Gå til innhold

Farsarv


Sissi70

Anbefalte innlegg

Hvordan er egentlig reglene og hva synes dere om dette?

Min far døde for 8 år siden. Min mor og far hadde felleseie. De hadde hus, bil og båt. Mor fant seg etter ca 1 år en sy mann. De flyttet så sammen til hans bolig etter et ca 3-4 år. Min mor solgte da huset, bilen og båten. Er det vanlig å da ikke gi ut farsarven(vi er 2 søsken) ? Jeg aner ikke hva hus satt igjen med etter salgene,men det er ihvertfall gått i pluss. Er det ikke noe som heter pliktdelsarv og skal ikke dette fordeles ved et skifte? Hun har jo nå vært samboer i snart 5 år. Om hun skulle falle fra...er det da den nye samboeren som arver det jeg og min søster skulle hatt i farsarv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, Sissi70 skrev:

Hun har jo nå vært samboer i snart 5 år.

Hun satt i uskiftet bo? Arvingene (dere to barna) kan kreve skifte etter to år med ny samboer. Hvis de gifter seg, skal hun skifte først.

https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/kreve-skifte-nar-mor-har-ny-samboer/

19 minutter siden, Sissi70 skrev:

Om hun skulle falle fra...er det da den nye samboeren som arver det jeg og min søster skulle hatt i farsarv?

Den nye samboeren har ingen rettigheter når det gjelder arven etter hennes avdøde mann. 

24 minutter siden, Sissi70 skrev:

Er det ikke noe som heter pliktdelsarv og skal ikke dette fordeles ved et skifte?

Pliktdelsarv handler om at man ikke kan gjøre sine barn arveløse ved å testamentere bort alle verdiene. Du finner reglene og mange eksempler hvis du søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio

Jeg fikk farsarven samtidig med morsarven da mor døde. Han døde noen år før mor. 
Hun satt i uskiftet bo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolmio: jo,men det som er litt spesielt er at mor jo har ny samboer pluss at alt hun av eiendeler (hus,bil båt) som hun hadde sammens med min far er solgt og det er ikke investert i noe n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sissi70 skrev:

Dolmio: jo,men det som er litt spesielt er at mor jo har ny samboer pluss at alt hun av eiendeler (hus,bil båt) som hun hadde sammens med min far er solgt og det er ikke investert i noe n

Du må fokusere mer på verdier (penger) enn på eiendeler. Arvinger har ikke krav på eiendeler, men på andeler av verdiene/boet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ekstra skrev:

Du må fokusere mer på verdier (penger) enn på eiendeler. Arvinger har ikke krav på eiendeler, men på andeler av verdiene/boet.

Jo,men det jeg ville få frem er at det jo nå ikke er noe verdier i f.feks hus da dette er solgt. Jeg og min søster aner jo ikke hva hun sitter igjen med etter salg. Om hun vil,så kan hun jo da faktisk bruke opp vår del / farsaven også ikke sant? Synes dette er veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sissi70 skrev:

Jo,men det jeg ville få frem er at det jo nå ikke er noe verdier i f.feks hus da dette er solgt. Jeg og min søster aner jo ikke hva hun sitter igjen med etter salg. Om hun vil,så kan hun jo da faktisk bruke opp vår del / farsaven også ikke sant? Synes dette er veldig vanskelig.

Ser den, om ikke pengene er satt i noe annet, men rett og slett sløst bort.

Kjente ikke til regelen om at man kan kreve skifte etter to år som @laban viste til, du bør nok sette deg inn i dette før du tar det opp med din mor. Kanskje er noen timer med advokat en grei investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sissi70 skrev:

Synes dette er veldig vanskelig.

Søk på nettet, det er flere steder man kan få gratis juridisk veiledning. Noen fagforeninger tilbyr det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laban skrev:

Søk på nettet, det er flere steder man kan få gratis juridisk veiledning. Noen fagforeninger tilbyr det også.

Ja jeg prøvd det også, men faktisk fått forskjellige svar hos de 3 advokatene jeg har vært i kontakt med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på om fra når verdiene på farsarven legges til grunn. Er det fra skiftetidspunket, fra tidspunktet min far døde eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sissi70 skrev:

Ja jeg prøvd det også, men faktisk fått forskjellige svar hos de 3 advokatene jeg har vært i kontakt med :)

Hm. Da burde dere kanskje spleise på litt tid med en advokat dere stoler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
4 minutter siden, Sissi70 skrev:

Lurer også på om fra når verdiene på farsarven legges til grunn. Er det fra skiftetidspunket, fra tidspunktet min far døde eller ?

Vet ikke om jeg er helt på jordet nå altså, men for meg virker det nesten som at din mor har brukt opp farsarven deres, med mindre hun har satt pengene på bok da.. men korriger meg om jeg tar feil. 

Hos oss var det en bolig som ble solgt, og den verdien ble satt av megler da mor døde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, dolmio skrev:

Vet ikke om jeg er helt på jordet nå altså, men for meg virker det nesten som at din mor har brukt opp farsarven deres, med mindre hun har satt pengene på bok da.. men korriger meg om jeg tar feil. 

Hos oss var det en bolig som ble solgt, og den verdien ble satt av megler da mor døde. 

Jeg kan ikke se noen annen grunn til at vi ikke skulle fått vår farsarv nei.....men jeg vet ikke. Vil vi noen gang få vite hvor store verdier som egentlig lå der / som vi skulle ha hatt krav på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
1 minutt siden, Sissi70 skrev:

Jeg kan ikke se noen annen grunn til at vi ikke skulle fått vår farsarv nei.....men jeg vet ikke. Vil vi noen gang få vite hvor store verdier som egentlig lå der / som vi skulle ha hatt krav på?

Vet ikke.. dessverre. Men dere vet kanskje hvor mye hun solgte for? Vet dere om eiendelene var belånt og hvor mye? Da kan dere jo i så fall regne dere frem til det selv.. 

Min mor og far eide en felles bolig. Verdien på boligen ble delt i to; ene halvparten var farsarven, andre halvpart var morsarven. Når alle lån var innfridd med overskuddet fra boligsalget ble det som var tilgode delt på meg og mine søsken. 

Hvis jeg har forstått det rett utifra det laban skriver, så kunne dere krevd farsarven etter  to år. Dvs halvparten av verdiene. Men ta det med en klype salt, for jeg vet ikke noe sikkert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...