Gå til innhold

Bør man gå fjelltopper for å kurere angst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har gått tre toppturer i sommer, og angsten (GAD) forsvinner delvis på vei opp til toppene, er dette medisin mot angst?

Anonymkode: a7d62...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes generelt sett at fysisk aktivitet hjelper mot tankekjør og angst. Så det kan hende løpeturer også kan ha effekt. Er jo ikke alltid det passer med toppturer, men en rask løpetur får man tid til noen ganger i uken. 

Det er jo uansett bra du har fått kjenne på noe som hjelper. Kanskje er det ikke den fysiske aktiviteten, men følelsen av frihet når man kommer høyt opp og ser verden rundt seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått tre toppturer i sommer, og angsten (GAD) forsvinner delvis på vei opp til toppene, er dette medisin mot angst?

Anonymkode: a7d62...dcc

Fysisk aktivitet hjelper beviselig mot psykiske plager, og burde vært en langt mer sentral del av behandlingen enn den er spør du meg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått tre toppturer i sommer, og angsten (GAD) forsvinner delvis på vei opp til toppene, er dette medisin mot angst?

Anonymkode: a7d62...dcc

Ja, det er god medisin. Fortsett med samme medisin 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle likt å dytta venninna mi med GAD opp et fjelltopp eller tre. Men hun vil helst bare hjemme. Drar aller nådigst bort i maks tre timer. 

Anonymkode: 5ff3a...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle likt å dytta venninna mi med GAD opp et fjelltopp eller tre. Men hun vil helst bare hjemme. Drar aller nådigst bort i maks tre timer. 

Anonymkode: 5ff3a...e45

Fortell henne at de fleste ulykker skjer i hjemmet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Janus30 skrev:

Fortell henne at de fleste ulykker skjer i hjemmet. 

Nytter ikke. Hun kommer en sabla god, passende vits så alle ler i stedet. 

Anonymkode: 5ff3a...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Forskning har utallige ganger vist at fysisk aktivitet og gode opplevelser er bra med tanke på den psykiske helsen. Naturopplevelsen er jo en fantastisk bonus ved en tur i fjellet. Friluftsliv burde vært brukt langt større utstrekning innen behandling av psykiske lidelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nytter ikke. Hun kommer en sabla god, passende vits så alle ler i stedet. 

Anonymkode: 5ff3a...e45

Ja, det er enkelte som får bort fokus på det ubehagelige ved spøk og humor. I blant fryktelig irriterende for oss som står rundt og i blant kan det hjelpe å påpeke det for vedkommende. Å bevisstgjøre vedkommende på at h*n bruker humor for å få fokuset over på noe annet. Jeg gjorde det overfor en person og det virket som en øyeåpner for vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Ja, det er enkelte som får bort fokus på det ubehagelige ved spøk og humor. I blant fryktelig irriterende for oss som står rundt og i blant kan det hjelpe å påpeke det for vedkommende. Å bevisstgjøre vedkommende på at h*n bruker humor for å få fokuset over på noe annet. Jeg gjorde det overfor en person og det virket som en øyeåpner for vedkommende.

Ja, det er bra. Men jeg er ikke behandleren hennes. Tror dessuten hun er klar over at humoren hennes virker på denne måten. Og for å være ærlig, så tror jeg det må noe mer til enn min kommentar for at det skulle skje noen større forandring. 

Anonymkode: 5ff3a...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2020 den 13.16, Eva Sofie skrev:

Ja, det er enkelte som får bort fokus på det ubehagelige ved spøk og humor. I blant fryktelig irriterende for oss som står rundt og i blant kan det hjelpe å påpeke det for vedkommende. Å bevisstgjøre vedkommende på at h*n bruker humor for å få fokuset over på noe annet. Jeg gjorde det overfor en person og det virket som en øyeåpner for vedkommende.

Jo, men det må være lov å parkere ubehagelige tema også hvis det først og fremst angår personen selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...