Gå til innhold

Lurer på noe om ensomhet? Hos folk på spektret. De som ikke har noe sosialt liv i det hele tatt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det slik att de med asperger som er her, altså de uten venner, familie, kjæreste osv, ønsker å ha det sånn? Ønsker dere kjæreste, venner og slike ting. Eller trives dere best alene? Er det sånn att du ønsker du ønsket deg disse tingene, eller reellt ønsker deg det, og er "klar for det". Det er jo stor forskjell på de med asperger her. Meste parten ser ut til å være delt i 2 grupper, de med både barn og kjæreste, og de helt uten noe. Jeg lurer på om kjønn spiller en rolle. Jeg mener ikke å være frekk, jeg bare lurer på dette.

Anonymkode: 339b8...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik att de med asperger som er her, altså de uten venner, familie, kjæreste osv, ønsker å ha det sånn? Ønsker dere kjæreste, venner og slike ting. Eller trives dere best alene? Er det sånn att du ønsker du ønsket deg disse tingene, eller reellt ønsker deg det, og er "klar for det". Det er jo stor forskjell på de med asperger her. Meste parten ser ut til å være delt i 2 grupper, de med både barn og kjæreste, og de helt uten noe. Jeg lurer på om kjønn spiller en rolle. Jeg mener ikke å være frekk, jeg bare lurer på dette.

Anonymkode: 339b8...46d

Savner noen noen ganger for å få praktisk bistand til noen ting, men ellers trives jeg best alene ja. Er mann med asperger uten noe kontakt med mennesker.

Aner ikke hvordan det er å være normal jeg, men angivelig er det artig for folk flest å sosialisere, og livet mitt er ikke veldig givende eller artig, så teoretisk hypotetisk sett, så skulle jeg ønske at ting var annerledes, men det er som det er og tenker derfor ikke særlig over det. "Ønsker" ingen ting, men jeg går for tidlig naturlig avgang, for å si det slik ;) 

Kan ikke savne noe du aldri har opplevd.

Anonymkode: 4a60c...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik att de med asperger som er her, altså de uten venner, familie, kjæreste osv, ønsker å ha det sånn? Ønsker dere kjæreste, venner og slike ting. Eller trives dere best alene? Er det sånn att du ønsker du ønsket deg disse tingene, eller reellt ønsker deg det, og er "klar for det". Det er jo stor forskjell på de med asperger her. Meste parten ser ut til å være delt i 2 grupper, de med både barn og kjæreste, og de helt uten noe. Jeg lurer på om kjønn spiller en rolle. Jeg mener ikke å være frekk, jeg bare lurer på dette.

Anonymkode: 339b8...46d

Tror det er mest menn som lever alene. Det viser vel også statistikkene.

Men vanskelig å savne noe man aldri har hatt. 

Anonymkode: f1456...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er kvinne og Ønsker ikke å ha det sånn, men jeg lever helt alene og har verken venner, kjæreste eller barn. Nettopp fordi jeg ikke klarer alt det sosiale. For det første klarer jeg ikke de sosiale kodene for det andre blir jeg alt for sliten. 

Tror det er mest de med feildiagnostisert asperger som klarer seg helt normalt og har venner, barn og kjæreste. 

Anonymkode: 909c4...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne og Ønsker ikke å ha det sånn, men jeg lever helt alene og har verken venner, kjæreste eller barn. Nettopp fordi jeg ikke klarer alt det sosiale. For det første klarer jeg ikke de sosiale kodene for det andre blir jeg alt for sliten. 

Tror det er mest de med feildiagnostisert asperger som klarer seg helt normalt og har venner, barn og kjæreste. 

Anonymkode: 909c4...18e

Tror jeg også. 

Anonymkode: f1456...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Jeg har lurt litt på dette.

Jeg er også en enstøing, dog uten asperger. Jeg har også vanskelig med å forstå sosiale koder. Jeg var bedre til det før. Men mange år med psykisk lidelse har gjort meg sosialt lavtfungerende. Men en gang i tiden så var jeg sånn ca noenlunde sosialt velfungerende, før..

Anonymkode: 339b8...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er mest de med feildiagnostisert asperger som klarer seg helt normalt og har venner, barn og kjæreste. 

Anonymkode: 909c4...18e

De med ekte hard asperger klarer ikke dette.

Anonymkode: 71d0e...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De med ekte hard asperger klarer ikke dette.

Anonymkode: 71d0e...743

Hva i all verden er ekte hard asperger?? Hvor på spekteret ligger det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par venner og jeg har barn (som jeg er for dårlig til å ha boende hos meg), og jeg har blitt diagnostisert to ganger. Av en nevropsykolog og av Oslo universitetssykehus i forbindelse med et forskningsprosjekt. Så tror nok den diagnosen stemmer ja. Og angående venner så er det barndomsvenner. Alle andre venner har jeg mistet. Fordi jeg ikke forstår hvordan holde på vennskap. Er noe annet med de jeg har kjent for alltid hvor dynamikken bare har vokst seg til parallelt med at vi har gått fra barn til voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Tror det er mest de med feildiagnostisert asperger som klarer seg helt normalt og har venner, barn og kjæreste. 

Anonymkode: 909c4...18e

 

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De med ekte hard asperger klarer ikke dette.

Anonymkode: 71d0e...743

Hvorfor er dere så slemme? 

Anonymkode: 9f0a0...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Hvorfor er dere så slemme? 

Anonymkode: 9f0a0...4ad

Ikke jeg som skrev disse to quotene, men jeg lurer på hvorfor dette er slemt? Det er 2 forskjellige leirer av asperger. Den ene som fungerer bedre enn den andre. Nå var jo dette en tråd om hva slags forhold de som er av type enstøing har til det å være helt alene i verden. Ikke en tråd om hvem som er "ekte" aspergere eller ikke. Har man fått diagnosen så har man det, det forandrer ikke anonyme svar på nettet noe på.

 

TS

Anonymkode: 339b8...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvorfor er dere så slemme? 

Anonymkode: 9f0a0...4ad

Er det slemt?

Anonymkode: f1456...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en sannhet at det finnes 2 typer "aspergere". Vi har de helt normale.med barn, venner og kjæreste og så har vi de uten noe. 

Men med så mange som blir feildiagnostisert så er det jo ikke rart. Er mye overdiagnostisering ute å går..

Anonymkode: 909c4...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en sannhet at det finnes 2 typer "aspergere". Vi har de helt normale.med barn, venner og kjæreste og så har vi de uten noe. 

Men med så mange som blir feildiagnostisert så er det jo ikke rart. Er mye overdiagnostisering ute å går..

Anonymkode: 909c4...18e

Og det vet du fordi...? 

Og ikke kom med den artikkelen om han som sier at 1 av 4 som kommer til han for revurdering er feildiagnostisert. Grunnen til at de drar til han i utgangspunktet er jo fordi de tror de er feildiagnostisert. Da vil naturligvis tallet på de som er det bli høyt. Det vil ikke si at 1 av 4 ut av alle som har diagnosen er feildiagnostisert. De fleste drar tross alt ikke inn for en revurdering da de har rett diagnose. 

Og for øvrig så er det ikke enten eller slik du skisserer. Det finnes også de som har noe av det, men ikke alt. Det finnes også de som hadde mer, men så klarte de ikke å opprettholde det. Osv. 

Det er IKKE et kriterium at man ikke har barn, venner, kjæreste for å få diagnosen. Det er derimot et kriterie å ha betydelige sosiale vansker, men å ha vansker betyr ikke at man ikke kan ha vært heldig å møte noen på sin vei som det likevel klikker med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...