Gå til innhold

Ikke vente


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.klikk.no/side2/kropp-og-hode/angrer-pa-a-ikke-ha-fatt-barn-tidligere-6934031

Jeg er helt enig med henne, og veldig glad for at jeg fikk mine barn fra jeg var 25 - 30 år.  Livet er ikke slutt når man får barn og det er mye igjen etter at barna blir store også.

Anonymkode: 58c1b...f60

I dag vet vel alle kvinner at man kan få problemer med å få barn når man nærmer seg 40 så det skulle ikke komme som noen bombe... Jeg skjønner henne og jeg skjønner de som mener at hun ikke har noe med å komme og fortelle dem hvordan de skal leve sitt liv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Lillemus skrev:

I dag vet vel alle kvinner at man kan få problemer med å få barn når man nærmer seg 40 så det skulle ikke komme som noen bombe... Jeg skjønner henne og jeg skjønner de som mener at hun ikke har noe med å komme og fortelle dem hvordan de skal leve sitt liv. :)

Hun kan ikke fortelle noen hvordan de skal leve sitt liv, men jeg er veldig enig med henne at kvinner i dag venter for lenge.

Anonymkode: 58c1b...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan ikke fortelle noen hvordan de skal leve sitt liv, men jeg er veldig enig med henne at kvinner i dag venter for lenge.

Anonymkode: 58c1b...f60

Det er nok veldig lett å tenke at "Det skjer jo ikke meg, jeg blir nok gravid kjapt og får et velskapt barn, ufrivillig barnløshet, aborter og slikt er jo bare sånt som skjer andre!" Å bli overrasket over at det kan bli et problem i såpass voksen alder forbauser meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, Lillemus skrev:

Det er nok veldig lett å tenke at "Det skjer jo ikke meg, jeg blir nok gravid kjapt og får et velskapt barn, ufrivillig barnløshet, aborter og slikt er jo bare sånt som skjer andre!" Å bli overrasket over at det kan bli et problem i såpass voksen alder forbauser meg.

Det handler ikke bare om å tenke på hva kan skje.  Jeg er overrasket over at kvinner synes de skal gjøre så mye før de får barn.

Anonymkode: 58c1b...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2020 den 15.45, AnonymBruker skrev:

https://www.klikk.no/side2/kropp-og-hode/angrer-pa-a-ikke-ha-fatt-barn-tidligere-6934031

Jeg er helt enig med henne, og veldig glad for at jeg fikk mine barn fra jeg var 25 - 30 år.  Livet er ikke slutt når man får barn og det er mye igjen etter at barna blir store også.

Anonymkode: 58c1b...f60

Når bloggere sier «Jeg angrer på at jeg fokuserte på karriere« er det lurest av meg å ikke si hva jeg tenker....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.7.2020 den 15.45, AnonymBruker skrev:

https://www.klikk.no/side2/kropp-og-hode/angrer-pa-a-ikke-ha-fatt-barn-tidligere-6934031

Jeg er helt enig med henne, og veldig glad for at jeg fikk mine barn fra jeg var 25 - 30 år.  Livet er ikke slutt når man får barn og det er mye igjen etter at barna blir store også.

Anonymkode: 58c1b...f60

Jeg fikk barn relativt sent, men kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsene eller prioriteringene til bloggeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2020 den 14.06, AnonymBruker skrev:

Jeg er overrasket over at kvinner synes de skal gjøre så mye før de får barn.

Jeg er overrasket over at det alltid er kvinnene som får beskjed om å skjerpe seg. Det er ikke verdens enkleste sak å finne en jevnaldrende mann som er interessert i å starte A4-livet fullt av ansvar og forpliktelser, før 30-årene nærmer seg eller har startet.

Nå skriver jo bloggeren at hun henvender seg til de som er i fast forhold, men venter fordi de skal ha alt mulig på plass først. Jeg synes ikke det er så rart at man f.eks. ønsker å ha en jobb man kan ta permisjon fra og komme tilbake til. Det koster penger å ha familie. Dessuten tror jeg altså at det ofte er den potensielle barnefaren som vil "gjøre så mye" først. 

Jeg har vært i situasjonen hennes - vi fikk den eldste da jeg var 31, det var enkelt. Da vi ønsket oss barn nr. to noen få år senere, gikk det ikke. Nå viste det seg at det slett ikke var min alder det kom av, men jeg spontanaborterte også én gang før vi omsider klarte det. Alle vet jo at den risikoen øker med alderen, men det skjer også når man er i 20-årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, laban skrev:

Jeg er overrasket over at det alltid er kvinnene som får beskjed om å skjerpe seg. Det er ikke verdens enkleste sak å finne en jevnaldrende mann som er interessert i å starte A4-livet fullt av ansvar og forpliktelser, før 30-årene nærmer seg eller har startet.

Nå skriver jo bloggeren at hun henvender seg til de som er i fast forhold, men venter fordi de skal ha alt mulig på plass først. Jeg synes ikke det er så rart at man f.eks. ønsker å ha en jobb man kan ta permisjon fra og komme tilbake til. Det koster penger å ha familie. Dessuten tror jeg altså at det ofte er den potensielle barnefaren som vil "gjøre så mye" først. 

Jeg har vært i situasjonen hennes - vi fikk den eldste da jeg var 31, det var enkelt. Da vi ønsket oss barn nr. to noen få år senere, gikk det ikke. Nå viste det seg at det slett ikke var min alder det kom av, men jeg spontanaborterte også én gang før vi omsider klarte det. Alle vet jo at den risikoen øker med alderen, men det skjer også når man er i 20-årene. 

Det er snakk om kvinner her, og ikke menn.  Jeg tror og håper at tankegangen med å vente til man har fått utdannelse, fast jobb, hus, bil og kaniner, endrer seg med tiden.  Å regne ut når man har råd til barn er moderne ting.

Det er kvinnene som er på topp i tyveårene til å få barn.  Menn kan holde på hele livet hvis de vil og det utgjør en stor forskjell.  

Anonymkode: 58c1b...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er kvinnene som er på topp i tyveårene til å få barn.  Menn kan holde på hele livet hvis de vil og det utgjør en stor forskjell. 

Selvfølgelig. Men det er ikke så mye kvinner kan gjøre med jevnaldrende menns ønske om å nyte voksenlivets gleder noen år før man forøker familien. De fleste ønsker i utgangspunktet å få barn med noen som også er klar for det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, laban skrev:

Selvfølgelig. Men det er ikke så mye kvinner kan gjøre med jevnaldrende menns ønske om å nyte voksenlivets gleder noen år før man forøker familien. De fleste ønsker i utgangspunktet å få barn med noen som også er klar for det. 

 

Tror du det er mennene som styrer, og kvinnene sitter og står som de vil?

Anonymkode: 58c1b...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du det er mennene som styrer, og kvinnene sitter og står som de vil?

Anonymkode: 58c1b...f60

Sitter og står? Nei, jeg tror så absolutt at kvinnene har et ord med i laget. Og jeg har full forståelse for at de ønsker seg utdannelse og inntekt først, slik at ikke deres liv blir satt på vent og mannens jobb / karriere blir det eneste som skal tas hensyn til når de skal legge logistikk-kabalen de første årene med barn. 

Men jeg tror også at noe av den ventingen som samfunnet har det med å bebreide kvinnene for, har mye med de potensielle fedrene å gjøre. Det er ikke noe godt utgangspunkt for småbarnsperioden at faren er skeptisk og motvillig til ansvaret og de store forandringene i livet den medfører. Så jeg synes ikke det er så rart at de tar sjansen på å vente litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, laban skrev:

Sitter og står? Nei, jeg tror så absolutt at kvinnene har et ord med i laget. Og jeg har full forståelse for at de ønsker seg utdannelse og inntekt først, slik at ikke deres liv blir satt på vent og mannens jobb / karriere blir det eneste som skal tas hensyn til når de skal legge logistikk-kabalen de første årene med barn. 

Men jeg tror også at noe av den ventingen som samfunnet har det med å bebreide kvinnene for, har mye med de potensielle fedrene å gjøre. Det er ikke noe godt utgangspunkt for småbarnsperioden at faren er skeptisk og motvillig til ansvaret og de store forandringene i livet den medfører. Så jeg synes ikke det er så rart at de tar sjansen på å vente litt. 

Jeg forstår ikke denne tankegangen at kvinner skal skaffe seg utdannelse først.  Det går an å studere og ha små barn, og det er til og med mange som har gjort det og gjør det.  At livet blir satt på vent når man har fått barn er jeg aldeles uenig i.  

Anonymkode: 58c1b...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har sikkert rett i det er enklest å få barn når man er ung, biologisk sett. Det må folk tåle å høre 

Helt logisk å formidle det til kvinner. De har sjølråderett over egen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette dreier seg vel stort sett om at de kvinnene det gjelder heller ikke ønsker seg barn før det biologisk kan være sent. I min verden dreier ikke dette seg bare om rett mann, utdanning, bolig osv, men om at livet med barn ikke frister. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke denne tankegangen at kvinner skal skaffe seg utdannelse først.  Det går an å studere og ha små barn, og det er til og med mange som har gjort det og gjør det. 

Ja, det har heldigvis blitt mye enklere bare siden jeg selv studerte for 40 år siden. Jeg for min del er veldig glad jeg ikke måtte sette meg ned med lærebøker og oppgaver når barna hadde sovnet. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At livet blir satt på vent når man har fått barn er jeg aldeles uenig i.  

Jeg mener ikke det bokstavelig jeg heller. Men i et parforhold er det lett å få inntrykk at man er den tapende part hvis man skal vente med å fullføre utdannelsen, vente med å skaffe seg en jobb man kan komme tilbake til etter permisjonen, for å være hjemme på heltid med barn, mens partneren suser inn i arbeidslivet og "heldigvis" kan jobbe masse overtid og konsentrere seg om karrieren, fordi han har noen som ordner alt på hjemmebane. 

Jeg har sett et slikt tilfelle på nært hold de siste årene, de har nå to barn på 8 og 4. Moren er nøyaktig like ufaglært nå som da hun ble gravid ganske ung, og hun har ingen sjanse til å skaffe egenkapital til bolig for seg og barna, som hun nå har på halv tid. 

Jeg fornekter ikke biologien, og jeg påstår ikke at det alltid er lurt å vente. Jeg tror bare ikke at denne ventingen bare har med kvinners trang til å leve livet å gjøre. 

Men igjen - bloggeren henvender seg til kvinner som er i stabile forhold og egentlig bare kan kjøre på. Hvis ikke de forstår at sjansene blir færre når de kommer i andre halvdel av 30-årene, er påminnelsen absolutt på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke denne tankegangen at kvinner skal skaffe seg utdannelse først.  Det går an å studere og ha små barn, og det er til og med mange som har gjort det og gjør det.  At livet blir satt på vent når man har fått barn er jeg aldeles uenig i.  

Anonymkode: 58c1b...f60

Det er uhyre mye enklere både økonomisk og på andre måter å ha betalt permisjon fra jobb når en er hjemme med barn. Jeg tror også det er mye sunnere for forholdet om mor og far er på ca samme ståsted når man får barn, ellers ender gjerne mor opp med hovedansvaret, og dette vedvarer lett også når mor er kommet seg i jobb. Noen synes kanskje det er OK, men mange ønsker et likestilt forhold med felles ansvar for barn.

 

Dessuten er de fleste ferdig med utdannelse når de er ca 25, med andre ord har en ikke dårlig tid allerede da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...