Gå til innhold

"Ingen må vite det"


Villanda

Anbefalte innlegg

Anbefaler den boken! Vet ikke om den passer for pårørende, men jeg selv ble litt inspirert av den. Og den setter ord på så mye gjenkjennelig som jeg selv ikke har greid finne ord til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Villanda skrev:

Anbefaler den boken! Vet ikke om den passer for pårørende, men jeg selv ble litt inspirert av den. Og den setter ord på så mye gjenkjennelig som jeg selv ikke har greid finne ord til. 

 

Verdt å nevne at "Ingen må vite det" er på nynorsk.

Selv om jeg i sin tid fikk 6 i sidemål på VGS, har jeg dessverre kommet dit at jeg unngår så fremt jeg kan å lese nynorske bøker om jeg kan. Det krever litt for mye konsentrasjon til at jeg kan kose meg med boken, i hvert fall i begynnelsen, men mulig det hadde gått bedre bare jeg hadde "kommet inn i det nynorske språket igjen". Du er flink som utfordrer deg selv med nynorske bøker. For meg holder det med nynorske nyhetsartikler litt her og der om gangen :)

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Verdt å nevne at "Ingen må vite det" er på nynorsk.

Selv om jeg i sin tid fikk 6 i sidemål på VGS, har jeg dessverre kommet dit at jeg unngår så fremt jeg kan å lese nynorske bøker om jeg kan. Det krever litt for mye konsentrasjon til at jeg kan kose meg med boken, i hvert fall i begynnelsen, men mulig det hadde gått bedre bare jeg hadde "kommet inn i det nynorske språket igjen". Du er flink som utfordrer deg selv med nynorske bøker. For meg holder det med nynorske nyhetsartikler litt her og der om gangen :)

Du får øve deg litt akkurat no då. 😉. 6 i sidemål, når nynorsk var ditt sidemål, er jo kjempebra! Det kan jo hende det hadde gått heilt fint for deg å lese boka. Eg synest den var ganske lettlest. Eg har jo klart å lese den ut no i denne perioden, og då  den vere lettlest.

Eg må nok innrømme at det å lese nynorsk ikkje er noko utfordring for meg. Det er eigentleg nynorsk er mitt hovudumål. Eg er litt vågal akkurat no. Eg pleier skrive bokmål her fordi eg kjenner mg litt meir anonym då. Viss nokon eg kjenner i RL skulle lese her, så vil dei ikkje like lett kjenne meg att når eg skriv bokmål tenkjer eg. Eg veit ikkje om det er slik.

Har inntrykk av at nynorsk er vanskeleg for dykk med bokmål som hovudmål. Det er jo ikkje så rart at det er enklare andre vegen. Vi blir jo mykje meir eksponert for bokmål enn de for nynorsk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Villanda skrev:

Du får øve deg litt akkurat no då. 😉. 6 i sidemål, når nynorsk var ditt sidemål, er jo kjempebra!

Ja, men jeg jukset litt. Nynorsk var mitt hovedmål opp igjennom hele grunnskolen og all undervisning foregikk på nynorsk, men da jeg begynte på VGS byttet jeg slik at nynorsk ble sidemål. Egentlig et sjakktrekk, for det stilles lavere krav til nynorskferdigheter som sidemål enn som hovedmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...