Gå til innhold

Godt innlegg om effekten av terapi


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tenker vel at det viktigste å få ut av denne artikkelen for den som fortsatt går i terapi, er disse setningene: "Skal man ha utbytte av samtaleterapi, må man jobbe hardt selv. Én time med behandler i uken, er faktisk ikke så mye. Selve arbeidet skjer imellom terapitimene. Så fort jeg innså dette, fikk jeg fart på sakene. Å gå i samtaleterapi handler om å brette opp ermene og ta i et skikkelig tak selv. Det handler om å forholde seg aktivt til eget liv. For da, bare da, kan endringer skje."

Ellers er det lett å henge seg opp i at det er egoistisk, navlebeskuende, selvopptatthet, avhengighet av hjelp osv. når man leser den artikkelen og tenke at "jeg er jo litt egoistisk som..." Om man ser på det som egoistisk å få hjelp til å mestre eget liv, så har man kanskje noe å jobbe med i den holdningen også i terapitimene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg tenker vel at det viktigste å få ut av denne artikkelen for den som fortsatt går i terapi, er disse setningene: "Skal man ha utbytte av samtaleterapi, må man jobbe hardt selv. Én time med behandler i uken, er faktisk ikke så mye. Selve arbeidet skjer imellom terapitimene. Så fort jeg innså dette, fikk jeg fart på sakene. Å gå i samtaleterapi handler om å brette opp ermene og ta i et skikkelig tak selv. Det handler om å forholde seg aktivt til eget liv. For da, bare da, kan endringer skje."

Ellers er det lett å henge seg opp i at det er egoistisk, navlebeskuende, selvopptatthet, avhengighet av hjelp osv. når man leser den artikkelen og tenke at "jeg er jo litt egoistisk som..." Om man ser på det som egoistisk å få hjelp til å mestre eget liv, så har man kanskje noe å jobbe med i den holdningen også i terapitimene sine?

Jeg skjønner bare ikke hva det betyr å jobbe med seg selv mellom timene. Synes det er et intetsigende utsagn. Mvh. aspergerperson. 

Anonymkode: c0c1c...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner bare ikke hva det betyr å jobbe med seg selv mellom timene. Synes det er et intetsigende utsagn. Mvh. aspergerperson. 

Anonymkode: c0c1c...0b2

Enkelt og kort sagt (eks):

Du jobber videre på det dere har diskutert og blitt enige om i terapitimen.

Behandler gir deg verktøyene du skal bruke mellom timene. 

Fels sosial angst:

Pasienten: hvordan takker jeg angsten som hindrer meg i å ta buss? 
Behandler: du takler det ved å tenke «sånn og sånn». 
I uka som kommer eller til neste time trener pasienten på å ta buss og korrigere angsten (tankene og følelsene) med å tenke «sånn og sånn». 

Feks utagering: 

Pasienten: hva skal jeg gjøre når følelsene blir så sterke at jeg ikke takler det på noen annen måte enn å utagere? 
Behandler: du tar time-out. Forlat situasjonen og gå deg en liten tur. På den tiden har følelsene roet seg og du vil se annerledes på det. Til neste tiime trener pasienten på å ta time out. 

Dette var veldig forenklet sagt, men håper  det ble forståelig. Å jobbe med seg selv betyr vel kort sagt å jobbe for endring, og det er melllom timene man skal fungere - timene er bare et verktøy. 
 

Endret av dolmio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner bare ikke hva det betyr å jobbe med seg selv mellom timene. Synes det er et intetsigende utsagn. Mvh. aspergerperson. 

Anonymkode: c0c1c...0b2

Når man går på skole for å lære engelsk må man pugge og øve mellom timene for å bli flinkere. Man blir ikke flinkere kun ved å møte opp i skoletimene. I terapi må man våge å utfordre seg selv i vanskelige situasjoner, øve på å tåle det som er vondt, ta kontakt og oppsøke konstruktiv hjelp fremfor å skade seg. Våge å snakke istedet for å isolere seg. Ta i bruk nye mestringsmåter du lærer i terapi. Dette er noe av det som heter å jobbe med seg selv

Anonymkode: edc9c...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner bare ikke hva det betyr å jobbe med seg selv mellom timene. Synes det er et intetsigende utsagn. Mvh. aspergerperson. 

Anonymkode: c0c1c...0b2

Det kan bety å tenke over hva som ble sagt i timen og gjerne gjøre tankene dine mer konkret ved å skrive de ned for deg selv mens du grubler. Tenk igjennom om du har lært noe nytt i timen, om det er noe du kan ta med deg videre i livet, om du kanskje har spørsmål til neste gang? Om vi lukker døren mentalt i vårt eget hodet også i det vi går ut av terapirommet, tenker jeg at terapi i det store og det hele har lite for seg - det vil i hvert fall ta enormt lang tid og du som pasient får lite ut av hver time.

Det kan føles ubehagelig å gå i terapi og noen vil derfor forsøke å unngå å tenke på det man snakket om, men jeg tenker at det må kanskje være litt ubehagelig for at det senere skal bli bedre. Jeg vil tro at toppidrettsutøvere har trent og tålt ubehag for å nå langt om de blir gode. Nå er man ingen toppidrettsutøver i terapi, men man er en pasient med store ambisjoner og forhåpninger/ønsker og vil gjerne komme så langt som det er mulig å komme, og helst litt lenger.

PS: Det var forresten fint at du la til at du hadde aspergers. Du kunne nok ha fått en helt annen type svar om du ikke oppga denne informasjonen. Åpenhet om enkelte diagnoser som er vesentlig for mottaker å vite om er bra. Jeg er selv hele tiden i den klemmen med "skal, skal ikke si" til folk jeg møter, og stort sett blir det positive opplevelser de gangene jeg velger å være åpen om diagnoser som ikke vises.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Terapi er egentlig bare tull.

Anonymkode: 588d9...161

Hei

jeg syns de « korte» /«såkalt effektive» Terapityper, som jeg vil delvis kalle sutrepsykiatri, er tull.

men når mennesker virkelig har utfordringer, når mennesker kommer til det punkt at man har det vanskelig og søker hjelp uten i fra , etter å ha forsøkt og forsøkt selv på få det bedre/bra. Da er det alt annet enn tull, eller det jeg vil kalle sutring.

livet består av sorg, smerter, motgang i tillegg til alt det gode i livet. Det meste er til å håndtere og komme igjennom. Men av og til og iblant, er det reelt for mye å ta i tu med selv, og da kan man få god hjelp av psykiatri.

jeg tror reelle utfordringer, ting som krever bistand, trenger mer enn de effektive 9 Terapitimer. Tror det da tar tid, og krefter, og uker mnd og år.

 

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...