Gå til innhold

Bør man kjøpe munnbind nå ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lager heller selv enn å bruke de engangsmunnbindene. De er dyre og ekle å ha på seg syntes jeg. Og de fungere jo bare en gang!

Anonymkode: b26d2...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk så dyrt det blir å ta bussen til jobb.... 

2 munnbind pr dag, på apoteket får man kjøpe 10 stk til kr 169 😲

Dyrere med parkering, men dette kommer til å koste.....

(hjemmekontor er ikke mulig for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fly snart, så har kjøpt munnbind i stoff som kan vaskes på 60 grader.

Kjøpte flere slik at vi har dersom det kommer flere retningslinjer på bruk. Salget går til veledighet, så det er jo en bonus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Shira! skrev:

Jeg skal fly snart, så har kjøpt munnbind i stoff som kan vaskes på 60 grader.

Kjøpte flere slik at vi har dersom det kommer flere retningslinjer på bruk. Salget går til veledighet, så det er jo en bonus. 

Hvor har du kjøpt de?

Anonymkode: 67a04...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du kjøpt de?

Anonymkode: 67a04...c42

Ja noen som har tips om hvor man kan kjøpe/ bestille på nett ?

Anonymkode: 0b8a3...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, usikker skrev:

Tenk så dyrt det blir å ta bussen til jobb.... 

2 munnbind pr dag, på apoteket får man kjøpe 10 stk til kr 169 😲

Dyrere med parkering, men dette kommer til å koste.....

(hjemmekontor er ikke mulig for meg)

Kjøp sånne som kan vaskes.

Anonymkode: 1a475...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bør man kjøpe munnbind før det blir utsolgt igjen nå ? 

Anonymkode: 0b8a3...d10

Jeg håper ikke det blir påbudt for jeg er temmelig sikker på at jeg vil få problemer med å puste gjennom noe slikt... Heldigvis tar jeg ikke buss, men kjører bil og på jobben har vi forlengst fått pleksiglass mellom oss og kundene. Men skal det bli nødvendig så får jeg vel sy meg noen.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
3 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg håper ikke det blir påbudt for jeg er temmelig sikker på at jeg vil få problemer med å puste gjennom noe slikt... Heldigvis tar jeg ikke buss, men kjører bil og på jobben har vi forlengst fått pleksiglass mellom oss og kundene. Men skal det bli nødvendig så får jeg vel sy meg noen.

Håper virkelig det jeg også. Upraktisk. Men det går fint an å puste gjennom dem, det bllr som vanlig, en tilvennkngsak - synes jeg da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 timer siden, usikker skrev:

Tenk så dyrt det blir å ta bussen til jobb.... 

2 munnbind pr dag, på apoteket får man kjøpe 10 stk til kr 169 😲

Dyrere med parkering, men dette kommer til å koste.....

(hjemmekontor er ikke mulig for meg)

Du kan godt bruke dem flere ganger. Munnbind er først og fremst for å beskytte andre nå, ikke deg selv. Og selv om selve munnbindet kan bli utsatt for smussdet øker faren for at du tar hendene til fjeset og opp mot munnen, så beskytter jo munnbindet som barriere mot virus/bakterier fra munnen din. Så om du nyser, hoster, blåser og spytter (feks ifm prat), så er folk du omgås like beskyttet mot dine evt baskilusker,  selv om munnbindet ditt er brukt fler ganger. 

Anonymkode: faad3...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, dolmio skrev:

Men det går fint an å puste gjennom dem, det bllr som vanlig, en tilvennkngsak - synes jeg da :) 

Gjør det det altså? Jeg har måttet bruke munnbind et par ganger på legevakt og akuttmottak. Den ene gangen var i over en time, og for min del klarte jeg ikke helt å vende meg til følelsen av å få tilbake min egen pust i nese og munn igjen. Mulig det bare var innbildning, men jeg følte meg litt uvel og svimmel etter å ha hatt det på en stund, men som sagt er jeg ikke sikker på om følelsen er helt til å stole på eller om den var innbilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, dolmio skrev:

Håper virkelig det jeg også. Upraktisk. Men det går fint an å puste gjennom dem, det bllr som vanlig, en tilvennkngsak - synes jeg da :) 

Jeg har litt sammentrykkede lunger pga skoliose og i perioder sliter jeg til vanlig litt med at jeg føler jeg ikke får i meg nok luft, så... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja noen som har tips om hvor man kan kjøpe/ bestille på nett ?

Anonymkode: 0b8a3...d10

Støtter tanken om å få tak i munnbind i stoff fremfor munnbind som kastes etter en gangs bruk. Dette skal jeg forsøke å få tak i til meg selv og samboer. Enten det blir påbudt å bruke det mer enn i dag, må vi p.t. bruke det om vi skal ut å fly. Det gjør vi ikke oftere enn at munnbindene kan vaskes mellom hver tur.

Har gremmet meg når jeg har sett hvor mye søppel smittevernhensynet til covid-19 produserer. Jeg ser jo bare etter én og to leger/sykepleiere har vært inne hos meg som har blitt antatt å være en smitterisiko, men hva når dette skjer etter hver pasient som behandles, flere pasienter behandles daglig på flere sykehus over hele landet... Og ikke bare i Norge... Vi er ikke alene i verden...

Kan det kildesorteres og plasten kan i det minste sendes til Tyskland hvor den kan brennes? Så kan vi late som om vi får litt bedre samvittighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det krav til bruk av munnbind annet enn på fly?

Jeg har ikke skoliose, men jeg har en elendig adhd-pusteteknikk, så jeg blir lett anpusten og tror jeg kan få småpanikk om jeg må gå med munnbind. Altså, myggnetting rundt hodet er nok til at jeg føler jeg får for lite luft og et munnbind er tettere. Jeg har måtte jobbe med støvmaske noen ganger, og selv om det er bedre enn å puste inn støv, som jeg reagerer på hvis det blir for mye, er det ganske jævlig å ha på. Det som gjør at man overlever støvmaske er at alternativet er så vedlig mye verre og tetter luftveiene så det ihvertfall blir tungt å puste. Alternativet til munnbind er luft med tilstrekkelige mengder oksygen. Det blir som myggnetting, bare muligens enda litt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
På 4.8.2020 den 22.36, Lillemus skrev:

Jeg håper ikke det blir påbudt for jeg er temmelig sikker på at jeg vil få problemer med å puste gjennom noe slikt... Heldigvis tar jeg ikke buss, men kjører bil og på jobben har vi forlengst fått pleksiglass mellom oss og kundene. Men skal det bli nødvendig så får jeg vel sy meg noen.

Jeg vil også slite med å få puste gjennom en slik. Men er det nødvendig så er det nødvendig. Men jeg vil nok gispe etter luft ;). Jeg har klaustrofobi mot alt som virker lukket slik at det ikke kommer mye luft inn. Så dette er litt ubehagelig for meg . Men korona må ut av samfunnet, derfor viktig. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Slik vurderer de munnbindbruk i Folkehelseinstituttet"

"Frem til rådene foreligger vil han vente med å forskuttere rådene konkret."

Men litt lenger ned i artikkelen står det likevel, så kan man selv legge det man vil i det: Iversen forklarer imidlertid at de hovedsakelig vurderer situasjoner der det er vanskelig å holde minst en meters avstand, og vurderer i hvilken grad munnbind vil kunne bidra til å redusere smitterisikoen i disse situasjonene.

Kunnskapsoppsummeringen FHI publiserte i juni om bruk av munnbind lister opp en del slike situasjoner. Blant annet kollektivtransport, kjøpesentre, butikker og steder med større menneskeansamlinger, slik som kulturarrangementer."

Helt nederst i artikkelen angir de: "Studier om munnbindbruk viser veldig sprikende resultater. Det er vanskelig å vite sikkert hvor god beskyttelse ansiktsmasker gir. Studiene varierer mellom 6 prosent risikoreduksjon til over 80 prosent reduksjon. Dette sier litt om hvor usikre tallene er. Da er ikke de vitenskapelige rådene hogd i stein."

Har hørt om han tyskeren på toget som løftet opp munnbindet sitt for å ta seg en slurk med øl og samtidig benyttet anledningen til å si et eller annet, hoste e.l. Jeg husker ikke helt. Fikk det bare gjenfortalt, men tror det er noe som går på Facebook for tiden. Det viser jo bare hvor lett det er å komme utenom munnbindet, men likevel ha det på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...