Gå til innhold

Dårligere av fysisk aktivitet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er det som er galt med meg?

Vet at trening skal være bra for mentalt helse, men når jeg trener blir jeg ikke glad, jeg ender som regel opp med å grine hele veien til dusjen, og føler meg fæl og håpløs resten av kvelden. Har vært sånn så lenge jeg kan huske. Det er slett ikke som andre beskriver at de opplever det når de trener. 

Anonymkode: fa209...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er galt med meg?

Vet at trening skal være bra for mentalt helse, men når jeg trener blir jeg ikke glad, jeg ender som regel opp med å grine hele veien til dusjen, og føler meg fæl og håpløs resten av kvelden. Har vært sånn så lenge jeg kan huske. Det er slett ikke som andre beskriver at de opplever det når de trener. 

Anonymkode: fa209...8c9

Jeg opplever også å bli dårligere av aktivitet. Det gjelder spesielt om jeg er dårlig fra før så du er ikke alene om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir bare fullstendig tappet for energi, og kan bli så sliten at jeg begynner å gråte. Å gå tur i skogen når jeg er alvorlig deprimert hjelper virkelig ikke. Det hjelper riktig nok ikke når jeg er moderat deprimert heller, det som kan hjelpe er å tilbringe tid med mennesker som kan gi meg energi e.l. Blir nesten irritert når folk snakker hull i hodet på meg om hvor viktig det er å gå en tur i skogen etc. Jeg har knapt energi til å lese en side, eller se en episode av en serie før jeg må legge meg ned å hvile med øynene igjen. Bare det å gå på butikken tre minutter unngå gjør at jeg føler meg helt ødelagt etterpå. Jeg har bedre dager, men jeg våkner ofte så tappet for energi at  jeg begynner å gråte. De siste dagene har heldigvis vært bedre, og på kveldene kan jeg lese litt mer og se en film, eller ha en samtale med en venn eller et familiemedlem. Det har vært så ille at jeg ikke har klart sitte oppreist i mer enn en halvtime, toppen 45 minutter, eller en time på en god dag før jeg hat måtte legge meg til å sove. Hvis jeg ikke fikk sove så lå jeg der og kjente på en uutholdelig utmattelse. Stort sett så sov jeg, heldigvis.  Å se på serie, film eller noe annet gikk åpenbart ikke heller. Mine pårørende måtte komme hjem til meg å sørge for at jeg ikke råtnet, de måtte f.eks lage mat til meg slik at jeg kunne spise på den korte tiden jeg klarte å sitte oppreist. Hvis jeg skulle dusje så var jeg nødt til å sitte på gulvet osv. Uansett så har aldri fysisk aktivitet som å trenge, gå en tur eller lignende gitt meg mer energi, snarere tvert imot. 

Anonymkode: b9059...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har det dårlig hjelper det aldri å gå tur eller snakke med noen. Det eneste som hjelper er å ligge i et mørkt rom og stirre i taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Gondor skrev:

Når jeg har det dårlig hjelper det aldri å gå tur eller snakke med noen. Det eneste som hjelper er å ligge i et mørkt rom og stirre i taket.

Jeg har heller aldri opplevd det fortryllende med å snakke om det vanskelige, men så har også jeg problemer med å sette muntlige ord på vanskelige temaer. Det kan ta meg lang tid.

Da hjelpes jeg mye mer av å sitte for meg selv og skrive i en time eller tre og ev. la noen få lese det jeg har skrevet om det er viktig å få det formidlet. På det meste tror jeg at jeg nesten satt 12 timer sammenhengende og skrev og tenkte/reflekterte, avbrutt et par ganger for å innta noe enkel næring i noen form, og fortsette. Da var jeg utkjørt i hodet etterpå, men samtidig var det selvvalgt og bevisst og det gjorde godt å få sette tanker på plass i de hyllene de hørte hjemme.

Litt som å avsette faste tider på døgnet til å tenke på problemer og ellers skyve de unna og si til de at "dere skal få tid senere" når de banker på døren ellers i døgnet og krever oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg greier heller ikke å trimme eller gå tur når jeg har det sånn. Nesten aldri egentlig for da bruker jeg opp det lille jeg har av energi i kroppen og begynner bare å gråte og har det vanskelig i mange dager etter. Jeg har også alltid vært sånn. Kan jeg spørre om din diagnose? 

Anonymkode: adc55...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg greier heller ikke å trimme eller gå tur når jeg har det sånn. Nesten aldri egentlig for da bruker jeg opp det lille jeg har av energi i kroppen og begynner bare å gråte og har det vanskelig i mange dager etter. Jeg har også alltid vært sånn. Kan jeg spørre om din diagnose? 

Anonymkode: adc55...616

Mangel på nettopp fysisk aktivitet er trolig hovedgrunnen til at du har lite energi og overskudd. For å styrke kroppens kapasitet må man bruke den jevnlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Glitter skrev:

Jeg kan også bli deppa etterpå. Det varierer, men blir aldri glad eller får et boost av energi. 

Selv om du ikke opplever å bli i bedre humør, har du gjort noe godt for kroppen din. Det kommer ikke noe godt ut av passivitet og stillesitting for hverken psyke eller legeme. En svak kropp er et lettere bytte for depresjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Janus30 skrev:

Selv om du ikke opplever å bli i bedre humør, har du gjort noe godt for kroppen din. Det kommer ikke noe godt ut av passivitet og stillesitting for hverken psyke eller legeme. En svak kropp er et lettere bytte for depresjonen. 

Ja. Det er jeg enig i. Jeg tenker som så at selv om jeg ikke blir frisk av å trene, så hadde jeg sannsynligvis vært dårligere hvis jeg ikke trente. Pluss at det er jo en bonus å få en fit kropp da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er galt med meg?

Vet at trening skal være bra for mentalt helse, men når jeg trener blir jeg ikke glad, jeg ender som regel opp med å grine hele veien til dusjen, og føler meg fæl og håpløs resten av kvelden. Har vært sånn så lenge jeg kan huske. Det er slett ikke som andre beskriver at de opplever det når de trener. 

Anonymkode: fa209...8c9

Hva slags trening gjør du da? Kan det være at det er treningsformen eller omstendighetene rundt treningsformen som ikke gjør deg godt? Jeg hadde feks fått det skikkelig dårlig hvis jeg skulle på treningssenter fordi det er så mye der som trigger angst. Men å puste og pese opp en fjellside gjør meg skikkelig bra. 

Anonymkode: d09fb...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...