Gå til innhold

Oppskrift på hjemmelaget blåbærsyltetøy


Gjest dolmio

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, dolmio skrev:

Noen som har? Helst rørt - ikke kokt. Skal fryses ned :)

Blåbær + sukker + jam frysepulver, blåbær trenger nok minste sukkermengde som står på posen til frysepulveret. Bruk f.eks en potetstapper og stapp det til det blir slik du vil ha det, husk at det tykner først ved frysing og det blir litt mindre søtt etter frysing. Om du ikke bruker frysepulver blir det veldig flytende og har dårlig holdbarhet etter tining. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
2 minutter siden, Lillemus skrev:

Blåbær + sukker + jam frysepulver, blåbær trenger nok minste sukkermengde som står på posen til frysepulveret. Bruk f.eks en potetstapper og stapp det til det blir slik du vil ha det, husk at det tykner først ved frysing og det blir litt mindre søtt etter frysing. Om du ikke bruker frysepulver blir det veldig flytende og har dårlig holdbarhet etter tining. 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg gjør akkurat som Lillemus. Jam eller Certo er hipp som happ, men husk å velge typen for frysetøy og ikke til koking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har vi plukket blåbær! Søndag var mannen og jeg på tur, og plukket ca 13 liter på 2 timer 😊 Dagen etter dro den ene dattera avgårde med ei venninne,  og de plukket 9 liter til sammen. Så var den andre dattera og jeg på tur i går ettermiddag og plukket 7 liter på en time. Jeg kunne gjerne vært lenger, for det var blått i blått, men hin ble lei 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2020 den 14.32, dolmio skrev:

Tusen takk. Det ble 6 liter blåbær på en time 😃

6 liter på 1 person på 1 time? Wow! Det var enormt mye og vanvittig tempo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

13 minutter siden, påskelilje skrev:

Nå har vi plukket blåbær! Søndag var mannen og jeg på tur, og plukket ca 13 liter på 2 timer 😊 Dagen etter dro den ene dattera avgårde med ei venninne,  og de plukket 9 liter til sammen. Så var den andre dattera og jeg på tur i går ettermiddag og plukket 7 liter på en time. Jeg kunne gjerne vært lenger, for det var blått i blått, men hin ble lei 😅

Lager du saft siden dere plukker så mye? Eller lager du syltetøy av nesten 30 liter blåbær?

12 minutter siden, påskelilje skrev:

6 liter på 1 person på 1 time? Wow! Det var enormt mye og vanvittig tempo!

Det er da ikke så voldsomt - om det er mye bær og man bruker bærplukker så går det jo fort unna. Jeg plukker med hendene og plukker rent så jeg plukker ikke så veldig fort og er nok ikke oppe i slike mengder selv altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lillemus skrev:

 

Lager du saft siden dere plukker så mye? Eller lager du syltetøy av nesten 30 liter blåbær?

Det er da ikke så voldsomt - om det er mye bær og man bruker bærplukker så går det jo fort unna. Jeg plukker med hendene og plukker rent så jeg plukker ikke så veldig fort og er nok ikke oppe i slike mengder selv altså.

Nei, safter ikke. Lager syltetøy av ca halvparten, har en del til dessert/mauling akkurat nå, og fryser ned resten hele til smoothie og blåbærmuffins. Venninna til dattera tok selvfølgelig med seg halvparten av de 9 literne, så vi er ikke oppe i 30 liter ennå. 

Jeg har hatt så mange mislykkede blåbærturer oppgjennom tidene, at dette var bare helt magisk! Må nok på enda en tur en dag, da alene, sånn at jeg kan plukke så lenge jeg vil, uten å ta hensyn til noen andre 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her dukket denne opp igjen ja... Jeg ble litt inspirert av denne tråden, og da jeg kom over 

denne oppskriften på blåbærfromasj, som jeg syntes hørtes så spesielt ut i seg, måtte jeg bare forsøke :) Blåbærsyltetøyet avgir nok mer farge enn smak i fromasjen, og jeg er glad for at jeg hadde noen friske blåbær å servere ved siden av fromasjen, for om ikke er jeg redd at desserten hadde kun blitt smakende krem og lite annet.

Jeg har tenkt at det kanskje hadde hjulpet å ha hjemmelaget blåbærsyltetøy (jeg brukte et av de jeg innbiller meg er med mer kvalitet kjøpt fra butikken) og jeg tenkte også at det er jo i denne oppskriften mulig å bytte ut blåbærsyltetøyet med f.eks. bringebær eller jordbær som kanskje kan avgi mer smak? Uansett, artig å prøve nye ting på kjøkkenet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Ja, her dukket denne opp igjen ja... Jeg ble litt inspirert av denne tråden, og da jeg kom over 

denne oppskriften på blåbærfromasj, som jeg syntes hørtes så spesielt ut i seg, måtte jeg bare forsøke :) Blåbærsyltetøyet avgir nok mer farge enn smak i fromasjen, og jeg er glad for at jeg hadde noen friske blåbær å servere ved siden av fromasjen, for om ikke er jeg redd at desserten hadde kun blitt smakende krem og lite annet.

Jeg har tenkt at det kanskje hadde hjulpet å ha hjemmelaget blåbærsyltetøy (jeg brukte et av de jeg innbiller meg er med mer kvalitet kjøpt fra butikken) og jeg tenkte også at det er jo i denne oppskriften mulig å bytte ut blåbærsyltetøyet med f.eks. bringebær eller jordbær som kanskje kan avgi mer smak? Uansett, artig å prøve nye ting på kjøkkenet :)

Å, det så utrolig godt ut! Takk for tips! Får spare det til vi skal ha besøk en gang. Dattera er veganer, så med både gelatin og egg, tror jeg vi sparer det til en festmiddag uten henne 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, påskelilje skrev:

Å, det så utrolig godt ut! Takk for tips! Får spare det til vi skal ha besøk en gang. Dattera er veganer, så med både gelatin og egg, tror jeg vi sparer det til en festmiddag uten henne 😄

Ja, og det er jo også kremfløte (siden hun er veganer mener jeg). Men lykke til og si gjerne ifra om det blir mer blåbærsmak i din som bruker hjemmelaget blåbærsyltetøy.

PS: Jeg halverte oppskriften - hvem er 12 stk. til bords nå om dagen? Den ble med andre ord beregnet til 6 porsjoner, men tror jeg fikk nærmere 8 porsjoner ut av den når vi forsynte oss over flere dager. Den er forresten kun holdbar i to og maksimalt tre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...