Gå til innhold

Antidepressiva og amming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ammer.. men er også deprimert og var masse angst. Hvilke ssri anbefales under amming? Burde vel startet opp med noe.. brukte cipralex før jeg ble gravid. 

Anonymkode: a36ff...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ammer.. men er også deprimert og var masse angst. Hvilke ssri anbefales under amming? Burde vel startet opp med noe.. brukte cipralex før jeg ble gravid. 

Anonymkode: a36ff...95b

Jeg ville spurt om å få Zoloft/sertralin.

Mener det i minst grad går over i melka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Villanda skrev:

Jeg ville spurt om å få Zoloft/sertralin.

Mener det i minst grad går over i melka.

Ser felleskatalogen ikke anbefaler det..

Anonymkode: a36ff...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurt å vente med å få barn før en er psykisk stabil da.. 

Anonymkode: 58590...9ef

Hvilken nytte tenker du at trådstarter har av dette svaret? Vedkommende _har_ jo allerede et spebarn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser felleskatalogen ikke anbefaler det..

Anonymkode: a36ff...95b

Ingen av produsentene tør vel anna enn å fraråde det. Men til og med i felleskatalogen, i tillegg til at det frarådes og at skader ikke kan utelukkes, står det at serumnivå hos barn stort sett er lite, og at det så langt ikke er rapportert om bivirkninger hos spedbarn amma av mødre som bruker sertralin/Zoloft.  (Tipper det står ca det samme om andre SSRI, men jeg kan ikke gå god for at det gjelder alle)

Andre vil nok ikke anbefale å gå med ubehandla depresjon, og ifølge RELIS overstiger fordeler av amming farene ved bruk av SSRI. Produsentene vil ikke risikere å bli saksøkt. På RELIS finner en informasjon som er legemiddelprodusent-uavgengig. 

Se: Står øverst om graviditet, men scroller du ned står det mer spesifikt om amming. Paroxetin er visst også anbefalt om en trenger SSRI under amming. 

https://relis.no/sporsmal_og_svar/11-573?source=relisdb-se

https://relis.no/sporsmal_og_svar/13-1022?source=relisdb-se

Du finner sikkert mer informasjon der om du søker på SSRI og amming.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei, nybakt mamma😃

Da jeg fikk mitt barn, var jeg inne i en ganske tung depresjon. Jeg forstod det etter at jeg fødte. 

Jeg fikk tilbud om seroxat, da det har kortere halveringstid. Jeg ammet i ca 6 mnd , av disse 6 mnd gikk jeg ca halvparten av tiden på denne medisinen. Den hjalp meg veldig. Lykke til ❤️

Og ps. det blir bedre! 

Anonymkode: 90a23...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for barnet er å ha en mor som har kapasitet og overskudd nok til å se det og følge det opp. Husk at du er den viktigste personen i ditt barns liv akkurat nå og at det er helt avhengig av deg. Ønsker deg lykke til og god bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...