Gå til innhold

Wellbutrin eller Cipralex?


emilie321

Anbefalte innlegg

Har brukt 20mg Brintellix lenge, men har i den perioden slitt med periodevis kvalme og oppkast. Så jeg har trappet ned og tilslutt sluttet helt.  Kvalmen og oppkast er nå fraværende,  men depresjonen er på vei.

Før jeg begynte på Brintelli gikk jeg på Cipralex, som jeg ble mer flat av. Har hørt om Wellbutrin og at den skal være så bra, men når jeg leser forsiktighetsregler ved bruk av Wellbutrin,  så blir jeg skeptisk.  Har jo hatt bulimi. Og har diabetes (bruker insulin) Har dessuten en kropp som kan trenge tramadol i perioder. Har bipolar med psykose + K-PTSD. 

Har lyst til å prøve Wellbutrin,  men er litt redd for å prøve. Kan for lite om dette. Bruker i tillegg 15mg Abilify + 100 quetiapin og imovane innimellom. Skal om ikke lenge til fastlegen og skal selvfølgelig diskutere dette med han.

Noen som har erfaringer og/eller kunnskap som kan gi meg noen tips om fordeler eller ulemper med Wellbutrin?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tenkt på den i perioder pga «oppkvikkende« egenskaper og ikke vektøkning, men ikke turt pga hvordan den kan virke på søvn  og angst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, cilie skrev:

Jeg har tenkt på den i perioder pga «oppkvikkende« egenskaper og ikke vektøkning, men ikke turt pga hvordan den kan virke på søvn  og angst. 

Hvis en ikke har vektøkning som birvikning, så er jo det et stort pluss. At den kan virke negativt på søvn og angst er derimot ikke bra. Nå trenger en ikke å få alle bivirkningene da, men jeg har tidligere fått store bivirkninger av mange  medisiner. Har måttet kutte ut mange ellers gode medisiner pga store bivirkninger. 

Alternativet kan være Cipralex,  men synes jeg blir mer flat av den. Vet heller ikke om det har kommet noen nyere på markedet som kan være verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tramadol fungerer ikke så bra sammen med Wellbutrin. Virkestoffet i Tramadol virker som det er, men i tilleg blur det omdanna til et lignende stoff som også har effekt. Wellbutrin hemmer den omdanningen. Økt dose Tramadol er ikke så godt alternativ, da det kan bli for mye av det opprinnelige virkestoffet.(www.interaksjoner.no). Vet ikke om anna smertelindring er et alternativ. 

Wellbutrin kan gi økt konsentrasjon av virkestoffet i Abilify. Mulig det kan komenserers for ved doseregulering av Abilify. (www.interaksjoner.no)

Ang diabetes og insulin trur jeg faren er at det lettere utløses kramper ved hypoglykemi. Ser ut som det er skjeldent i praksis. Kimmer sikkert an på hvor velregulert blodsukkeret er. Sikkert lurt å være ekstra obs.  Jeg vet ikke om dette gjelder spesielt Wellbutrin da også andre psykofarmaka senke krampeterskel (www.relis.no)

Ang. bulimi kan det bedre symptomer, men det er igjen det med kramper. En studie viste at kombinasjonen bulimi og virkestoffet i Wellbutrin også senka krampeterskelen. Men i den studien ble det brukt høyere doser, og ettersom jeg forstår ble virkestoffet frigjort raskere enn fra Wellbutrin nå. (www.relis.no)  Vet ikke om det er gjort flere studier på dette.

Har forstått det slik at Wellbutrin i hivedregel virker best mot depresjoner prega av energimangel, konsentrasjonsvansker og anhedoni, og ikke så bra ved angst og uro.  Da jeg starta på det var jeg veldig forberedt på søvnvansker, men jeg følte meg heller mer trøtt de første dagene, og trur jeg heller sov bedre enn dårligere. Men det er jo kjent at alle får ikke alle bivirkninger. Ikke sikkert du ville få for store bivirkninger av Wellbutrin selv om du har fått det av mange andre medisiner.

Cipralex og Tramadol gir økt fare for serotonergt syndrom, ved døgndose Tramadol over 150 mg. (www.interaksjoner.no). Det er sikker sjeldent . Ser det innimellom blir brukt samtidig.

Ps. nå lærte jeg selv noe også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tramadol fungerer ikke verken med Cipralex eller Wellbutrin. 
 

Ellers er Cipralex og Wellbutrin fullstendig ulike medisiner. Du må testes av lege (helst spesialist) for å finne ut hvilken depresjon du har. 
 

Wellbutrin fungerer bare for depresjoner preget av energiløshet og gledesløshet. Har du psykose vil jeg tro det er en veldig dårlig ide å bruke Wellbutrin. Har du angst ville jeg heller ikke brukt Wellbutrin. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ISW skrev:

Tramadol fungerer ikke verken med Cipralex eller Wellbutrin. 
 

Ellers er Cipralex og Wellbutrin fullstendig ulike medisiner. Du må testes av lege (helst spesialist) for å finne ut hvilken depresjon du har. 
 

Wellbutrin fungerer bare for depresjoner preget av energiløshet og gledesløshet. Har du psykose vil jeg tro det er en veldig dårlig ide å bruke Wellbutrin. Har du angst ville jeg heller ikke brukt Wellbutrin. 

Jeg skjønner nesten ikke at man kan ha depresjon uten angst. Eller gir depresjonen en annen angst enn angst, hvis du skjønner? Altså vil ikke en depresjon medføre angst for følgene av depresjonen? Eller tenker jeg helt feil? Samme at angst kan gi depresjonsplager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
25 minutter siden, ISW skrev:

Tramadol fungerer ikke verken med Cipralex eller Wellbutrin. 
 

Ellers er Cipralex og Wellbutrin fullstendig ulike medisiner. Du må testes av lege (helst spesialist) for å finne ut hvilken depresjon du har. 
 

Wellbutrin fungerer bare for depresjoner preget av energiløshet og gledesløshet. Har du psykose vil jeg tro det er en veldig dårlig ide å bruke Wellbutrin. Har du angst ville jeg heller ikke brukt Wellbutrin. 

Hvis en ikke plages av angst til vanlig/når en ikke er deprimert, bør ikke Wellbutrin utelukkes. 

Anonymkode: 5b5e9...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, ISW skrev:

Tramadol fungerer ikke verken med Cipralex eller Wellbutrin. 
 

Ellers er Cipralex og Wellbutrin fullstendig ulike medisiner. Du må testes av lege (helst spesialist) for å finne ut hvilken depresjon du har. 
 

Wellbutrin fungerer bare for depresjoner preget av energiløshet og gledesløshet. Har du psykose vil jeg tro det er en veldig dårlig ide å bruke Wellbutrin. Har du angst ville jeg heller ikke brukt Wellbutrin. 

Kan ikke bli mer enig i det uthevede. En psykiaterspire/lis satte meg på Wellbutrin da jeg var nede i depresjon. Men det han ikke tok høyde for var at bipolaren min på den tida svingte som et helvete. Da jeg kom opp igjen ble Wellbutrin faktisk farlig for meg og skremmende for de rundt meg. Autoseponerte raskt da jeg skjønte sammenhengen mellom medisinen og den nærmest ukontrollerbare irritasjonen og sinnet. Jeg ble også veldig selvdestruktiv. Så aldri mer Wellbutrin på meg. Venlafaxin har vel også flere av egenskapene som Wellbutrin har, så sluttet med den også. Tror slike medisiner kan være farlige for bipolare med raske skiftninger. 

Anonymkode: 9098d...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke bli mer enig i det uthevede. En psykiaterspire/lis satte meg på Wellbutrin da jeg var nede i depresjon. Men det han ikke tok høyde for var at bipolaren min på den tida svingte som et helvete. Da jeg kom opp igjen ble Wellbutrin faktisk farlig for meg og skremmende for de rundt meg. Autoseponerte raskt da jeg skjønte sammenhengen mellom medisinen og den nærmest ukontrollerbare irritasjonen og sinnet. Jeg ble også veldig selvdestruktiv. Så aldri mer Wellbutrin på meg. Venlafaxin har vel også flere av egenskapene som Wellbutrin har, så sluttet med den også. Tror slike medisiner kan være farlige for bipolare med raske skiftninger. 

Anonymkode: 9098d...486

Wellbutrin kommer faktisk bedre ut i studier enn SSRI når det gjelder risiko for å utløse mani hos bipolare. 

Anonymkode: 5b5e9...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Jeg skjønner nesten ikke at man kan ha depresjon uten angst. Eller gir depresjonen en annen angst enn angst, hvis du skjønner? Altså vil ikke en depresjon medføre angst for følgene av depresjonen? Eller tenker jeg helt feil? Samme at angst kan gi depresjonsplager?

Det klassiske er jo at man får en depresjon av angsten, enten som følge av at man blir sliten og håpløs av å være engstelig hele tiden. I sånne tilfeller er det jo angsten som skal behandles (med mindre man er så deprimert at man ikke får hjelp av behandling eller er til fare for seg selv). 
 

Men ved endogene depresjoner (ofte del av bipolar lidelse eller annen sykdom, endogen betyr i denne settingen at det ikke er noen kjent årsak til depresjonen) er det mulig å få angstsymptomer som følge av selve depresjonen. Ofte bærer angsten da preg av å ikke være en spesifikk angst for noe men heller en generell navnløs uro. Dette følges ofte av suicidalitet og andre farlige symptomer.

Kilde: Legemiddelhandboka.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for utfyllende svar.

Da blir det iallefall ikke Wellbutrin på meg.  Kanskje jeg bare skal spørre om å gå tilbake på Cipralex,  den har jeg brukt tidligere. Får vel bare tåle at jeg blir litt mer flat.     Vet at jeg kan bruke døgndose på opp til 150mg tramadol da jeg også brukte det mens jeg gikk på Cipralex.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, cilie skrev:

Jeg skjønner nesten ikke at man kan ha depresjon uten angst. Eller gir depresjonen en annen angst enn angst, hvis du skjønner? Altså vil ikke en depresjon medføre angst for følgene av depresjonen? Eller tenker jeg helt feil? Samme at angst kan gi depresjonsplager?

Jeg sliter bare tidvis med lett angst og uro, men når jeg går over til alvorlig depresjon så er jeg bare helt uten livslyst og med mindre det er noe spesifikt å ha angst for, slik jeg har nå, så opplever jeg lite angst i forbindelse med depresjon. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke bli mer enig i det uthevede. En psykiaterspire/lis satte meg på Wellbutrin da jeg var nede i depresjon. Men det han ikke tok høyde for var at bipolaren min på den tida svingte som et helvete. Da jeg kom opp igjen ble Wellbutrin faktisk farlig for meg og skremmende for de rundt meg. Autoseponerte raskt da jeg skjønte sammenhengen mellom medisinen og den nærmest ukontrollerbare irritasjonen og sinnet. Jeg ble også veldig selvdestruktiv. Så aldri mer Wellbutrin på meg. Venlafaxin har vel også flere av egenskapene som Wellbutrin har, så sluttet med den også. Tror slike medisiner kan være farlige for bipolare med raske skiftninger. 

Anonymkode: 9098d...486

Jeg ble også irritabel, sint og aggressiv av Wellbutrin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...