, er maksimalt opptak av medisinen i hovedsak rask og senest skjedd innen 2 timer. Men jeg er åpen for å misforstå Felleskatalogtekstene, for jeg har ingen faglig bakgrunn innen medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...