Gå til innhold

Kan arbeidsgiver nekte utenlandsreise til grønne land?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir på en måte en av "idiotene" selv om jeg ikke har vært utenlands selv. Folk liker ikke at en i min husstand har vært utenlands og er på vei hjem. Er flere som har gitt meg nærmest kjeft for en annens valg. . Men det eneste jeg kan gjøre er å følge opp det jobben ønsker jeg skal gjøre for å forhindre redselen for smitte. 

Anonymkode: adfae...8a3

Når du er i en slik situasjon så er det sikkert noen som gir deg lov til å bli i noen dager.  Hva med kollegaene dine?  Kan du spørre dem om noen har plass til deg?

Anonymkode: 721df...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du er i en slik situasjon så er det sikkert noen som gir deg lov til å bli i noen dager.  Hva med kollegaene dine?  Kan du spørre dem om noen har plass til deg?

Anonymkode: 721df...76b

Kollegaene ? Da er jo hensikten borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Kollegaene ? Da er jo hensikten borte.

Nei, den er den jo ikke , hvis hun drar dir før samboer kommer hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ikke tenk på den måten. Du er ikke skyldig i en.annens dumskap. Det er han som er dum som har satt deg og andre i denne situasjon. 

Sjefen ser ikke på deg sim en idiot. Han.ønsker bare å beskytte sine ansatte og sine kunder. Det er betryggende at han tar ansvar.

 

Det er sant. Jeg synes at det er fint at han ønsker å beskytte ansatte og kunder. 

Anonymkode: adfae...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir på en måte en av "idiotene" selv om jeg ikke har vært utenlands selv. Folk liker ikke at en i min husstand har vært utenlands og er på vei hjem. Er flere som har gitt meg nærmest kjeft for en annens valg. . Men det eneste jeg kan gjøre er å følge opp det jobben ønsker jeg skal gjøre for å forhindre redselen for smitte. 

Anonymkode: adfae...8a3

Dette kan vek ikke arbeidsgiver gjøre all den tid det er fullt lovlig å reise til grønne land. Det kommer en haug av turister, familie, besøkende, jobb osv til Norge fra grønne land. Så sjefen mener du ikke skal få betalt disse dagene? Ta en tlf til tillitsvalgt du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, cilie skrev:

Dette kan vek ikke arbeidsgiver gjøre all den tid det er fullt lovlig å reise til grønne land. Det kommer en haug av turister, familie, besøkende, jobb osv til Norge fra grønne land. Så sjefen mener du ikke skal få betalt disse dagene? Ta en tlf til tillitsvalgt du. 

Jeg tror ikke arbeidsgiver egentlig kan nekte meg kontakt når han kommer fra grønnt land. Det er flere i familien som har vært i Danmark og det glemte jeg å oppgi. Men det ser ut til å ha gått bra. 

Anonymkode: adfae...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 timer siden, cilie skrev:

Dette kan vek ikke arbeidsgiver gjøre all den tid det er fullt lovlig å reise til grønne land. Det kommer en haug av turister, familie, besøkende, jobb osv til Norge fra grønne land. Så sjefen mener du ikke skal få betalt disse dagene? Ta en tlf til tillitsvalgt du. 

Hørte om naboer som hadde besøk av franske venner.  Og de går på busser osv rundt om.  Har sett en del turister. Det er ingen karantene for grønne land.  Regjeringen burde lage strengere lovnader om dette. Jeg vet ikke om jeg skal isolere meg fra kontakt i 14 dager fra vedkommende.  Vurderer det men det fins en lov om at det er ikke nødvendig,  utifra hva jeg leser. Har jo hatt kontakt med folk som har vært i Danmark og. Da burde jeg gjort det samme der. Isolert meg fra de og. Men tenkte ikke over det for de følger smittevernregler. 

Anonymkode: adfae...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke arbeidsgiver egentlig kan nekte meg kontakt når han kommer fra grønnt land. Det er flere i familien som har vært i Danmark og det glemte jeg å oppgi. Men det ser ut til å ha gått bra. 

Anonymkode: adfae...8a3

Arbeidsgiver kan nok ikke det, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke arbeidsgiver egentlig kan nekte meg kontakt når han kommer fra grønnt land. Det er flere i familien som har vært i Danmark og det glemte jeg å oppgi. Men det ser ut til å ha gått bra. 

Anonymkode: adfae...8a3

Det kan han ikke.

Anonymkode: 8e570...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2020 den 18.38, AnonymBruker skrev:

Noen som vet reglene? 

Dersom man har et familiemedlem som kommer hjem fra grønnt land, kan arbeidsgiver da nekte meg å jobbe uten å ta i bruk karantene dersom jeg er i hus med vedkommende?  Bør man da isolere seg fra vedkommende i en viss tid slik at man kan gå på arbeid? 

Anonymkode: adfae...8a3

Nei, det kan hen ikke.

 

Er du samme som har skrevet om rare ting fra arbeidsgiver tidligere? I så fall håper jeg du for lengst har tatt til deg rådene om å melde deg inn i fagforening. Dette er langt fra første gang du har hatt behov for det, og antakelig ikke siste. Håper du har meldt deg inn; ring/mail og hør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 31.7.2020 den 18.38, AnonymBruker skrev:

Noen som vet reglene? 

Dersom man har et familiemedlem som kommer hjem fra grønnt land, kan arbeidsgiver da nekte meg å jobbe uten å ta i bruk karantene dersom jeg er i hus med vedkommende?  Bør man da isolere seg fra vedkommende i en viss tid slik at man kan gå på arbeid? 

Anonymkode: adfae...8a3

Nekter arbeidsgiver alle andre som har vært utenlands å komme inn i butikken også?

Anonymkode: 8e570...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ekstra skrev:

Er du samme som har skrevet om rare ting fra arbeidsgiver tidligere? I så fall håper jeg du for lengst har tatt til deg rådene om å melde deg inn i fagforening. Dette er langt fra første gang du har hatt behov for det, og antakelig ikke siste. 

Hvis hun er den samme (noe jeg tror), meldte hun seg inn på selveste 1.mai i fjor. Problemet er at arbeidsplassen ikke følger reglene - de har ikke verneombud, og nærmeste tillitsvalgte er langt unna.

Men jeg er enig i rådet ditt - sjefen har ikke rett til å nekte henne jobb og inntekt ut fra egen synsing, og det burde fagforeningen fortelle ham.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, Ekstra skrev:

Nei, det kan hen ikke.

 

Er du samme som har skrevet om rare ting fra arbeidsgiver tidligere? I så fall håper jeg du for lengst har tatt til deg rådene om å melde deg inn i fagforening. Dette er langt fra første gang du har hatt behov for det, og antakelig ikke siste. Håper du har meldt deg inn; ring/mail og hør.

Jeg er medlem i fagforeningen. Det koster en del, men jeg våger ikke å melde meg ut heller for da er risikoen absolutt tilstede for at sjefen gjør som det passer han. Betryggende å være medlem. 

Anonymkode: adfae...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.7.2020 den 18.38, AnonymBruker skrev:

Noen som vet reglene? 

Dersom man har et familiemedlem som kommer hjem fra grønnt land, kan arbeidsgiver da nekte meg å jobbe uten å ta i bruk karantene dersom jeg er i hus med vedkommende?  Bør man da isolere seg fra vedkommende i en viss tid slik at man kan gå på arbeid? 

Anonymkode: adfae...8a3

Nei, arbeidsgiver kan ikke nekte deg å jobbe eller pålegge deg andre restriksjoner i forbindelse med at familiemedlem returnerer fra grønt land.

De eneste tilfellene jeg har fått med meg i forbindelse med innreise eller hjemkomst til Norge fra grønne land, gjelder helsepersonell (helse og omsorg) som jobber direkte med brukere og pasienter - på sykehjem, i hjemmetjeneste etc.

De oppfordres til å teste seg ved hjemkomst og avvente resultatet  før de vender tilbake til pasientrelatert jobb. Dette er Helsedirektoratets anbefaling, men jeg tror det er litt opp til den enkelte kommune eller arbeidsgiver hvor strengt de vil gjennomføre dette. Inkubasjonstiden gjør jo også at dette kan gi falsk trygghet.

Men altså: I ditt tilfelle gjelder ikke dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Babette skrev:

Nei, arbeidsgiver kan ikke nekte deg å jobbe eller pålegge deg andre restriksjoner i forbindelse med at familiemedlem returnerer fra grønt land.

De eneste tilfellene jeg har fått med meg i forbindelse med innreise eller hjemkomst til Norge fra grønne land, gjelder helsepersonell (helse og omsorg) som jobber direkte med brukere og pasienter - på sykehjem, i hjemmetjeneste etc.

De oppfordres til å teste seg ved hjemkomst og avvente resultatet  før de vender tilbake til pasientrelatert jobb. Dette er Helsedirektoratets anbefaling, men jeg tror det er litt opp til den enkelte kommune eller arbeidsgiver hvor strengt de vil gjennomføre dette. Inkubasjonstiden gjør jo også at dette kan gi falsk trygghet.

Men altså: I ditt tilfelle gjelder ikke dette.

 

Ja jeg har ikke fått noen info om at jeg mæ isolere meg. Jeg er uansett nøye med håndvask,  og holder en minst en meter avstand til både kollegaer og kunder  

Anonymkode: adfae...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Babette skrev:

Nei, arbeidsgiver kan ikke nekte deg å jobbe eller pålegge deg andre restriksjoner i forbindelse med at familiemedlem returnerer fra grønt land.

De eneste tilfellene jeg har fått med meg i forbindelse med innreise eller hjemkomst til Norge fra grønne land, gjelder helsepersonell (helse og omsorg) som jobber direkte med brukere og pasienter - på sykehjem, i hjemmetjeneste etc.

De oppfordres til å teste seg ved hjemkomst og avvente resultatet  før de vender tilbake til pasientrelatert jobb. Dette er Helsedirektoratets anbefaling, men jeg tror det er litt opp til den enkelte kommune eller arbeidsgiver hvor strengt de vil gjennomføre dette. Inkubasjonstiden gjør jo også at dette kan gi falsk trygghet.

Men altså: I ditt tilfelle gjelder ikke dette.

 

Når de som kommer fra danmark går fritt rundt i samfunnet så skal det nok være det samme fra dette landet så lenge det er lite smitte og grønnt.  

Anonymkode: adfae...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...