Gå til innhold

vansker med å telle pungtumdotter etter hverrandre, til tross for normalt syn?


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen

helt siden barndommen har jeg merket at jeg har store vansker med å telle pungtumer, og da jeg var 5 6 år, var jeg på synstest eller noe sånt barnesjekk på sykehuset der jeg bla. skulle telle knapper på en klovn jeg såg i en slags brillegreier. da klarte jeg ikke telle knapoene til klovnen, klovnen hadde knapper nedover sjorta. jeg har det sån nå også, jeg har store vansker med å se hvor mange pungtum det er, selvom det bare er foreksempel 4 pungtum. hva kalles dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Blomsterfluen skrev:

jeg har store vansker med å se hvor mange pungtum det er, selvom det bare er foreksempel 4 pungtum. hva kalles dette? 

Det er da temmelig vanlig å ha problemer med å se eksakt antall når det er mange like og små tegn etter hverandre. Jeg sliter om det er mange punktumer eller mange 0'er f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
12 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er da temmelig vanlig å ha problemer med å se eksakt antall når det er mange like og små tegn etter hverandre. Jeg sliter om det er mange punktumer eller mange 0'er f.eks.

ok det visste jeg ikke er vanlig. jeg spurte ei om hun kunne telle enkelt hvor mange punktum det var, og hun hadde ingen problem med å telle de 3 punktummene. jeg har også problemer i det siste å separere bokstaver. så jeg klarer ikke konsentrere meg om å lese mer så jeg hører kun bøker på lydbok. jammen bra det finnes lydbøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Ekstra skrev:

Jeg synes også det kan være vanskelig å telle like tegn etter hverandre. Hater KID med veldig mang nuller 😳

Alle synes det er vanskelig etter som tegnene blir flere.  Selv om det ville blitt diagnostisert som et eller annet, så blir ikke det bedre av det.  Det å være klar over sine styrker og svakheter er det viktigste.

Anonymkode: 3311c...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomsterfluen
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan være en form for lesevanske.

Anonymkode: 3311c...fcd

kan man få lesevansker selvom man ikke har hatt det i barndommen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle synes det er vanskelig etter som tegnene blir flere.  Selv om det ville blitt diagnostisert som et eller annet, så blir ikke det bedre av det.  Det å være klar over sine styrker og svakheter er det viktigste.

Anonymkode: 3311c...fcd

Tror neppe denne «tilstanden» kvalifiserer for noen diagnose 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

kan man få lesevansker selvom man ikke har hatt det i barndommen? 

Du har vel alltid hatt det da.

Anonymkode: ff7fd...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
7 minutter siden, Ekstra skrev:

Tror neppe denne «tilstanden» kvalifiserer for noen diagnose 

jeg tenker på det at tre punktum ikke er maaange numre ellerpungtum, det er bare3, men selv bare 3 har jeg problemer med å telle. dette gjelder andre ting også, som 3 komma eller 3 andre små tegn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel alltid hatt det da.

Anonymkode: ff7fd...1b3

jeg har aldri hatt dysleksi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

jeg har aldri hatt dysleksi. 

Hvem vet.

Anonymkode: ff7fd...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem vet.

Anonymkode: ff7fd...1b3

jeg kan ikke ha hatt dysleksi, for jeg lærte å lese først i klassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

jeg tenker på det at tre punktum ikke er maaange numre ellerpungtum, det er bare3, men selv bare 3 har jeg problemer med å telle. dette gjelder andre ting også, som 3 komma eller 3 andre små tegn. 

Tror du kan slå deg til ro med at det er helt normalt. Når der er sagt er det aldri dumt å få tatt en synstest om man er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
11 minutter siden, Ekstra skrev:

Tror du kan slå deg til ro med at det er helt normalt. Når der er sagt er det aldri dumt å få tatt en synstest om man er i tvil.

ok. men jeg tør ikke ta synstest på noen år, fordi jeg hadde normalt syn 4 april i fjor på den omfattende synstesten på øyeklinikken og da må jeg betale for en undersøkelse jeg ikke trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Blomsterfluen skrev:

ok. men jeg tør ikke ta synstest på noen år, fordi jeg hadde normalt syn 4 april i fjor på den omfattende synstesten på øyeklinikken og da må jeg betale for en undersøkelse jeg ikke trenger. 

Synet har neppe endret seg på noen få måpneder.

Anonymkode: ff7fd...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, Blomsterfluen skrev:

jeg kan ikke ha hatt dysleksi, for jeg lærte å lese først i klassen. 

Nå skrev jeg lesevansker og ikke dysleksi.  Uansett hva man kaller det så er dette noe du må leve med og er neppe noe stort problem.  Dette kan være en mild form for konsentrasjonsproblem.

Anonymkode: 3311c...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skrev jeg lesevansker og ikke dysleksi.  Uansett hva man kaller det så er dette noe du må leve med og er neppe noe stort problem.  Dette kan være en mild form for konsentrasjonsproblem.

Anonymkode: 3311c...fcd

ok men lesevansker er vel dysleksi selvom du ikke skrev dysleksi.. jeg har blitt sjekket for adhd 2 ganger men jeg er så langt fra adhd-ete som det går ann. men kanskje det er autismen min som gjør det at jeg ikke kan telle pungtumer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lesevansker er mye mer enn dysleksi, men på folkemunne går dette ofte om hverandre.  Hvis du har autisme så er det sannsynligvis forklaringen.  Dette går på oppmerksomhet og korttidsminne.  Alle har problemer med å telle mange punktum etter hverandre, hvis de blir for mange.  Hvor grensen går er høyest individuelt.

Uansett så er det ikke noe annet du kan gjøre enn leve med dette og muligens prøve å trene deg opp hvis du ønsker å bli bedre.

Anonymkode: 3311c...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lesevansker er mye mer enn dysleksi, men på folkemunne går dette ofte om hverandre.  Hvis du har autisme så er det sannsynligvis forklaringen.  Dette går på oppmerksomhet og korttidsminne.  Alle har problemer med å telle mange punktum etter hverandre, hvis de blir for mange.  Hvor grensen går er høyest individuelt.

Uansett så er det ikke noe annet du kan gjøre enn leve med dette og muligens prøve å trene deg opp hvis du ønsker å bli bedre.

Anonymkode: 3311c...fcd

ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...