Gå til innhold

Dere som har studert på høyskole tidligere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan dere hjelpe meg litt? Dette er første gangen jeg skal studere og jeg aner virkelig ingenting. Alt virker så avansert. 

Hvor får man tak i bøker? Og hvordan vet man hvilke bøker man trenger? 

Har fått sms med et brukernavn og epost til innlogging, men jeg skjønner jo ikke hvor jeg skal logge inn.. Er det feide man bruker? Eller er det flere steder? 

Anonymkode: f5b93...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere hjelpe meg litt? Dette er første gangen jeg skal studere og jeg aner virkelig ingenting. Alt virker så avansert. 

Hvor får man tak i bøker? Og hvordan vet man hvilke bøker man trenger? 

Vent med bøker til studiet starter for pensumlistene kan endre seg endel. Antageligvis bruker dere Canvas, da pleier pensumlisten å ligge der. 

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fått sms med et brukernavn og epost til innlogging, men jeg skjønner jo ikke hvor jeg skal logge inn.. Er det feide man bruker? Eller er det flere steder? 

Anonymkode: f5b93...84b

Du må opprette en bruker. Gå til førstesiden på skolesiden, det pleier å ligge en link til "ny student" eller lignende, en slags sjekkliste som forklarer hva du må gjøre. Du finner mye god hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, XbellaX skrev:

Vent med bøker til studiet starter for pensumlistene kan endre seg endel. Antageligvis bruker dere Canvas, da pleier pensumlisten å ligge der. 

 

Du må opprette en bruker. Gå til førstesiden på skolesiden, det pleier å ligge en link til "ny student" eller lignende, en slags sjekkliste som forklarer hva du må gjøre. Du finner mye god hjelp her.

Ok, da har jeg fått logget meg inn på canvas. Får også logget meg inn på feide. Men hva er egentlig forskjellen på disse? Hva brukes feide til?

Og det er altså canvas man bruker til å levere inn oppgaver?

Hilsen psykisk utviklingshemmet

Anonymkode: f5b93...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, da har jeg fått logget meg inn på canvas. Får også logget meg inn på feide. Men hva er egentlig forskjellen på disse? Hva brukes feide til?

Og det er altså canvas man bruker til å levere inn oppgaver?

Hilsen psykisk utviklingshemmet

Anonymkode: f5b93...84b

haha, du må ikke tro du er alene om å føle deg litt kort i møte med et slikt system :- ) 

Feide er egentlig bare en måte å logge inn på, en nøkkel eller identifiseringsmetode, blås i hele feiden. Det du trenger å ha kåll på er studentweb - den er viktig, få betalt semesteravgift der så snart du kan.

Canvas brukes kan brukes til å levere arbeidskrav osv i, men mange foretrekker epost likevel. Du finner mye info (etterhvert når studiet starter) på Canvas, alle oppdateringer fra studiestedet legges ut der (pensum, timeplan, romnummer, powerpoint/pdf til forelesninger osv). Last gjerne ned Canvas-appen slik at du får varslinger på mobilen om det er noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, XbellaX skrev:

haha, du må ikke tro du er alene om å føle deg litt kort i møte med et slikt system :- ) 

Feide er egentlig bare en måte å logge inn på, en nøkkel eller identifiseringsmetode, blås i hele feiden. Det du trenger å ha kåll på er studentweb - den er viktig, få betalt semesteravgift der så snart du kan.

Canvas brukes kan brukes til å levere arbeidskrav osv i, men mange foretrekker epost likevel. Du finner mye info (etterhvert når studiet starter) på Canvas, alle oppdateringer fra studiestedet legges ut der (pensum, timeplan, romnummer, powerpoint/pdf til forelesninger osv). Last gjerne ned Canvas-appen slik at du får varslinger på mobilen om det er noe.

Ok, men hvor får man tak i bøkene man trenger? Er det sånn at man alltids kan låne de på biblioteket?

Anonymkode: f5b93...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men hvor får man tak i bøkene man trenger? Er det sånn at man alltids kan låne de på biblioteket?

Anonymkode: f5b93...84b

Ja, mange kan lånes, men du har begrenset med tid på deg om flere ønsker å låne. Sjekk ulike nettbutikker som tanum.no eller haugenbok.no. Kanskje skolen også har en bokhandel hvor du kan få kjøpt pensumpakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men hvor får man tak i bøkene man trenger? Er det sånn at man alltids kan låne de på biblioteket?

Anonymkode: f5b93...84b

I noen tilfeller kan du sikkert kjøpe brukte bøker, men ofte kan man låne på biblioteket.  På pensumlisten står mange bøker og artikler, og noen kan du finne på nettet.  Dette kan du spørre biblioteket om.  Pensumpakker er vanlige, men ikke alle bøker blir brukt like mye.  Sjekk med studenter fra forrige årskull hva de har brukt mest.

Canvas blir brukt til å gi beskjeder til studenter, og der leveres oppgaver (ikke eksamen).  Du bør ha canvas koblet til tlf. din så du får alle beskjeder med engang.  E-post brukes ikke lenger for å levere oppgaver hvis ikke det er noe spesielt.  De fleste studenter foretrekker å skrive meldinger til lærerne via Canvas og de får det i mailboksen.   Kommunikasjon mellom lærer og student foregår derfor stort sett via canvas.  Å lære og bruke canvas bør du prioritere fra første dag.  Husk at alle andre som begynner lærer det for første gang.  Jeg håper du skal møte dine medstudenter ved semesterstart og da får du være flink å spørre så kan dere hjelpe hverandre.  Det er også IT-hjelp på Høgskolen så de går an å spørre også.

Lykke til:)

Anonymkode: a96c2...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...