Gå til innhold

Bil, mamma på sykehjem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei min pappa døde for ikke så lenge siden; min mamma sitter i uskifte bo. Min pappa etterlot seg en bil, min mamma kjører ikke bil, hva lønner det seg å gjøre med bilen. Vet jo bilen tilhører mamma, men kan jo ikke være lønnsomt og bare ha den stående der. Vi er flere arvinger, men dette er noe man ikke vil snakke om. Min mamma er enda klar, men hun klarer ikke og orden økonomien selv. Vi  må sikkert ordne  framtidsfullmakt for dette, hvordan gjør man dette? Jeg synes det er så tungt for heller ikke dette er noe mine søsken vil diskutere.

Anonymkode: d1925...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dolmio

Hva med å snakke med moren deres om å selge bilen og forklare henne at det er lurest å selge den fordi det er dyrt å ha bil? Og den synker fort i verdi slik at jo før jo bedre er det med salg. Bilen må jo uansett selges dersom ingen tenker å arve den. Og hun har jo heller ikke bruk for den.

Jeg ville gått inn for å selge den. 

Endret av dolmio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei min pappa døde for ikke så lenge siden; min mamma sitter i uskifte bo. Min pappa etterlot seg en bil, min mamma kjører ikke bil, hva lønner det seg å gjøre med bilen. Vet jo bilen tilhører mamma, men kan jo ikke være lønnsomt og bare ha den stående der. Vi er flere arvinger, men dette er noe man ikke vil snakke om. Min mamma er enda klar, men hun klarer ikke og orden økonomien selv. Vi  må sikkert ordne  framtidsfullmakt for dette, hvordan gjør man dette? Jeg synes det er så tungt for heller ikke dette er noe mine søsken vil diskutere.

Anonymkode: d1925...131

Det beste må vel være at dere etter avtale med mor selger bilen, og pengene tilfaller da henne.

 

Det kan være lurt å sikre seg med at mor signerer fremtidsfullmakt, men denne blir ikke aktuell før lege bekrefter at hun ikke lenger klarer å skjøtte egne interesser.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg bilen snarest mulig. Den mister verdi for hver måned som går. Hvis den i tillegg er registrert, påløper faste utgifter som forsikring og veiavgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her

Ja er vel dette jeg har prøvd og forklare mine søsken også, at det er dumt bilen bare står.Men har bare fått til svar at bilen er mammas så den har jeg ikke noe med. Og ja skal jo selvfølgelig snakke med min mamma om det.

Bilen står på eiendomen til min søster, om hun ønsker bilen må hun vel kjøpe ut oss andre om mamma gir den til henne som forskudd på arv?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: d1925...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier kan gi bilen til hvem hun vil uten å kompensere andre. Men det beste er vel å selge bilen og sette pengene inn på mammas konto.  Det gjorde jeg da min far døde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dolmio
4 minutter siden, kupton skrev:

Eier kan gi bilen til hvem hun vil uten å kompensere andre. Men det beste er vel å selge bilen og sette pengene inn på mammas konto.  Det gjorde jeg da min far døde. 

Det gjorde vi også. Men hvis søsknene ikke er enige, så.. jeg vet ikke om TS kan ta saken i egne hender og få mor til å gå med på å selge bilen uten de andres enighet?

Endret av dolmio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, dolmio skrev:

Det gjorde vi også. Men hvis søsknene ikke er enige, så.. jeg vet ikke om TS kan ta saken i egne hender og få mor til å gå med på å selge bilen uten de andres enighet?

Nei kommer ikke til og gjøre det uten de andres eninghet, vil bare vi skal ta best mulig vare på arven etter pappa.

Anonymkode: d1925...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei kommer ikke til og gjøre det uten de andres eninghet, vil bare vi skal ta best mulig vare på arven etter pappa.

Anonymkode: d1925...131

Det gjør dere i hvert fall ikke ved å la bilen stå der og synke i verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mor sluttet å kjøre bil for ca. et år siden.  Hun eier bilen fremdeles og er fullt i stand til å bestemme om hun vil selge den eller ikke.  Familien som bor rundt henne bruker bilen av og til, og det er dem vel unt.  Jeg bor langt unna og har ikke tenkt å blande meg i hva hun gjør med bilen så lenge hun er helt klar i hodet.

Dere må være enig i dette, og din mor er den som eier bilen og skal da bestemme.  Hvis hun ønsker å eie bilen og få din søster til å kjøre seg når hun trenger så må hun være i sin fulle rett til det.  

Anonymkode: 53464...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, kupton skrev:

Eier kan gi bilen til hvem hun vil uten å kompensere andre. Men det beste er vel å selge bilen og sette pengene inn på mammas konto.  Det gjorde jeg da min far døde. 

Eier kan også bestemme å eie bilen videre, hvis hun ønsker det.  Penger er ikke alt.

Anonymkode: 53464...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 30.7.2020 den 17.43, AnonymBruker skrev:

Eier kan også bestemme å eie bilen videre, hvis hun ønsker det.  Penger er ikke alt.

Anonymkode: 53464...938

Nei penger er ikke alt, men min søster ønsker ikke å gjøre det da hun selv vil beholde bilen. Dette er en ganske ny bil og om vi hadde solgt den hadde vi fått en del for den. Jeg synes ikke det er så retterdig i forhold til oss andre som arver. Får å si det sånn har ikke pappa så mye verdier, så arven på oss blir ikke så mye. Min søster er odelsjente og arver ganske mye i forhold til oss andre. Så synes tross alt hun burde se dette også. jeg er nok ikke den som kommer til og gå i krangel med min søster for den bilen,men synes faktisk hun burde skjønne det. Oki måtte få ut litt damp bare.

Anonymkode: d1925...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe som heter at man kjenner ikke en person på virkelig før man har arvet med vedkommende? Da ser man gjerne sider av en person eller en personlighet som man ikke ser til daglig. Jeg observerer i hvert fall det på avstand i min egen familie akkurat nå. Enkelte fremviser sider av seg som ikke har kommet så tydelig frem tidligere - før det blir snakk om mulighet for å kunne arve/eie verdier.

Edit: Jeg må understreke at dette jeg har skrevet i avsnittet over er ikke skrevet eller myntet på noen i denne tråden. Det er bare en strøtanke jeg gjør meg - som med så mye annet her i livet... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...