Gå til innhold

Har aleksitymi og affektfobi noe med hverandre å gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har aleksitymi og affektfobi noe med hverandre å gjøre? Fikk høre fra behandler for noen år siden at jeg hadde aleksitymi og nylig fikk jeg også høre fra ny behandler at han mente at jeg hadde affektfobi. Kjenner meg vel igjen i begge deler.

Følelser er vanskelig for meg, jeg vet ofte ikke hva jeg føler i tillegg til at jeg sjeldent kjenner på negative følelser som sinne og sorg. Kan ofte smile når jeg snakker om noe som er vanskelig/trist o.l. I perioder kan jeg også begynne å le også går det over i gråt. Noen ganger fordi jeg har det vanskelig/snakker om noe vanskelig eller bare helt spontant uten forvarsel. Kan også le av noe som er virkelig morsomt men likevel få et slags panikkanfall med gråt.

Anonymkode: 0e3d0...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var interessant. Jeg har også visstnok aleksitymi, men har ikke hørt ordet affektfobi før. Googlet det og jeg kjenner meg også igjen. Jeg er veldig redd for følelsen sinne. Reagerer med å bli lei meg i stedet, eller som i dag under samtale med behandler og jeg kjente meg provosert, så begynte jeg å le da jeg uttrykte at jeg kjente på provokasjon. Men det er ikke alltid det er slik. Jeg KAN bli tydelig sint, men jeg hater det og føler jeg mister kontroll av det. Ja også gjør jeg alt jeg kan for at ingen skal se meg gråte, men det har blitt vanskeligere de siste årene, men helt fra jeg var lita jente har jeg følt på skam da. 

Så kanskje det har en sammenheng da? Har du spurt behandleren din om det? Kanskje ikke siden du spør her da, men. 

Dette var et nytt ord for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Glitter skrev:

Dette var interessant. Jeg har også visstnok aleksitymi, men har ikke hørt ordet affektfobi før. Googlet det og jeg kjenner meg også igjen 

Vil nevne for deg, Glitter, at aleksimyti er svært vanlig å se hos pasienter som har en spiseforstyrrelse. Jeg har nevnt i en annen tråd her at jeg leser boken "Ssterk/Svak" av Finn Skårderud, og der ble spesielt det omtalt at var vanlig hos pasienter med spiseforstyrrelse. Slik jeg tolker deg. har du fremdeles en pågående spiseforstyrrelse, selv om du har blitt bedre av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Eva Sofie skrev:

Vil nevne for deg, Glitter, at aleksimyti er svært vanlig å se hos pasienter som har en spiseforstyrrelse. Jeg har nevnt i en annen tråd her at jeg leser boken "Ssterk/Svak" av Finn Skårderud, og der ble spesielt det omtalt at var vanlig hos pasienter med spiseforstyrrelse. Slik jeg tolker deg. har du fremdeles en pågående spiseforstyrrelse, selv om du har blitt bedre av den.

Åja er det det? Jeg har blitt bedre ja, men fortsatt mye styr. Men jeg har tenkt det hadde med borderline eller Asperger, men kanskje det er det da. Eller en kombinasjon. Who knows. Er boken bra? Kanskje jeg skulle sjekket den ut. Trenger noe å gjøre tross alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glitter skrev:

Åja er det det? Jeg har blitt bedre ja, men fortsatt mye styr. Men jeg har tenkt det hadde med borderline eller Asperger, men kanskje det er det da. Eller en kombinasjon. Who knows. Er boken bra? Kanskje jeg skulle sjekket den ut. Trenger noe å gjøre tross alt. :)

url=https://www.adlibris.com/no/bok/sterksvak-9788203391095]Finn Skårderud - "Sterk / svak - Håndboken om spiseforstyrrelser"[/url] som er utsolgt for øyeblikket både hos Bokkilden, Adlibris og Haugenbok, men hos Haugenbok sto det at de ventet den inn 1. januar 1970, så en liten IKT-svikt der :)

"Boka er ei håndbok for den som lider av spiseforstyrrelser, foreldre, kjærester, ektefeller og venner, behandlere og andre profesjonelle. Den formidler kunnskap om det spesielle ved spiseforstyrrelser og viser at bak det spesielle skjuler det seg allmennmenneskelige temaer som savn, sinne og skam. Har litteraturliste og stikkordregister." Boken, utg. nr. 2, er fra 2013. Jeg skulle ønske det sto litt mer om den, for omtalen sier svært lite.

Men kanskje du kan kjøpe boken som brukt bok på Finn? Sikkert noen som tenker de ikke har bruk for en slik bok lenger og selger den for en billig penge der eller spør i noen kjøp/salg av bøker Facebook-grupper.

Da jeg søkte opp boken på Bokelskere fikk jeg i tillegg opp dette:

Forlagets omtale: "Sterk/svak er en praktisk håndbok for alle som vil vite mer om spiseforstyrrelser. Den henvender seg til flere grupper:. til de som lider av en spiseforstyrrelse. til foreldre, kjærester, ektefeller og venner. til behandlere og andre profesjonelle
Boken er en praktisk veileder i holdning og handling. Den formidler kunnskap om det spesielle ved spiseforstyrrelser, men viser også at bak det spesielle skjuler det seg allmennmenneskelige temaer som savn, sinne og skam.
Finn Skårderud er en av våre fremste eksperter på spiseforstyrrelser."

Forlagets omtale synes jeg gir et mer riktig bilde ut ifra mitt ståsted. Det fine med boken, er at den tar for seg både anoreksi, bulimi og overspisningslidelse uten å fokusere mer på det ene eller det andre. I boken opplever jeg at alle tre spiseforstyrrelsene får like stor plass. Personlig er det jo ikke av interesse, men jeg synes jo det er et generelt fagfelt å lære mer om og leser alle avsnittenene med noenljnde like stor interesse.

Boken er også delt inn i tre eller fire deler. En del for fagfolk, en del for deg som har spiseforstyrrelse, en selvhjelpsdel og jeg tror også det er en egen del som er viet til familien.

Som du skjønner, jeg synes boken er svært bra og interessant og presenterer spiseforstyrrelser på en nøytral og ikke-forherligende måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Eva Sofie skrev:

url=https://www.adlibris.com/no/bok/sterksvak-9788203391095]Finn Skårderud - "Sterk / svak - Håndboken om spiseforstyrrelser"[/url] som er utsolgt for øyeblikket både hos Bokkilden, Adlibris og Haugenbok, men hos Haugenbok sto det at de ventet den inn 1. januar 1970, så en liten IKT-svikt der :)

"Boka er ei håndbok for den som lider av spiseforstyrrelser, foreldre, kjærester, ektefeller og venner, behandlere og andre profesjonelle. Den formidler kunnskap om det spesielle ved spiseforstyrrelser og viser at bak det spesielle skjuler det seg allmennmenneskelige temaer som savn, sinne og skam. Har litteraturliste og stikkordregister." Boken, utg. nr. 2, er fra 2013. Jeg skulle ønske det sto litt mer om den, for omtalen sier svært lite.

Men kanskje du kan kjøpe boken som brukt bok på Finn? Sikkert noen som tenker de ikke har bruk for en slik bok lenger og selger den for en billig penge der eller spør i noen kjøp/salg av bøker Facebook-grupper.

Da jeg søkte opp boken på Bokelskere fikk jeg i tillegg opp dette:

Forlagets omtale: "Sterk/svak er en praktisk håndbok for alle som vil vite mer om spiseforstyrrelser. Den henvender seg til flere grupper:. til de som lider av en spiseforstyrrelse. til foreldre, kjærester, ektefeller og venner. til behandlere og andre profesjonelle
Boken er en praktisk veileder i holdning og handling. Den formidler kunnskap om det spesielle ved spiseforstyrrelser, men viser også at bak det spesielle skjuler det seg allmennmenneskelige temaer som savn, sinne og skam.
Finn Skårderud er en av våre fremste eksperter på spiseforstyrrelser."

Forlagets omtale synes jeg gir et mer riktig bilde ut ifra mitt ståsted. Det fine med boken, er at den tar for seg både anoreksi, bulimi og overspisningslidelse uten å fokusere mer på det ene eller det andre. I boken opplever jeg at alle tre spiseforstyrrelsene får like stor plass. Personlig er det jo ikke av interesse, men jeg synes jo det er et generelt fagfelt å lære mer om og leser alle avsnittenene med noenljnde like stor interesse.

Boken er også delt inn i tre eller fire deler. En del for fagfolk, en del for deg som har spiseforstyrrelse, en selvhjelpsdel og jeg tror også det er en egen del som er viet til familien.

Som du skjønner, jeg synes boken er svært bra og interessant og presenterer spiseforstyrrelser på en nøytral og ikke-forherligende måte.

Takk. :) Skal sjekke det ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte behandleren min om disse to begrepene hadde en sammenheng, og hun mente i hvert fall at det har det for meg. Ikke at det ene utløser det andre tror jeg, men at det går litt inn i hverandre. Også kan man vel da spørre seg hvorfor man har utviklet dette da. Og det vil jo være forskjellig fra person til person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...