Gå til innhold

Kupton: kan du noe om psykisk helse og malaria?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt p. falciparum-malaria. Under sykdommen begynte jeg (i tillegg til de fysiske symptomene) å utvikle paranoia og hørselshallusinasjoner. Mens jeg fikk behandling hadde jeg masse hallusinasjoner og vrangforestillinger som bivirkninger. Det ble verre for hver dose medisin (kininbehandling på sykehus). I etterkant har jeg slitt med psykoser og depresjoner. Vet du noe om malaria eller senvirkinger av klininbehandling kan "skade" hjernen på noen måte, og føre til kronisk psykisk sykdom? 

Anonymkode: 7cac6...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både malaria og malariamedisiner (spesielt de tidlige som kinin, meflokin og hydroksyklorokin) kan gi psykose. Heldigvis finnes det en malariamedisin som gir mindre psykiatriske bivirkninger (Malarone). Men jeg trodde dette var reversibelt, men det vet kanskje Kupton mer om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ISW skrev:

Både malaria og malariamedisiner (spesielt de tidlige som kinin, meflokin og hydroksyklorokin) kan gi psykose. Heldigvis finnes det en malariamedisin som gir mindre psykiatriske bivirkninger (Malarone). Men jeg trodde dette var reversibelt, men det vet kanskje Kupton mer om? 

Et psykotisk gjennombrudd er som et dambrudd. Demningen rives ned og psykosen flommer fritt. Det tar tid å bygge opp terskelen igjen. I mellomtiden er en meget sårbar for psykotiske symptomer. Ofte tar det 1-2 år å bygge opp igjen. Det er bl.a. derfor en anbefaler beskyttelse/hjelp av AP i minst et år etter gjennomgått psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, kupton skrev:

Et psykotisk gjennombrudd er som et dambrudd. Demningen rives ned og psykosen flommer fritt. Det tar tid å bygge opp terskelen igjen. I mellomtiden er en meget sårbar for psykotiske symptomer. Ofte tar det 1-2 år å bygge opp igjen. Det er bl.a. derfor en anbefaler beskyttelse/hjelp av AP i minst et år etter gjennomgått psykose.

Ok, jeg tenkte bare at dette var meget lenge siden da det var brukt kinin i behandlingen. Jeg trodde ikke kinin hadde blitt brukt annet enn som smakstilsetning i tonic siden 90-tallet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, ISW skrev:

Ok, jeg tenkte bare at dette var meget lenge siden da det var brukt kinin i behandlingen. Jeg trodde ikke kinin hadde blitt brukt annet enn som smakstilsetning i tonic siden 90-tallet :) 

Å, ja :)  Nei, det er bare tre år siden. De har visst begynt å bruke kinin litt oftere igjen, da malariaen har blitt resistent mot noen av de nyere behandlingsmetodene. Siden det er så lenge siden kinin har blitt brukt, har det visst blitt mer effektivt igjen. Sa de, da ;)

Anonymkode: 7cac6...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å, ja :)  Nei, det er bare tre år siden. De har visst begynt å bruke kinin litt oftere igjen, da malariaen har blitt resistent mot noen av de nyere behandlingsmetodene. Siden det er så lenge siden kinin har blitt brukt, har det visst blitt mer effektivt igjen. Sa de, da ;)

Anonymkode: 7cac6...e5d

Åja ok 😊 Da er det nok som Kupton sier. 
 

Disse medisinene har egentlig til felles at de kan gi psykiske plager, gjennom at de stimulerer en reseptor i hjernen som mange antipsykotika blokkerer (5-HT2c). Det er i stor grad blokkering av denne reseptoren som gir vektøkning med antipsykotika, og malariamedisin har ofte en motsatt effekt (vektnedgang). 
 

Disclaimer: Ikke gjør som Donald Trump og bruk malariamedisin off label på tvilsom indikasjon. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
39 minutter siden, ISW skrev:

Åja ok 😊 Da er det nok som Kupton sier. 
 

Disse medisinene har egentlig til felles at de kan gi psykiske plager, gjennom at de stimulerer en reseptor i hjernen som mange antipsykotika blokkerer (5-HT2c). Det er i stor grad blokkering av denne reseptoren som gir vektøkning med antipsykotika, og malariamedisin har ofte en motsatt effekt (vektnedgang). 
 

Disclaimer: Ikke gjør som Donald Trump og bruk malariamedisin off label på tvilsom indikasjon. 

Huff, gjorde han seriøst det? Why am I surprised🙄😆

Anonymkode: 7cac6...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, gjorde han seriøst det? Why am I surprised🙄😆

Anonymkode: 7cac6...e5d

Han brukte det mot korona, mot enhver leges anbefaling. Men sikkert noen som tenker det funker som slankemiddel også 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...