Gå til innhold

Skammer du deg over dine hvite privilegier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kan ikke noe for at jeg er født hvit. Skammen er at det er bakdeler med å være mørk, men det er det ikke jeg som står for. Så jeg ser ikke hvorfor jeg personlig skal skamme meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, i blant. Har vært involvert i mange jobbsøkerprosesser og ser tydelig diskriminering. Mener ikke å si at alle er rasister, men vi hvite har det godt i dette landet og så gjelder det å ta et blikk på seg selv og sin situasjon og se hvordan vi kan legge forholdene mer til rette for dem som ikke er like godt stilt. 

 

Akkurat nå, Glitter skrev:

Jeg kan ikke noe for at jeg er født hvit. Skammen er at det er bakdeler med å være mørk, men det er det ikke jeg som står for. Så jeg ser ikke hvorfor jeg personlig skal skamme meg. 

Da har du misforstått hva det handler om. Det er ikke bare du som person, men du er som meg endel av samfunnet. Vi må alle gå litt i oss selv og se hvordan vi kan bidra. Hva vi tillater at skal passere og hva vi ikke synes er greit.

Anonymkode: 1a374...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i blant. Har vært involvert i mange jobbsøkerprosesser og ser tydelig diskriminering. Mener ikke å si at alle er rasister, men vi hvite har det godt i dette landet og så gjelder det å ta et blikk på seg selv og sin situasjon og se hvordan vi kan legge forholdene mer til rette for dem som ikke er like godt stilt. 

 

Da har du misforstått hva det handler om. Det er ikke bare du som person, men du er som meg endel av samfunnet. Vi må alle gå litt i oss selv og se hvordan vi kan bidra. Hva vi tillater at skal passere og hva vi ikke synes er greit.

Anonymkode: 1a374...452

Ja, men det blir jo noe annet enn å skamme seg? Eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, Glitter skrev:

Ja, men det blir jo noe annet enn å skamme seg? Eller? 

jeg skammer meg over hvor lite observant jeg har vært, hvor lite jeg egentlig kan om dette og hvor "lat" jeg har vært til å skaffe meg kunnskap. Men er ikke så opptatt av om det heter skamme seg eller ikke, det er ikke så viktig synes jeg 🙂 

Anonymkode: 1a374...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt som gir deg fordel pga hudfargen.

Anonymkode: 9db65...c17

Skamme meg for hudfargen min? Nei det gjør jeg ikke ....

Jeg synes det er viktig å skille ting i 3 grupper.

Ting du kontrollerer ikke kontrollerer selv (hudfarge, høyde, hårfarge etc)

Ting du kontrollerer "selv"* men som ikke bør forventes av samfunnet at du endrer på

Ting du kontrollerer "selv"* men som det bør forventes av samfunnet at du endrer på

Det eneste som folk bør skamme seg for, er siste gruppe, hvor du gjør ting som er ødeleggende for et samfunn, og hvor du bør forstå og la vær å gjøre det, for samfunnets beste, på tross av ditt eget ønske. Skam er viktig for å få folk til å gjøre det som er det beste for samfunnet, men om det kobles til ting utenfor din kontroll har det ingen funksjon og er bare destruktivt.

Hva samfunnet kan/bør forvente av enkeltindivider er egentlig subjektivt og ikke objektivt, så vanskelig å sette en fast grense, kvinnefrigjøringen har flyttet på noen slike grenser, før var det skambelagt for kvinner å ligge rundt med masse menn (som er ødeleggende for et samfunn, men artig for kvinnen selv), mens etter kvinnefrigjøringen var det sterke krefter som mente at individet bør gå foran samfunnshensyn og at en derfor ikke skam skamlegge kvinners løsaktighet. Det har ført til store samfunnsmessige problemer.

Hva som er riktig eller galt er det ingen fasit for, det spørs bare hvor kollektivistisk/individualistisk du ønsker at samfunnet skal være, skal vi være et samfunn med kollektive holdninger, eller mange enkeltindivider som bare maksimaliserer egen lykke, eller en mellomting.

Skammer du deg for din hudfarge hårfarge høyde etc, bør du ta en tur til en psykolog snarest, for da er du ikke helt god i topplokket imho.

*Ja, vi kontrollere egentlig ikke noen ting selv, men det vil avspore debatten så la oss late som vi har fri vilje, fordi det endrer ingenting om vi har fri vilje eller agerer som at vi forventer at folk har fri vilje, for utfallet blir likt

Anonymkode: bdd3f...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Hvite privilegier er usynlige for de fleste hvite mennesker. Det var de også for meg."

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/Vb05RJ/hvite-privilegier-er-usynlige-for-de-fleste-hvite-mennesker-det-var-d

Anonymkode: 1a374...452

Fin artikkel. Det eneste jeg synes er lite treffsikkert er begrepet" hvite privilegier". Jeg synes det er en helt rimelig forventing å bli behandlet som en normal person. 

Jeg forstår at fargede ønsker å bli sett som enkeltindivider og ikke bli møtt med fordommer på grunn av ting andre fargede har gjort. Jeg føler det på akkurat samme måte selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Grendel skrev:

 

Fin artikkel. Det eneste jeg synes er lite treffsikkert er begrepet" hvite privilegier". Jeg synes det er en helt rimelig forventing å bli behandlet som en normal person. 

 

 

det er det, men det burde være det for alle og ikke kun fordi vi er hvite i huden . det er akkurat dette som gjør det til et privilegie, vi slipper å tenke på det.

Anonymkode: 1a374...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

det er det, men det burde være det for alle og ikke kun fordi vi er hvite i huden . det er akkurat dette som gjør det til et privilegie, vi slipper å tenke på det.

Anonymkode: 1a374...452

Tror alle er enige i at ulike utfall, på grunn av ting utenfor ens egen kontroll, er urettferdig. Vet ikke hvorfor rase skal trekkes frem alltid, virker litt rasistisk egentlig, men samme det, hva er din løsning på å få like utfall på alt her i livet?

Incel menn er menn som ikke får seg dame pga ting utenfor sin egen kontroll, enten er de fysisk uattraktive eller har dårlig perosnlighet, som regel begge deler, og de liker å trolle på forum hvor de klager på dette de opplever som urettferdig og de blir sure på kvinnene, og kvinner ler seg skakk av dem online, og vg og dagbladet hetser incels som tapere som bør ta seg sammen og ikke sutre, hvordan få til like utfall her, det er faktisk ikke rettferdig at disse mennene ender opp ensomme av årsaker utenfor deres kontroll, løsningen er selvsagt kommunisme, staten arrangerer ekteskap og kvinner tvangsparres med incel mennene. Like utfall endelig, rettferdighet?. Antar at du er for det, siden du er imot at folk behandles forskjellig på grunn av ting utenfor sin egen kontroll, AMIRIGHT??? eller er det hykleri ute å går, hvem vet. 😅

Uansett, fra alvor til spøk, problemet med kommunisme, er at selv omd et er noble mål med like utfall, funker det bare ikke i praksis, det leder til elendige samfunn hvor alle lider og det blir en elendig tilværelse for så godt som alle bortsett fra noen få som styrer pengesekken da :P 

Jeg er enig i at urettferdighet er urettferdig, men jeg savner løsninger i samme slengen, og jeg savner et helhetlig fokus på problemet, dette har 0 med rase å gjøre, vår ubevisste bias rammer alle mennesker på alle fronter i livet. rasefokuset er bare ren rasisme. 

Anonymkode: bdd3f...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror alle er enige i at ulike utfall, på grunn av ting utenfor ens egen kontroll, er urettferdig. Vet ikke hvorfor rase skal trekkes frem alltid, virker litt rasistisk egentlig, men samme det, hva er din løsning på å få like utfall på alt her i livet?

Incel menn er menn som ikke får seg dame pga ting utenfor sin egen kontroll, enten er de fysisk uattraktive eller har dårlig perosnlighet, som regel begge deler, og de liker å trolle på forum hvor de klager på dette de opplever som urettferdig og de blir sure på kvinnene, og kvinner ler seg skakk av dem online, og vg og dagbladet hetser incels som tapere som bør ta seg sammen og ikke sutre, hvordan få til like utfall her, det er faktisk ikke rettferdig at disse mennene ender opp ensomme av årsaker utenfor deres kontroll, løsningen er selvsagt kommunisme, staten arrangerer ekteskap og kvinner tvangsparres med incel mennene. Like utfall endelig, rettferdighet?. Antar at du er for det, siden du er imot at folk behandles forskjellig på grunn av ting utenfor sin egen kontroll, AMIRIGHT??? eller er det hykleri ute å går, hvem vet. 😅

Uansett, fra alvor til spøk, problemet med kommunisme, er at selv omd et er noble mål med like utfall, funker det bare ikke i praksis, det leder til elendige samfunn hvor alle lider og det blir en elendig tilværelse for så godt som alle bortsett fra noen få som styrer pengesekken da :P 

Jeg er enig i at urettferdighet er urettferdig, men jeg savner løsninger i samme slengen, og jeg savner et helhetlig fokus på problemet, dette har 0 med rase å gjøre, vår ubevisste bias rammer alle mennesker på alle fronter i livet. rasefokuset er bare ren rasisme. 

Anonymkode: bdd3f...f09

Når du sammenligner Incel og problemet med diskriminering i forhold til navn og hudfarge, da har du forstått mye da :) Grattis.

Anonymkode: 1a374...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du sammenligner Incel og problemet med diskriminering i forhold til navn og hudfarge, da har du forstått mye da :) Grattis.

Anonymkode: 1a374...452

Støtter denne. De fleste incels jeg har vært borti har helt fint vært årsaken til dette selv. Er i ett nerdemiljø, kjenner flere som er voksne jomfruer, men forskjellen fra de og incels er at de faktisk ikke skylder på damene for at de ikke får seg dame.

Anonymkode: 2fd90...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du sammenligner Incel og problemet med diskriminering i forhold til navn og hudfarge, da har du forstått mye da :) Grattis.

Anonymkode: 1a374...452

Hva med de som diskrimineres pga utseende? Undersøkelser viser at pene og høye folk får høyere lønn, lavere straff og bedre karakterer. Funksjonshemmede diskrimineres i arbeidslivet, gjelder de som sitter i rullestol til de som har asperger. Hvorfor dette ensidige fokuset på hudfarge?

Og i tillegg skal vi som er født med hvit hud skamme oss??? Når skal denne galskapen stoppe? Fuck white shame.

 

 

Anonymkode: 9db65...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sånn motsatt diskriminering å skamme seg for å være hvit. Det er noe mediakratiet prøver å få oss til. Presset fra de politisk korrekte bare øker og øker. Har du ikke de rette meningene som MSM prøver å fylle deg med så er du en som burde skamme deg.

 

Jeg tar ikke dette så veldig hardt. Derfor har jeg funnet opp ordet mediakratiet. Vi har ikke så mye ett demokrati som ett mediakrati.

Anonymkode: 32ebd...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sånn motsatt diskriminering å skamme seg for å være hvit. Det er noe mediakratiet prøver å få oss til. Presset fra de politisk korrekte bare øker og øker. Har du ikke de rette meningene som MSM prøver å fylle deg med så er du en som burde skamme deg.

 

Jeg tar ikke dette så veldig hardt. Derfor har jeg funnet opp ordet mediakratiet. Vi har ikke så mye ett demokrati som ett mediakrati.

Anonymkode: 32ebd...9a6

Bra ord og beskrivelse: Mediakrati. Det er akkurat sånn jeg opplever det også. Det er mediene som bestemmer det meste, og det er de som påvirker oss ift så mye. 

Et par eksempler utenom trådens hovedtema er hvilken musikk eller hvilke bøker som er inn i tiden. Vi hadde ikke "visst" det hadde det ikke vært for mediene. De kan fremelske artister og forfattere vi aldri har hørt om en gang, bare fordi det gir gjenklang i en tilfeldig journalists personlige preferanser, mens andre artister og forfattere går usett gjennom radaren fordi journalisten ikke deler stilen eller smaken. Likedan med filmer og andre aktuelle saker. Hvor ofte ser vi ikke overskrifter som "Over en million har sett denne", eller "Har tatt verden med storm". Da blir vi jo nysgjerrige og ønsker å se hva som menes, og så er det er klikkene på dette igjen som gjør at det blir så mange "seere".

Hadde jeg vært en innflytelsesrik journalist fra et vel ansett medie, kunne jeg ha gjort populær en hvilken som helst sak ved å f. eks  påstå at mange (les flertallet av befolkningen) synes og mener bestemte ting om noe. Som borger av samfunnet med et ønske om å ikke være utenfor det gode selskap, joiner jeg. 

Saueflokkmentalitet har jeg aldri vært tilhenger av. Det er noe fordummende ved det. Det går an å tenke kritisk rundt det man får servert av mediene. 

Anonymkode: f0643...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ja, media bestemmer hva vi skal snakke om, bry oss om osv. Nå er blm som er i lyset. Ellers er det mange som for blanke i alle de hvite som blir drept av politet, for det er flere hvite som blir drept faktisk. Og svarte dreper flest svarte. Men det er ingenting å snakke om.

Og nei, jeg skammer meg overhodet ikke over å være hvit. Behandler mennesker med dem respekten de fortjener uavhengig av hudfarge. Jeg kan ikke ta støyten for hva andre hvite gjør og svarte kan ikke ta støyten for hva andre svarte gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Nei, men jeg synes det var veldig plinlig da jeg bodde i et arabisk land og ble vinket frem i køen fordi jeg var hvit i huden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...