Gå til innhold

Synes du avgifter på tobakk og alkohol bør nedjusteres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når det var stengt for turer til svenskegrensen gikk ølsalg og tobakksalg, samt vinmonopolets omsetning voldsomt opp. Spessielt i grenseområdene (store deler av befolkningen på Østlandet har dagstur til Sverige som mulighet). Det er snakk om 37% økt alkoholsalg, og tilsvarende tobakk. Generelt har omsetningen i dagligvare økt, og mange nye ble ansatt i butikkene. Nå har de åpnet deler av Svenskegrensen. Og mange regner med de nye arbeidsplassene må nedlegges. Så burde man gjøre noe med avgiftsnivået for å stoppe noe av denne handelslekkasjen? Eller skal det være ruinerende for privatøkonomien å nyte tobakk og alkohol?

Anonymkode: 28282...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det var stengt for turer til svenskegrensen gikk ølsalg og tobakksalg, samt vinmonopolets omsetning voldsomt opp. Spessielt i grenseområdene (store deler av befolkningen på Østlandet har dagstur til Sverige som mulighet). Det er snakk om 37% økt alkoholsalg, og tilsvarende tobakk. Generelt har omsetningen i dagligvare økt, og mange nye ble ansatt i butikkene. Nå har de åpnet deler av Svenskegrensen. Og mange regner med de nye arbeidsplassene må nedlegges. Så burde man gjøre noe med avgiftsnivået for å stoppe noe av denne handelslekkasjen? Eller skal det være ruinerende for privatøkonomien å nyte tobakk og alkohol?

Anonymkode: 28282...117

Rusmidler bør være forbudt. Det koster helsevesenet masse penger.

Anonymkode: 7c541...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Ekstra skrev:

Handelslekkasjen vil fortsette uansett, det er ikke bare alkohol og tobakk som sender folk på svenskehandel.

Dette tror jeg ikke noe på. De fleste som drar er røykere/snusere og de som tar seg en drink. Maten er ikke så mye billigere. Ikke nok til att det lønner seg med en tank bensin.

Hvorfor ellers er det disse varene som det øker mest av når grensen er stengt? Ja, matsalget er også gått litt opp, men ikke i nærheten av alkohol/tobakk.

Anonymkode: 28282...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kalles til og med harry-handel fordi det er folk som er harry som drar (røykere snusere drikkfeldige.) Er det harry å handle mat?

Anonymkode: 28282...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rusmidler bør være forbudt. Det koster helsevesenet masse penger.

Anonymkode: 7c541...1fa

Ja, og husk å stemmer KRF slik att det blir obligatorisk søndagsskole!!! Redd barna fra morro nå!

Anonymkode: 28282...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg ikke noe på. De fleste som drar er røykere/snusere og de som tar seg en drink. Maten er ikke så mye billigere. Ikke nok til att det lønner seg med en tank bensin.

Hvorfor ellers er det disse varene som det øker mest av når grensen er stengt? Ja, matsalget er også gått litt opp, men ikke i nærheten av alkohol/tobakk.

Anonymkode: 28282...117

Det går faktisk vel så mye til mat og andre ting. Tallene er riktignok fra 2019, men sjekk her https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/artikler-og-publikasjoner/dette-handler-vi-over-grensa

«Det gikk klart mest penger til dagligvarer i perioden for undersøkelsen. Nordmenn brukte til sammen 684 millioner kroner på denne varegruppen. Det tilsvarer 34 prosent av det totale beløpet oppgitt for grensehandel i september 2019.»

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og husk å stemmer KRF slik att det blir obligatorisk søndagsskole!!! Redd barna fra morro nå!

Anonymkode: 28282...117

Kan fint ha morru uten rus, vettu.

Anonymkode: 7c541...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det burde bli dyrere. De får heller sette den avigftene på sunne ting som frukt og grønnsaker. Det er ingen menneskerett å røyke.

Anonymkode: fb69d...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ekstra skrev:

Det går faktisk vel så mye til mat og andre ting. Tallene er riktignok fra 2019, men sjekk her https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/artikler-og-publikasjoner/dette-handler-vi-over-grensa

«Det gikk klart mest penger til dagligvarer i perioden for undersøkelsen. Nordmenn brukte til sammen 684 millioner kroner på denne varegruppen. Det tilsvarer 34 prosent av det totale beløpet oppgitt for grensehandel i september 2019.»

 

Hvis du tar bort alle som primært drar for tobakk/alkohol, men som selvfølgelig samtidig kjøper mat, tror jeg ikke det er veldig mange igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det burde bli dyrere. De får heller sette den avigftene på sunne ting som frukt og grønnsaker. Det er ingen menneskerett å røyke.

Anonymkode: fb69d...565

Det er ingen menneskerett å spise frukt og grønnsaker heller. Men du kan gå ut i skogen og plukke så mye blåbær du vil, helt gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og husk å stemmer KRF slik att det blir obligatorisk søndagsskole!!! Redd barna fra morro nå!

Anonymkode: 28282...117

Bare å gi meg adgang til bankkontoen din, så skal jeg ha masse morro på din regning, eller er du KRF tosk som ikke liker at andre har det morro (på din bekostning) ? Tenkte meg det.....

Anonymkode: 4dce5...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, Trine skrev:

Det er ingen menneskerett å spise frukt og grønnsaker heller. Men du kan gå ut i skogen og plukke så mye blåbær du vil, helt gratis.

Det kan du bare gjøre noen uker i året.

Frukt og grønnsaker er sunt, myndighetene bør legge til rette for at folk spiser mye av det. Røyk og snus er usunt til de grader, det må begrenses.

Anonymkode: 7c541...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare å gi meg adgang til bankkontoen din, så skal jeg ha masse morro på din regning, eller er du KRF tosk som ikke liker at andre har det morro (på din bekostning) ? Tenkte meg det.....

Anonymkode: 4dce5...1cf

?

Bankkonton min kan du da få adgang til, bare å sette inn penger det. PM for detaljer...

Anonymkode: 28282...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du bare gjøre noen uker i året.

Frukt og grønnsaker er sunt, myndighetene bør legge til rette for at folk spiser mye av det. Røyk og snus er usunt til de grader, det må begrenses.

Anonymkode: 7c541...1fa

Enig i at myndighetene bør legge til rette for sunne matvarer, men utover det syns jeg folk skal få bestemme selv hva de putter i seg av lovlige varer. De er heller ikke særlig sikre på om snus medfører noen helseskade, likevel har de avgifter på snusen. Og dersom avgiftene gjør at folk ikke begynner å røyke, hvorfor er det da flere i Norge som røyker enn i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, Trine skrev:

Enig i at myndighetene bør legge til rette for sunne matvarer, men utover det syns jeg folk skal få bestemme selv hva de putter i seg av lovlige varer. De er heller ikke særlig sikre på om snus medfører noen helseskade, likevel har de avgifter på snusen. Og dersom avgiftene gjør at folk ikke begynner å røyke, hvorfor er det da flere i Norge som røyker enn i Sverige?

Fordi svenskene er smartere?

Anonymkode: 7c541...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alkohol er billig nok som det er i Norge. Du får en flaske helt god vin til 150 kroner på polet, og en sixpack med halvlitere til under 200 kroner i butikken. Jeg mener at dersom alkoholkonsumet ødelegger økonomien har du problemer av en helt annen karakter enn dårlig økonomi som følge av for høye avgifter. 
 

Avgiftene på tobakk angår ikke meg, men hvis jeg skal mene noe om det, så burde det differensieres mer mellom røyk (ekstremt skadelig) og snus (ikke særlig helseskadelig men unødvendig). Jeg synes avgiftene på røyk kan være høye.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det var stengt for turer til svenskegrensen gikk ølsalg og tobakksalg, samt vinmonopolets omsetning voldsomt opp.

Dette er en god indikator på at avgiftene ikke er så høye at de begrenser kjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Kayia skrev:

Dette er en god indikator på at avgiftene ikke er så høye at de begrenser kjøp. 

Ja, det er det. Men det er også en indikator på att prisene er så lave i Sverige att man mister en masse norske kunder når svenskegrensen er åpen. Det er snakk om en handelslekkasje som koster Norge mange milliarder kroner, og arbeidsplasser i fleng.

Anonymkode: 28282...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi svenskene er smartere?

Anonymkode: 7c541...1fa

Mulig de er det, selv om jeg tviler jeg tviler. Uansett, poenget er at avgiftene ikke fungerer til formålet og bør derfor ses på som unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...