Gå til innhold

Låve- og fjøsbranner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen flere som synes det er suspekt at låver og fjøs liksom skal selvantenne og brenne ned med dyr og det hele i? 

Siden det i nyere tid (i hvert fall siste 10 år) har vært pålagt å ha et oppdatert og fungerende elektrisk anlegg, både i hjem og i andre bygninger, så synes jeg at det luktet forsikringssvindel lang vei når slikt plutselig begynner å brenne. 

Anonymkode: c7c9c...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
25 minutter siden, kupton skrev:

Hva skiller dette fra branner i bolighus?

Regner med at det er mer penger å hente når et helt gårdsbruk brenner ned enn om kun et enslig bolighus gjør det. 

En kan blant annet søke erstatning for selvet bygget, alle dyrene som dør, tapt årsinntekt, arbeidsinntekt, bedriftsinntekt, og argumentere for at yrket som bonde ikke lenger kan utføres/yrkesinntekt. Mye av dette går nok over i hverandre, men du skjønner sikkert tegninga. 

Ved boligbranner er det vel selve bygget og alle eiendelene en kan søke erstatning for, altså langt mindre penger å hente. 

Anonymkode: c7c9c...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen flere som synes det er suspekt at låver og fjøs liksom skal selvantenne og brenne ned med dyr og det hele i? 

Siden det i nyere tid (i hvert fall siste 10 år) har vært pålagt å ha et oppdatert og fungerende elektrisk anlegg, både i hjem og i andre bygninger, så synes jeg at det luktet forsikringssvindel lang vei når slikt plutselig begynner å brenne. 

Anonymkode: c7c9c...98c

Tror du virkelig at bønder med vitende og vilje tenner på og lar dyrene sine brenne inne med de lidelser det påfører dem!?

Det er nok strenge krav når det gjelder nybygg av fjøs og slikt, men jeg tror ikke det er noen krav at et fjøs fra 1950 skal oppgraderes til å dekke dagens krav. Og mye støv (fra dyr, spon, høy osv) er fort brannfarlig, særlig i kombinasjon med et gammelt el-anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at det er mer penger å hente når et helt gårdsbruk brenner ned enn om kun et enslig bolighus gjør det. 

En kan blant annet søke erstatning for selvet bygget, alle dyrene som dør, tapt årsinntekt, arbeidsinntekt, bedriftsinntekt, og argumentere for at yrket som bonde ikke lenger kan utføres/yrkesinntekt. Mye av dette går nok over i hverandre, men du skjønner sikkert tegninga. 

Ved boligbranner er det vel selve bygget og alle eiendelene en kan søke erstatning for, altså langt mindre penger å hente. 

Anonymkode: c7c9c...98c

Har du sluttet med antipsykotika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, kupton skrev:

Har du sluttet med antipsykotika?

Ikke sluttet, men jeg har redusert noe jævlig på forbruket. Hvordan det? 

Anonymkode: c7c9c...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Lillemus skrev:

Tror du virkelig at bønder med vitende og vilje tenner på og lar dyrene sine brenne inne med de lidelser det påfører dem!?

Finnes folk som gjør mye verre ting enn det. Har du mange nok folk, vil alltid noen være veldig slemme/mangle moral etc.

i USA var det noen legemiddelutviklere som drepte noen hundre tusen mennesker ved å lure leger og forbrukere angående hvordan sin opiat pille virket og hvor farlig den var.

Om det er nok bønder til at det er nok slemme bønder til å forklare noen av brannene vet jeg ikke, men ville ikke overraske meg om ihvertfall et par branner var med vilje.

Anonymkode: 8b65c...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gamle elektriske anlegg som ikke vedlikeholdes. Alle vet at bønder er gjerrige.

Anonymkode: 5ac3d...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Lillemus skrev:

Tror du virkelig at bønder med vitende og vilje tenner på og lar dyrene sine brenne inne med de lidelser det påfører dem!?

Det er nok strenge krav når det gjelder nybygg av fjøs og slikt, men jeg tror ikke det er noen krav at et fjøs fra 1950 skal oppgraderes til å dekke dagens krav. Og mye støv (fra dyr, spon, høy osv) er fort brannfarlig, særlig i kombinasjon med et gammelt el-anlegg.

Det overrasker meg ikke om slike folk finnes, for å si det sånn. 

Et slikt krav burde finnes. Makan! Som eier av forsikringsselskap hadde jeg satt det som et minstekrav at det elektriske anlegget skulle være oppgradert og oppdatert til dagens standard. Ingen oppgradering - ingen penger. 

Anonymkode: c7c9c...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

USA var det noen legemiddelutviklere som drepte noen hundre tusen mennesker ved å lure leger og forbrukere angående hvordan sin opiat pille virket og hvor farlig den var.

Flere som burde spise antipsykotikaen sin, ser jeg. 

Anonymkode: c7c9c...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye hjemmelagde høkkertløsninger ute og går. Bønder er praktiske og fikser det meste selv, men jeg vet ikke om alle kjenner sin egen begrensning i elektrikerfaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...