Gå til innhold

Nå er jeg så lei av å måtte dusje hele dagen 😥


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Håper dere kloke middelaldrende damer kan hjelpe meg litt 😊

Helt til for noen måneder siden, trodde jeg at jeg hadde seilet gjennom overgangsalderen uten problemer. Men nå, jeg  som alltid har vært frossen, svetter så mye at jeg blir kliss våt og må dusje flere ganger om dagen. Det er så slitsomt og det blir verre og verre 😠 Takk Gud for at jeg har hjemmekontor. Mye klesvask blir det av dette også. 

Og jeg orker ikke å sove sammen med kjæresten i dobbeltsenga fordi jeg svetter og får ikke sove. Enten lager jeg meg seng forran åpen verandadør  eller jeg må sove ute på terassen. 

Gynekologen nekter å la meg starte på hormonbehandling fordi hun mener jeg kan få brystkreft. Hun vil gi meg hormonspiral og det er jeg skeptisk til og har sagt nei foreløpig. Liker ikke tanken på å ha fremmedlegeme inn i kroppen, men må antagelig ombestemme meg.

Finnes det ingen annen behandling ? Noen råd ?  Begynner å bli ganske desperat. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dolmio

Jeg plages med sterk varme og svette uten at jeg er i overgangsalderen, og på jobben var det en sykepleier som anbefalte meg nattlysolje og ginseng (sammen) fordi hun så det. Vet ikke om det kan være verdt å prøve? 

da jeg googlet det dukket denne artikkelen opp fra UIT. Skal visst stå noe om det der. 
 

thesis.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Forstår frustrasjonen din.. 

Endret av dolmio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, dolmio skrev:

Jeg plages med sterk varme og svette uten at jeg er i overgangsalderen, og på jobben var det en sykepleier som anbefalte meg nattlysolje og ginseng (sammen) fordi hun så det. Vet ikke om det kan være verdt å prøve? 

da jeg googlet det dukket denne artikkelen opp fra UIT. Skal visst stå noe om det der. 
 

thesis.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Forstår frustrasjonen din.. 

Ja, jeg har lite tro på at nsttlysolje og ginseng skal fungere, men jeg er desperat nok til å forsøke nå, tror jeg. 

Takk for tips :)

Linken fungerer ikke hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Håper dere kloke middelaldrende damer kan hjelpe meg litt 😊

Helt til for noen måneder siden, trodde jeg at jeg hadde seilet gjennom overgangsalderen uten problemer. Men nå, jeg  som alltid har vært frossen, svetter så mye at jeg blir kliss våt og må dusje flere ganger om dagen. Det er så slitsomt og det blir verre og verre 😠 Takk Gud for at jeg har hjemmekontor. Mye klesvask blir det av dette også. 

Og jeg orker ikke å sove sammen med kjæresten i dobbeltsenga fordi jeg svetter og får ikke sove. Enten lager jeg meg seng forran åpen verandadør  eller jeg må sove ute på terassen. 

Gynekologen nekter å la meg starte på hormonbehandling fordi hun mener jeg kan få brystkreft. Hun vil gi meg hormonspiral og det er jeg skeptisk til og har sagt nei foreløpig. Liker ikke tanken på å ha fremmedlegeme inn i kroppen, men må antagelig ombestemme meg.

Finnes det ingen annen behandling ? Noen råd ?  Begynner å bli ganske desperat. 

 

E-vitamintilskudd skal visst hjelpe. Prøv en annen gynekolog? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, Lillemus skrev:

E-vitamintilskudd skal visst hjelpe. Prøv en annen gynekolog? 

Jeg tar omega 3 og det er  E-vitamin i de tablettene, men kanskje for lite.

Jeg har skiftet gynekolog, men ingen av de vil gi meg hormonbehandling. 

Hun første pga fortykket slimhinne, som ikke var fortykket likevel da jeg kom til den andre. Den andre ville ikke gi meg fordi farmor, hennes datter og hennes datter igjen ( 3 generasjoner ) har hatt brystkreft. Alle overlevde.

Kan nesten ikke drive med å skifte gynekolog helt til jeg får viljen min :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg tar omega 3 og det er  E-vitamin i de tablettene, men kanskje for lite.

Jeg har skiftet gynekolog, men ingen av de vil gi meg hormonbehandling. 

Hun første pga fortykket slimhinne, som ikke var fortykket likevel da jeg kom til den andre. Den andre ville ikke gi meg fordi farmor, hennes datter og hennes datter igjen ( 3 generasjoner ) har hatt brystkreft. Alle overlevde.

Kan nesten ikke drive med å skifte gynekolog helt til jeg får viljen min :)

 

Tenker du at du er villig til å risikere brystkreft fremfor å holde ut dette? Mener at jeg har lest at soyaprodukter kan være til nytte, men jeg vet ikke virkningsmekanismene eller om det også øker risiko for brystkreft. Hvis du gidder, så kan du jo lese Fedons råd her: https://fedon.no/tema/overgangsalderen-en-pest-og-en-plage-eller-ikke/ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 minutter siden, Ekstra skrev:

Brystkreft er ikke å anbefale. Da heller litt svette.

Neida, det er jo ikke det, men risikoen er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Neida, det er jo ikke det, men risikoen er liten.

Hvordan vet du at risikoen er liten? Jeg trodde egentlig at brystkreft i tre generasjoner ga betydelig økt risiko? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
8 minutter siden, frosken skrev:

Tenker du at du er villig til å risikere brystkreft fremfor å holde ut dette? Mener at jeg har lest at soyaprodukter kan være til nytte, men jeg vet ikke virkningsmekanismene eller om det også øker risiko for brystkreft. Hvis du gidder, så kan du jo lese Fedons råd her: https://fedon.no/tema/overgangsalderen-en-pest-og-en-plage-eller-ikke/ 

 

Jeg er villig til å ta sjansen ja. Har snakket med en venninne som fikk et nytt liv av østrogenbehandling. Nå var nok hun hardere angrepet fordi hun følte seg nedstemt også. Der er ikke jeg . Jeg er stort sett i godt humør :)

Fedin anbefalte trening og sunt kosthold og der er jo jeg flink. 

Alt det andre han skrev, må jeg lese mer nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, frosken skrev:

Hvordan vet du at risikoen er liten? Jeg trodde egentlig at brystkreft i tre generasjoner ga betydelig økt risiko? 

Googler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Googler :)

Og brystkreft er på farsiden. Ingen har hatt det på morsiden og jeg har hørt at det er arvelig hvis mor har hatt det, men dette vet jeg lite om altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er villig til å ta sjansen ja. Har snakket med en venninne som fikk et nytt liv av østrogenbehandling. Nå var nok hun hardere angrepet fordi hun følte seg nedstemt også. Der er ikke jeg . Jeg er stort sett i godt humør :)

Fedin anbefalte trening og sunt kosthold og der er jo jeg flink. 

Alt det andre han skrev, må jeg lese mer nøye.

Hvor lenge har du hatt det sånn? 

Du kan jo se om du finner retningslinjene for behandling med hormoner, og se hvor sterk frarådnïngen er. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er villig til å ta sjansen ja. Har snakket med en venninne som fikk et nytt liv av østrogenbehandling. Nå var nok hun hardere angrepet fordi hun følte seg nedstemt også. Der er ikke jeg . Jeg er stort sett i godt humør :)

Fedin anbefalte trening og sunt kosthold og der er jo jeg flink. 

Alt det andre han skrev, må jeg lese mer nøye.

Det var de spesifikke rådene om hva man bør unngå, som jeg særlig tenkte kunne være interessant. Vet jo at du allerede er god på trening og kosthold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, frosken skrev:

Hvor lenge har du hatt det sånn? 

Du kan jo se om du finner retningslinjene for behandling med hormoner, og se hvor sterk frarådnïngen er. 

Det har økt i hyppighet siste halvåret. Tidligere var det til å leve med.

Det er en ting til også. Sexlysten er dalende og det er litt kjedelig å spille skuespill 😀

Hadde håpet at østrogen kunne sette litt fart på lysten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Det har økt i hyppighet siste halvåret. Tidligere var det til å leve med.

Det er en ting til også. Sexlysten er dalende og det er litt kjedelig å spille skuespill 😀

Hadde håpet at østrogen kunne sette litt fart på lysten igjen.

Hormonbehandling i og etter menopause og brystkreft - Helsebiblioteket.no

Her står det bl.a.: «Forfatterne har regnet ut at for kvinner med normal vekt i industriland, vil 5 års bruk av østrogen-gestagen fra 50-årsalder forårsake brystkreft hos 1 av 50 brukere, mens bruk av bare østrogen ville forårsake brystkreft hos 1 av 200 brukere. For 10 års bruk ville det være det dobbelte.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk i alle fall å drikke nok i løpet av dagen. Når du svetter såpass mye må du kompensere med væsketilførsel.

Anonymkode: ca85c...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Gynekologen nekter å la meg starte på hormonbehandling fordi hun mener jeg kan få brystkreft. Hun vil gi meg hormonspiral og det er jeg skeptisk til og har sagt nei foreløpig. Liker ikke tanken på å ha fremmedlegeme inn i kroppen, men må antagelig ombestemme meg.

Jeg ville hørt på gynekologen.  Det å få brystkreft er noe helt annet enn å svette i en periode.  Hormonbehandling kan også føre til hjerneslag.  Jeg er for lengst over denne perioden og var ikke så plaget med svette som du beskriver, men daværende fastlege ville absolutt få fjernet livmoren for å kunne gi meg hormoner.  Jeg likte ikke tanken, og gynekologen sa nei.  Hvis du har tre generasjoner i nær slekt som har fått brystkreft så er du i risikogruppe.  Jeg er veldig glad jeg slapp unna hormondoktoren.

Anonymkode: af1ed...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...