Gå til innhold

Mat og holdbarhetsdato


kupton

Anbefalte innlegg

Er du blant dem som umiddelbart kaster mat der dato er overskredet? Uten å vurdere type mat? Uten å sjekke smak og lukt?

I går, 2. august 2020, var jeg på hytta. Har vært der lite det siste året, så kjøleskapsdøra har kanskje ikke vært åpnet mer enn 15-20 dager. I kjøleskapet fant jeg en pakke røkte kjøttpølser fra Gilde. Selvsagt uåpnet. Datoen var overskredet, men jeg åpnet pakken og luktet på pølsene. De luktet akkurat som de skal gjøre. Jeg fyrte opp gassgrillen på 220 grader, delte pølsene på langs og la de halve pølsene på grillen. De fikk god tid på grillen før jeg tok en smaksprøve. Kunne ikke kjenne noe galt. Så inntok jeg en bedre pølsemiddag med potetsalat og annet tilbehør.

Bestemte meg for å vente til i dag før jeg skrev dette i tilfelle jeg skulle bli syk eller det som verre er.

Har du begynt å tenke på "siste salgsdag"? Ja, for det er helt unødvendig å kaste god mat.

24.07.19

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
27 minutter siden, kupton skrev:

Er du blant dem som umiddelbart kaster mat der dato er overskredet? Uten å vurdere type mat? Uten å sjekke smak og lukt?

I går, 2. august 2020, var jeg på hytta. Har vært der lite det siste året, så kjøleskapsdøra har kanskje ikke vært åpnet mer enn 15-20 dager. I kjøleskapet fant jeg en pakke røkte kjøttpølser fra Gilde. Selvsagt uåpnet. Datoen var overskredet, men jeg åpnet pakken og luktet på pølsene. De luktet akkurat som de skal gjøre. Jeg fyrte opp gassgrillen på 220 grader, delte pølsene på langs og la de halve pølsene på grillen. De fikk god tid på grillen før jeg tok en smaksprøve. Kunne ikke kjenne noe galt. Så inntok jeg en bedre pølsemiddag med potetsalat og annet tilbehør.

Bestemte meg for å vente til i dag før jeg skrev dette i tilfelle jeg skulle bli syk eller det som verre er.

Har du begynt å tenke på "siste salgsdag"? Ja, for det er helt unødvendig å kaste god mat.

24.07.19

 

Jeg har aldri vært opptatt av holdbarhetsdato i hele mitt liv.  Ikke heller før diskusjonen kom i gang om matsvinn og kaste mat på dato.  Røkte varer holder seg lenge, veldig lenge.  Det som kan skje er at kvaliteten på maten begynner å avta, dvs. smaken.  Det er ikke farlig å spise mat som har mistet den fineste smaken.

Det eneste jeg er nøye med er melk.  Å smake på sur melk gjør at jeg kaster opp.  Jeg setter ikke melk i min munn før jeg er sikker på at den er grei.  Jeg lukter lenge på den først.  Jeg er ikke så nøye hvis jeg bruker melk i mat.

Anonymkode: d3da0...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vært opptatt av holdbarhetsdato i hele mitt liv.  Ikke heller før diskusjonen kom i gang om matsvinn og kaste mat på dato.  Røkte varer holder seg lenge, veldig lenge.  Det som kan skje er at kvaliteten på maten begynner å avta, dvs. smaken.  Det er ikke farlig å spise mat som har mistet den fineste smaken.

Det eneste jeg er nøye med er melk.  Å smake på sur melk gjør at jeg kaster opp.  Jeg setter ikke melk i min munn før jeg er sikker på at den er grei.  Jeg lukter lenge på den først.  Jeg er ikke så nøye hvis jeg bruker melk i mat.

Anonymkode: d3da0...0d5

For min del går vel lukt, smak, konsistens og ev. utseende fremfor holdbarhetsdatoen. Er syltetøyet eller brødet myglet, er ikke jeg en av dem som tar bort det myglede partiet og spiser resten. Det husker jeg at læreren vår i "Heimkunnskap", som det het på min skole, gjorde på bringebærsyltetøyet da vi skulle lage rullekake, og brukte det resterende av bringebærsyltetøyet som ikke hadde synlige sporstoffer av myggel i seg på rullekaken. Den rullekaken ble stående urørt på slutten av timen...

Har man en slump med utgått melk, fløte eller rømme i kjøleskapet, er det tid for å lage vafler :) Yoghurt og rømme kan jo i utgangspunktet se litt udelikat ut om den har stått litt for lenge, men den har jo bare skilt seg og smaker helt fint om man rører den sammen.

Viktig å lukte f.eks. på kjøttprodukter fremfor å gå slavisk etter datopakning. Når det skal sies, dårlig kalkun- og kyllingkjøtt har jeg mer respekt for enn annet, for jeg har sett en person bli skikkelig matforgiftet kun etter å ha spist to brødskiver med kalkunfillet som pålegg, dvs. 2 eller 4 skiver vil jeg tro. Jeg synes utrolig synd på vedkommende når det sto på som verst og følte nesten selv på de fysiske smertene med å kaste opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å sjekke maten før jeg spiser den og hvis den ser og lukter greit, så spiser jeg det meste. Bortsett fra kylling da, den greier jeg ikke å spise hvis den har ligget en stund. Nå er det ikke så ofte mat går ut på dato hos meg, bortsett fra egg da, men egg kan jo ligge lenge etter dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, emilie321 skrev:

Nå er det ikke så ofte mat går ut på dato hos meg, bortsett fra egg da, men egg kan jo ligge lenge etter dato.

Man kan jo også selv teste egg i et glass med vann. Flyter egget opp til vannflaten, kan det være tegn på at det begynner å bli gammelt, men det er ikke det samme som ubrukelig. Jeg var i kontakt med et ubrukelig egg for et par uker siden, og benevnelsen "råttent egg" fikk vel mer innhold for meg etter møte med det egget. Fy, for en lukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kaster ikke med mindre det er dårlig. Bortsett fra kylling, der bruker jeg ikke over dato for det blir raskt dårlig, men jeg må aldri kaste da jeg fryser ned hvis planene mine endrer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser og lukter på maten før jeg bestemmer meg for å kaste den eller ikke. 

Anonymkode: bfef2...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt hysterisk før, var redd for å bli sykere enn hva jeg allerede var (sykdom i tarmen).

Jeg har tatt meg sammen nå. Nå lukter og smaker vi på maten, men jeg skal innrømme at jeg ofte ber mannen smake 😅 Så bruker vi alltid rester i middagen når det er rest i kjøleskapet, en fløteskvett hever ofte smaken, en baconskalk osv.

Er det myglet så kaster jeg det, men ellers prøver vi å få brukt opp maten. Vi er litt uenige der, så han må bare spise det, men jeg lar være akkurat det.

Sjekker alltid dato-disken i butikken, der har vi fått mye gode råvarer til rimelig pris. Så jeg har virkelig tatt meg sammen her og fokuserer på at vi ikke skal ha unødvendig matsvinn. (men helst med mannen som smaker, jeg kan bli usikker på min egen vurdering enda).

Vi har hund som gladelig tar smaktest på om maten fremdeles er god 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg husker denne quizen på nrk.no, som setter ting litt i perspektiv. 

Må tilstå jeg kanskje er litt reddere for matforgiftning enn andre, fordi den typen infeksjoner og diabetes ikke er spesielt gode venner. Likevel hiver jeg ikke konsekvent mat selv om den er over dato. Unntaket er er kylling og varer som spesifikt er merket "siste forbruksdag." Må også tilstå at mugg ikke er særlig appetittvekkende, så der synder jeg nok også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiller mellom "best før" og "holdbar til". Førstnevnte mister en del smak etterhvert, men kan trygt spises lenge etter påstemplet dato. Med "holdbar til" er jeg mer skeptisk, særlig om det gjelder kjøtt. Men akkurat pølser som man vet er kokt og at har vært oppbevart korrekt og kjølig, ville jeg ikke brydd meg om det gikk et stykke over datoen.

 

Rått svinekjøtt og kylling spiser jeg ikke etter utløpsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio

Da jeg jobbet i butikk tok jeg med meg både «ferskvarer» og tørrvarer utgått på dato hjem. 

Mange tørrvarer kan stå i flere år. 
Egg holder minst en mnd ekstra 
Melk holder en uke ekstra (men tåler ikle flere dager etter at den er åpnet). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kupton skrev:

Har du begynt å tenke på "siste salgsdag"? Ja, for det er helt unødvendig å kaste god mat.

24.07.19

Det kommer an på når maten gikk ut på dato og hva det var. Kylling spiser jeg ikke etter utgått dato og helst ikke fisk heller. Hermetikk og tørrvarer kan jeg spise flere år etter utgått. Yoghurt og andre syrnede melkeprodukter holder seg i ukesvis over dato, om ikke enda lengre. Ellers gjelder det å lukte, smake og se, datoen er bare veiledende og i noen tilfeller er det jo bare et eu-direktiv som gjør at det må settes for kort dato på, f.eks. egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.8.2020 den 8.13, kupton skrev:

Er du blant dem som umiddelbart kaster mat der dato er overskredet? Uten å vurdere type mat? Uten å sjekke smak og lukt?

I går, 2. august 2020, var jeg på hytta. Har vært der lite det siste året, så kjøleskapsdøra har kanskje ikke vært åpnet mer enn 15-20 dager. I kjøleskapet fant jeg en pakke røkte kjøttpølser fra Gilde. Selvsagt uåpnet. Datoen var overskredet, men jeg åpnet pakken og luktet på pølsene. De luktet akkurat som de skal gjøre. Jeg fyrte opp gassgrillen på 220 grader, delte pølsene på langs og la de halve pølsene på grillen. De fikk god tid på grillen før jeg tok en smaksprøve. Kunne ikke kjenne noe galt. Så inntok jeg en bedre pølsemiddag med potetsalat og annet tilbehør.

Bestemte meg for å vente til i dag før jeg skrev dette i tilfelle jeg skulle bli syk eller det som verre er.

Har du begynt å tenke på "siste salgsdag"? Ja, for det er helt unødvendig å kaste god mat.

24.07.19

 

Siden jeg har jobbet med dette for en god stund siden kan jeg komme med noen kommentarer. 
 

Det er en ikke ubetydelig forskjell på «best før» og «siste forbruksdato». Varer merket best før antas å ikke være grobunn for farlige stoffer eller bakterier. Disse kan spises så lenge varen ser OK ut og lukter normalt.

Siste forbruksdato (som gjerne gjelder kjøttprodukter) kan få oppvekst av bakterier vi ikke skal spise (som produserer Botox, etc.) - her har gjerne ikke lukten all verden å si. At pakningen blåser seg opp eller lukter surt skyldes som regel ufarlige melkesyrebakterier som er tilsatt for å utkonkurrere de farlige bakteriene, men dette fungerer ikke alltid. Siste forbruksdato er ikke vilkårlig satt. Det settes ved godkjenning av varen i sentrale vareregistre for at varen skal få EPD-nummer og kunne selges. For pølser er denne som regel 35 dager etter produksjonsdato. Varen kan selges i butikk fram til siste forbruksdato. 
 

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er farlig å spise varer som har gått ut på dato, men siste forbruksdato skal man være litt obs på. Og man kan bli dårlig av mat uten at den smaker eller lukter dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, ISW skrev:

Siden jeg har jobbet med dette for en god stund siden kan jeg komme med noen kommentarer. 
 

Det er en ikke ubetydelig forskjell på «best før» og «siste forbruksdato». Varer merket best før antas å ikke være grobunn for farlige stoffer eller bakterier. Disse kan spises så lenge varen ser OK ut og lukter normalt.

Siste forbruksdato (som gjerne gjelder kjøttprodukter) kan få oppvekst av bakterier vi ikke skal spise (som produserer Botox, etc.) - her har gjerne ikke lukten all verden å si. At pakningen blåser seg opp eller lukter surt skyldes som regel ufarlige melkesyrebakterier som er tilsatt for å utkonkurrere de farlige bakteriene, men dette fungerer ikke alltid. Siste forbruksdato er ikke vilkårlig satt. Det settes ved godkjenning av varen i sentrale vareregistre for at varen skal få EPD-nummer og kunne selges. For pølser er denne som regel 35 dager etter produksjonsdato. Varen kan selges i butikk fram til siste forbruksdato. 
 

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er farlig å spise varer som har gått ut på dato, men siste forbruksdato skal man være litt obs på. Og man kan bli dårlig av mat uten at den smaker eller lukter dårlig. 

Hvis du fryser varer når de når siste forbruksdato så holder de lenge.  Kvaliteten kan minske, men de er ikke farlige å spise.

Anonymkode: d3da0...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du fryser varer når de når siste forbruksdato så holder de lenge.  Kvaliteten kan minske, men de er ikke farlige å spise.

Anonymkode: d3da0...0d5

Det er riktig. Datoen som er satt gjelder oppbevaring i angitt temperatur (for kjølevarer er denne 0-4 grader). Ved frysing holder varen lengre (som regel inntil 12 måneder) og ved oppbevaring i romtemperatur vesentlig kortere (1-2 dager max). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, ISW skrev:

Det er riktig. Datoen som er satt gjelder oppbevaring i angitt temperatur (for kjølevarer er denne 0-4 grader). Ved frysing holder varen lengre (som regel inntil 12 måneder) og ved oppbevaring i romtemperatur vesentlig kortere (1-2 dager max). 

Du kan ha kjøtt i fryseren i flere år uten at det blir ødelagt på annet enn smaken.

Anonymkode: d3da0...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan ha kjøtt i fryseren i flere år uten at det blir ødelagt på annet enn smaken.

Anonymkode: d3da0...0d5

Ja hvis det er magert. Fett kjøtt blir rimelig uspiselig pga. harskning (oksidering av fettsyrene). Men direkte farlig er det vel ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2020 den 8.13, kupton skrev:

Er du blant dem som umiddelbart kaster mat der dato er overskredet? Uten å vurdere type mat? Uten å sjekke smak og lukt?

I går, 2. august 2020, var jeg på hytta. Har vært der lite det siste året, så kjøleskapsdøra har kanskje ikke vært åpnet mer enn 15-20 dager. I kjøleskapet fant jeg en pakke røkte kjøttpølser fra Gilde. Selvsagt uåpnet. Datoen var overskredet, men jeg åpnet pakken og luktet på pølsene. De luktet akkurat som de skal gjøre. Jeg fyrte opp gassgrillen på 220 grader, delte pølsene på langs og la de halve pølsene på grillen. De fikk god tid på grillen før jeg tok en smaksprøve. Kunne ikke kjenne noe galt. Så inntok jeg en bedre pølsemiddag med potetsalat og annet tilbehør.

Bestemte meg for å vente til i dag før jeg skrev dette i tilfelle jeg skulle bli syk eller det som verre er.

Har du begynt å tenke på "siste salgsdag"? Ja, for det er helt unødvendig å kaste god mat.

24.07.19

 

Jeg føler et blaff av ro av å høre at du er så godt orientert om tid og sted, at jeg tror du er i målgruppen for å gjøre riktige beslutninger rundt inntak av datomat.

#levekupton
#leveforsøkskaniner

#levendeforsøkskaninermotmatsvinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ha kjøtt i fryseren i flere år uten at det blir ødelagt på annet enn smaken.

Anonymkode: d3da0...0d5

Vi har spist hjortekjøtt, som jo er veldig magert, som hadde ligget nedfryst i 6,5 år - var like godt det. Ville nok ikke gjort det med fete kjøttslag da, det harskner jo selv i frossen tilstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...