Gå til innhold

Atarax - Skadelig/uheldig medisin å gå på?


Eva Sofie

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig byttet ut Truxal, som jeg har gått på i 8 år mot søvn, med Atarax. Jeg opplevde mot slutten, omtrent fra april i år, å sove 12-14 timer på kun 25 mg Truxal. Før dette, sov jeg mer passelig, ca. 6-8 timer da jeg tok Truxal. Jeg har de siste to årene redusert dosen fra 100 mg og ned til nevnte dose. Alternativet ble å forsøke minste mulige dose, dvs. 15 mg, eller en annen medisin.

Vi valgte en annen medisin fordi jeg har vært mye plaget med mareritt. I bivirkningsoppramsingen står det at mareritt kan forekomme ved Truxal. Jeg forsøkte Atarax for 17 år siden i en kort periode, men på den tiden viste det seg at det ble for mildt for meg. Vi tenkte å forsøke Atarax igjen nå, siden jeg har mindre søvnproblemer i min nåværende livssituasjon enn for 17 år siden. Det fungerer fint. Jeg sover ca. 5 timers tid sammenhengende før jeg våkner. Jeg klarer å sove en time til før det er slutt på natten for meg. Jeg trenger ikke mer enn 6 timers søvn stort sett og fungerer jevnt over best på et lite underskudd med søvn.

Det jeg stusser litt over med Atarax (se lenke til Felleskatalogen.no), er én ting. Det står under Indikasjoner "Psykosomatiske eller somatiske tilstander preget av uro og angst hos voksne, der alternative legemidler ikke er indisert.". Samtidig, under Dosering, står det, og dette gjør meg usikker, "Bør brukes med laveste effektive dose over kortest mulig tid." Jeg bruker ikke medisinen mot angst og uro, men søvn og det er i utgangspunktet tenkt som langtidsbehandling, men mulig effekten vil utgå av seg selv etter noen uker og at jeg helt naturlig må ta en pause for å få en sederende effekt igjen. Er medisinen skadelig/uheldig å gå på siden det står at andre medisiner foretrekkes før denne? Og fordi den bør kun taes i begrenset tidsrom på laveste dose?

Jeg tenkte forresten på Truxal og sammenlignet den med Atarax tidligere i dag. Jeg tenkte at Truxal slår deg i hodet med et balltre for å få deg til å sove mens Atarax gir deg et vennlig dytt i ryggen for å få vippet deg over kanten til søvnens rike.

Og - til det anonyme DOL-politiet som kan rykke ut når jeg stiller medisinspørsmål: Nei, dette er ingen spørsmål om dose, så ingen grunn til blålys og sirener i kveld... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ble litt hysteri rundt Atarax for noen år siden, da det europeiske legemiddelverket fant ut at Atarax kunne forlenge QT-tiden (EKG-forandring). 
 

Hvorfor denne alarmen gikk da, aner jeg ikke, men dette har jo vært kjent i mange tiår. Husker at jeg selv leste det i artikler fra 80-tallet i 2009. Atarax er ikke verre på dette området enn Truxal og heller ikke verre enn mange andre medisiner. Selv fikk jeg ingen EKG-forandringer av å bruke Atarax. Effekten på søvn er ganske god, men effekten på angst er nok litt tvilsom. Den har en viss angstdempende effekt, mest fordi du blir litt trøtt av den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, ISW skrev:

Det ble litt hysteri rundt Atarax for noen år siden, da det europeiske legemiddelverket fant ut at Atarax kunne forlenge QT-tiden (EKG-forandring). 
 

Hvorfor denne alarmen gikk da, aner jeg ikke, men dette har jo vært kjent i mange tiår. Husker at jeg selv leste det i artikler fra 80-tallet i 2009. Atarax er ikke verre på dette området enn Truxal og heller ikke verre enn mange andre medisiner. Selv fikk jeg ingen EKG-forandringer av å bruke Atarax. Effekten på søvn er ganske god, men effekten på angst er nok litt tvilsom. Den har en viss angstdempende effekt, mest fordi du blir litt trøtt av den. 

Betyr det at jeg burde ta et EKG om et par-tre uker siden jeg måtte slutte oppstart på Efexor en gang fordi man fant forlenget QT-intervall? Det har gått helt fint for min del å gå på både Truxal og Seroquel i små doser, og jeg tar kun 10 mg av Atarax inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Betyr det at jeg burde ta et EKG om et par-tre uker siden jeg måtte slutte oppstart på Efexor en gang fordi man fant forlenget QT-intervall? Det har gått helt fint for min del å gå på både Truxal og Seroquel i små doser, og jeg tar kun 10 mg av Atarax inntil videre.

Hvor langt var QT-intervallet på Efexor da? 
 

Ta et EKG nå når du tar Atarax, så er du sikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ISW skrev:

Hvor langt var QT-intervallet på Efexor da? 
 

Ta et EKG nå når du tar Atarax, så er du sikker. 

Det vet jeg ikke, men det var alvorlig nok til at de ikke ville la meg gå mer på Efexor da vi kom opp på 75 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hentet min første resept på atarax. 
Håper den hjelper meg til roligere formiddager... 

Prøver en i kveld, og ser om jeg blir trett/sovner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg hadde ganske god effekt på laveste mulige dose av Atarax de to første ukene, men nå den siste tiden har jeg mer opplevd å mer ligge i en våken tilstand enn sovende tilstand etter å ha inntatt medisinen. Jeg fikk, da jeg startet opp på Atarax, lov av legen til å prøve meg litt frem på hva som var en passelig dose, men tilstrebe å få den så lav som mulig. Jeg forsøkte derfor i natt å doble opp til 20 mg og opplevde i natt å sove dypere, men ikke lengre som jeg hadde fryktet.

Spørsmålet mitt er: Er Atarax en medisin man stadig utvikler toleranse for og må opp i høyere og høyere dose? Hva da når maksimalt anbefalt døgninntak jeg synes å huske lå på 100 mg er nådd? Autoseponering i et par uker og deretter på'n igjen på nytt? Jeg trodde ikke dette var tilfellet med C-preparater, men istedenfor å kalle det toleranse, kanskje kalle det for tilvending av bivirkninger.

Og, jeg regner med at legen min har rett, men sjekker ut her med andres erfaring: Stemmer det at Atarax ikke kan fås på blå resept når indikasjon er som beroligende/søvn? Det er ingen stor sak for meg. En drøy 100-lapp har jeg alltids råd til fire ganger i året.

Og til det stadig ambulerende DOL-politiet som har et godt øye til meg: Nei, fortsatt ingen grunn til utrykning og kjøring på blått. Dette er et generelt spørsmål om toleranseutvikling eller tilvending og jeg spør ikke om råd til doser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, frosken skrev:

Dette er de tilstandene felleskatalogen angir for blåresept. 

Takk! Og nå ser jeg også at det er en lenke i tabellen over styrke som fører meg til den siden du har kopiert inn. Da har jeg lært enda en ny ting med Felleskatalogen i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...