Gå til innhold

Takstein - hjelp meg, dere kloke & vise!


påskelilje

Anbefalte innlegg

Jeg har et forslag. Du kommer hit, plukker ned min røde takstein, legger på svart takstein og tar med den røde steinen og legger på taket 😂 Ut ifra linken din, ville jeg gått for kobberrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje
5 timer siden, Trine skrev:

Jeg har et forslag. Du kommer hit, plukker ned min røde takstein, legger på svart takstein og tar med den røde steinen og legger på taket 😂 Ut ifra linken din, ville jeg gått for kobberrød.

Takk, for tilbudet, men jeg takker nei 😄

Mja - jeg er fremdeles i tvil. Venninna mi i går kveld syntes at vi skulle ha naturrød, mens ei annen venninne holdt en knapp på antikkrød 😮😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Takk, for tilbudet, men jeg takker nei 😄

Mja - jeg er fremdeles i tvil. Venninna mi i går kveld syntes at vi skulle ha naturrød, mens ei annen venninne holdt en knapp på antikkrød 😮😄

Æsj, jaja, var verdt forsøket 😅

Da må det bli naturrød for antikk er oransje! Også er det vel ikke snakk om knapper, så hun venninna som holder en knapp på antikkrød, kan vel holde hvem knapp hun vil uten at det påvirker fargen på taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
2 timer siden, Trine skrev:

Æsj, jaja, var verdt forsøket 😅

Da må det bli naturrød for antikk er oransje! Også er det vel ikke snakk om knapper, så hun venninna som holder en knapp på antikkrød, kan vel holde hvem knapp hun vil uten at det påvirker fargen på taket.

Naturrød er mer oransje enn antikkrød...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, påskelilje skrev:

Naturrød er mer oransje enn antikkrød...

Hæ? Syns antikkrød var så oransje nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk tatt en beslutning i går kveld: det ble naturrød tegl. Nå vil huset bli seende ganske likt ut som da det var nytt for over 100 år siden 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2020 den 17.56, påskelilje skrev:

Vi skal legge nytt tak på et gammelt hus i familien, og taksteinene må bestilles denne uka, og det er jeg som først og fremst skal bestemme. Men, det er så vanskelig å bestemme seg!

Huset er over 100 år gammelt, hvitt, ligger ved sjøen og i en stor hage.

De gamle teglsteinene, som er flate, er blitt grå og stygge, og mye er sprekt, så det er ikke aktuelt å legge dem opp igjen. Vi har bestemt oss for tegl igjen, og da enkeltkrummet (tegl fåes ikke i dobbeltkrummet), og at vi skal velge en rød type.

Vi står nå mellom 3 typer:

Naturrød (som er den originale fargen på brent leire), kan virke litt vel oransje, men som mange gamle sørlandshus har.

Antikkrød, som har original teglfarge, men som er sprayet litt, slik at de får et litt gammelt preg.

Kobberrød,  som er mer brunrød.

Valgets kvaler! Hva ville dere valgt? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Hei

du bør velge antikkrød.

ellers ville nok jeg for estetikken valgt mer gråsvart , men siden du er opphengt i At det må være rødt, så er antikrødt beste valg.

fant mange finere nyanser her da:

https://www.randerstegl.no/no/takstein

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei

du bør velge antikkrød.

ellers ville nok jeg for estetikken valgt mer gråsvart , men siden du er opphengt i At det må være rødt, så er antikrødt beste valg.

fant mange finere nyanser her da:

https://www.randerstegl.no/no/takstein

 

Det blir naturrød 😊 Slik originalfargen var da huset var nytt. Vi har også kikket på Højslev tegl, som du viser til, men har valgt en stein med større overlapp, slik at faren for vannlekkasje er betydelig mindre. Se https://www.skarpnes.com/produkt/melodie/

Vi synes rødt tak er penere når huset er gammelt og hvitmalt, så dette blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Det blir naturrød 😊 Slik originalfargen var da huset var nytt. Vi har også kikket på Højslev tegl, som du viser til, men har valgt en stein med større overlapp, slik at faren for vannlekkasje er betydelig mindre. Se https://www.skarpnes.com/produkt/melodie/

Vi synes rødt tak er penere når huset er gammelt og hvitmalt, så dette blir bra!

Godt valg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ekstra skrev:

Godt valg :)

Takk! Godt å få landet det.

Nå er det pipa jeg grubler på... 😮😮😮 Kle inne en tilsynelatende flott skorsteinspipe i gammel teglstein i helbeslag for å forhindre vannlekkasje,  sette inn stålrør i gammel pipe for å forhindre pipebrann, rive gammel skorstein (toppen) og mure ny i ny teglstein, eller en kombinasjon av dette? Eller noe jeg ikke har tenkt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Takk! Godt å få landet det.

Nå er det pipa jeg grubler på... 😮😮😮 Kle inne en tilsynelatende flott skorsteinspipe i gammel teglstein i helbeslag for å forhindre vannlekkasje,  sette inn stålrør i gammel pipe for å forhindre pipebrann, rive gammel skorstein (toppen) og mure ny i ny teglstein, eller en kombinasjon av dette? Eller noe jeg ikke har tenkt på?

Har ingen greie på piper, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå er taket ferdig! Og det passet SÅ godt med naturrød teglstein på det gamle, hvite huset 😊 

Så nå står det der, i all sin prakt, med tett tak og ny maling, klar for mange år uten ytre vedlikehold. Mye jobb, men godt å ta vare på det!

Om noen år må vi skifte det av kledningen og de vinduene som ikke ble skiftet i fjor, men jeg håper vi kan vente ca 5-6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, påskelilje skrev:

Nå er taket ferdig! Og det passet SÅ godt med naturrød teglstein på det gamle, hvite huset 😊 

Så nå står det der, i all sin prakt, med tett tak og ny maling, klar for mange år uten ytre vedlikehold. Mye jobb, men godt å ta vare på det!

Om noen år må vi skifte det av kledningen og de vinduene som ikke ble skiftet i fjor, men jeg håper vi kan vente ca 5-6 år.

Så bra dere ble fornøyd :) 

Anonymkode: 30dd9...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

Nå er taket ferdig! Og det passet SÅ godt med naturrød teglstein på det gamle, hvite huset 😊 

Så nå står det der, i all sin prakt, med tett tak og ny maling, klar for mange år uten ytre vedlikehold. Mye jobb, men godt å ta vare på det!

Om noen år må vi skifte det av kledningen og de vinduene som ikke ble skiftet i fjor, men jeg håper vi kan vente ca 5-6 år.

Så bra du kom til vettet ang. farger 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ekstra skrev:

Så bra du kom til vettet ang. farger 😁

Haha 😊 Ja, det ble absolutt det rette for det huset! Men det var omtrent 50/50 blant folk , og min gamle far hadde nok helst sett at vi valgte de antikksteinene.

Men jeg er knallfornøyd, så takk for rådet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...