Gå til innhold

Hva skjer i USA/Portland? Forvirrende artikkel hos NRK?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.nrk.no/norge/portland-botelegger-trumps-regjering-med-4500-kroner-hvert-kvarter-1.15104168

Noen som kan forklare meg hva som skjer i USA / Portland. 

Etter hva jeg kan se er det noen som kaster brannbomber/steiner/etc på en bygning(er), og de som eier bygningen(e) ønsker ikke at bygget(ne) skal brenne ned, så de satte opp et gjerde rundt bygget(ne), og de arresterer de som kaster brannbomber på bygg(ene) fordi det er ulovlig å kaste brannbomber på bygninge(er).

Men lokale myndigheter, virker være imot gjerdet og at de arresterer protestere som bryter loven og ødelegger bygget(ne), og vil heller at bygget(ne) skal brennes ned, fordi (????)

De ønsker også at mennene som beskytter byggene, skal gå hjem, men etter at de går hjem, vil de ikke beskytte bygget(ne) for dem, så hva oppnår det da ?

Dette gir ingen mening for meg, hva er det for en ledelse i den byen, hva tenker de med ? Hva ønsker de å oppnå ? 

 

Minner meg om Trondheim hvor politiet også ga etter for mobben, og heller lot mobben rasere byen og steine verneverdige bygg, men burde ikke det lokale politiet heller kalt inn forsterkninger og forsvart byen fra voldelige ekstremist mobber som ønsker å brenne byen ned, isteden for å trekke seg tilbake, selv om pøblene angivelig har gode "grunner" til å ødelegge byen(e) kan vi vel ikke akseptere slik, eller ? Har jeg misforstått noe ?

Anonymkode: 424d3...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat

> Har jeg misforstått noe?

Du har i hvert fall ikke satt deg inn i saken, eller du velger å framstille det hele veldig ensidig/naivt for å få fram et retorisk poeng (at demonstrasjoner er teit, at hærverk på eiendom bør slås ned på med alle midler, inkludert alvorlig vold). Du never heller ikke at de føderale politistyrkene ikke er identifiserbare (tjenestmannsnummer/etternavn), at de kjører rundt i sivile biler, kidnapper folk fra gata og høyst sannsynlig bryter loven selv kontinuerlig.

Du hopper også bukk over at dette er en åpenbar maktdemonstrasjon fra Trumps side og at dette er nok en ting som fører USA nærmere en fascistisk politistat. 

Hvis du har noen som helst interesse for å sette deg inn i hva som skjer på gata i Portland nå kan du høre på denne podcasten https://podcasts.apple.com/us/podcast/on-the-frontlines-of-the-battle-of-portland/id1023774600?i=1000486028172

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/norge/portland-botelegger-trumps-regjering-med-4500-kroner-hvert-kvarter-1.15104168

Noen som kan forklare meg hva som skjer i USA / Portland. 

Etter hva jeg kan se er det noen som kaster brannbomber/steiner/etc på en bygning(er), og de som eier bygningen(e) ønsker ikke at bygget(ne) skal brenne ned, så de satte opp et gjerde rundt bygget(ne), og de arresterer de som kaster brannbomber på bygg(ene) fordi det er ulovlig å kaste brannbomber på bygninge(er).

Men lokale myndigheter, virker være imot gjerdet og at de arresterer protestere som bryter loven og ødelegger bygget(ne), og vil heller at bygget(ne) skal brennes ned, fordi (????)

De ønsker også at mennene som beskytter byggene, skal gå hjem, men etter at de går hjem, vil de ikke beskytte bygget(ne) for dem, så hva oppnår det da ?

Dette gir ingen mening for meg, hva er det for en ledelse i den byen, hva tenker de med ? Hva ønsker de å oppnå ? 

 

Minner meg om Trondheim hvor politiet også ga etter for mobben, og heller lot mobben rasere byen og steine verneverdige bygg, men burde ikke det lokale politiet heller kalt inn forsterkninger og forsvart byen fra voldelige ekstremist mobber som ønsker å brenne byen ned, isteden for å trekke seg tilbake, selv om pøblene angivelig har gode "grunner" til å ødelegge byen(e) kan vi vel ikke akseptere slik, eller ? Har jeg misforstått noe ?

Anonymkode: 424d3...d12

Det er nok for å opponere mot Trump tenker jeg. At mobben vinner frem er mindre viktig.

Anonymkode: 352c8...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

> Har jeg misforstått noe?

Du har i hvert fall ikke satt deg inn i saken, eller du velger å framstille det hele veldig ensidig/naivt for å få fram et retorisk poeng (at demonstrasjoner er teit, at hærverk på eiendom bør slås ned på med alle midler, inkludert alvorlig vold). Du never heller ikke at de føderale politistyrkene ikke er identifiserbare (tjenestmannsnummer/etternavn), at de kjører rundt i sivile biler, kidnapper folk fra gata og høyst sannsynlig bryter loven selv kontinuerlig.

Du hopper også bukk over at dette er en åpenbar maktdemonstrasjon fra Trumps side og at dette er nok en ting som fører USA nærmere en fascistisk politistat. 

Hvis du har noen som helst interesse for å sette deg inn i hva som skjer på gata i Portland nå kan du høre på denne podcasten https://podcasts.apple.com/us/podcast/on-the-frontlines-of-the-battle-of-portland/id1023774600?i=1000486028172

 

 

Hadde anarkistene, kommunistene og resten av den venstreekstreme mobben oppført seg som folk hadde ikke Trump hatt noen grunn til å sende inn styrkene.

Anonymkode: 352c8...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Det er mange ulike mennesker som demonstrerer i Portland. Hadde det ikke vært for systemisk rasisme i politiet og en tilbakestående wanna-be-fascist som president hadde de ikke hatt noen grunn til å demonstrere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drømmeautomat skrev:

Det er mange ulike mennesker som demonstrerer i Portland. Hadde det ikke vært for systemisk rasisme i politiet og en tilbakestående wanna-be-fascist som president hadde de ikke hatt noen grunn til å demonstrere. 

Det går an å demonstrere uten å ty til vold og hærverk. Men disse knallrøde ekstremistene ser ut til å ønske vold og kaos for enhver pris. Vi ser det samme her i landet også. SIAN holder en loving demonstrasjon, tullinger fra ytre-venstre tyr til vold for å stoppe dette, og angirper også politiet. Og ender opp som SIANs nyttige idioter.  

Som Rødt i Trondheim nylig sa: Litt vold er jo bra når den tjener en god sak.

Den "gode" venstresiden fremstår ikke som spesielt smarte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Slik tilstandene er i USA nå syns jeg det er helt forståelig at enkelte av demonstrantene forsøker å ødelegge en offentlig bygning. Det er en føderal rettsbygning/fengsel, altså ikke uten helt uten symbolverdi. Faktisk tror jeg at det er mer av denne typen sivil ulydighet USA trenger. Det er ikke noe demokrati å snakke om der lenger, det eneste riktige er å slutte å følge spillereglene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Slik tilstandene er i USA nå syns jeg det er helt forståelig at enkelte av demonstrantene forsøker å ødelegge en offentlig bygning. Det er en føderal rettsbygning/fengsel, altså ikke uten helt uten symbolverdi. Faktisk tror jeg at det er mer av denne typen sivil ulydighet USA trenger. Det er ikke noe demokrati å snakke om der lenger, det eneste riktige er å slutte å følge spillereglene. 

Kjempesmart hvis målet er full borgerkrig.

Dette viser også at det ekstreme venstre og ekstreme høyre ikke står så langt fra hverandre. Den politiske hesteskoteorien har mye for seg.

Horseshoe theory' asserts that the extreme left and the extreme ...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Hvis man mener samfunnsnirvana er oppnådd med noe á la sentrumsregjeringene i europeiske demokratier og har stemt AP eller Høyre i alle år, så kan jeg se at hesteskoteorien appellerer. Jeg tror imidlertid ennå det er forbedringspotensiale.

USA er imidlertid i en særstilling. Der er det ikke gitt at den resten av demokrati de har hatt består. USA er i dag leda av en diktator-beundrer som også er Putins utenriksminister. Trump, samt et samla republikansk parti, styrer mot et fascistisk diktatur og en mafia-stat á la Russland.

Det ekstreme i en sånn situasjon er å ikke gå ut på gatene og demonstrere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Hærverk er helt ok hvis det er venstreekstreme som står bak. Da kan alt forsvares. Noen er likere enn andre.

 

Totalitære på venstreaksen som Antifa, er ikke like ille som fascister for de har hjertet på rett plass.

 

Sånn går nå dagan.

Jeg er selvfølgelig ironisk. Det er en skam hvordan antifa oppfører seg. Og det er en skam hvordan Trump fordummer Amerika. Ingen av de nevnte ekstremister har noen appell hos meg.

 

Jeg er drittlei venstreekstreme som er "holier than thou" og jeg er drittlei Trump sin infantile narsissisme. På tide att noen voksne edruelige mennesker kommer på banen. Fuck Antifa fuck Trump, fuck alle disse som tror deres totalitære  meninger er så jævla mye bedre enn deres motsats. Det er ikke noen som er over loven. Uansett.

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Slik tilstandene er i USA nå syns jeg det er helt forståelig at enkelte av demonstrantene forsøker å ødelegge en offentlig bygning. Det er en føderal rettsbygning/fengsel, altså ikke uten helt uten symbolverdi. Faktisk tror jeg at det er mer av denne typen sivil ulydighet USA trenger. Det er ikke noe demokrati å snakke om der lenger, det eneste riktige er å slutte å følge spillereglene. 

USA er i aller høyeste grad et demokrati. Mediene er frie og i all hovedsak sterkt kritiske til makta. I den grad det forekommer sensur så er det i presidentens disfavør. Det er frie valg.

Valgsystemet har sine merkelige sider, men det har jammen systemet i Norge også.

Så nei. Jeg ser absolutt ingen grunn til at en tilfeldig mobb skal få brenne ned bygninger. Hva er demokratisk med det? Bør man ikke stemme over det først? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Hvis man mener samfunnsnirvana er oppnådd med noe á la sentrumsregjeringene i europeiske demokratier og har stemt AP eller Høyre i alle år, så kan jeg se at hesteskoteorien appellerer. Jeg tror imidlertid ennå det er forbedringspotensiale.

For all oss som ikke er nazister, islamister, kommunister eller anarkister er det helt åpenbart at disse er en gjeng anti-demotraktiske fjols som har mye til felles, bl.a. at de syntes vold er helt akseptabelt så lenge det gagner saken.

2 timer siden, Drømmeautomat skrev:

USA er imidlertid i en særstilling. Der er det ikke gitt at den resten av demokrati de har hatt består. USA er i dag leda av en diktator-beundrer som også er Putins utenriksminister. Trump, samt et samla republikansk parti, styrer mot et fascistisk diktatur og en mafia-stat á la Russland.

Trump er en narsissistisk tulling, men dette er bare overdrivelser uten rot i virkeligheten.

2 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Det ekstreme i en sånn situasjon er å ikke gå ut på gatene og demonstrere. 

Det er forskjell på å demonstrere, og det å ty til vold og plyndring. Det er merkelig at man ikke skjønner at dette bare fører til at Trump får økt støtte. Jeg tenker at folk som tiltrekkes slike ytterliggående bevegelser ikke er de skarpeste kvivene i skuffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...