Gå til innhold

Tråd for oss som er tvangsinnlagt eller de som har vært


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her kan vi dele råd og tips, samt vise forståelse for hverandre, og hvis en vil, fortelle hvorfor de er tvangsinnlagt. 

Jeg kan begynne. Jeg sliter med traumer fra barneårene, samt mobbing, rasisme, psykisk og fyisisk vold. Traumene prege hverdagen min, derfor er jeg tvangsinnlagt. Hva med dere?

Anonymkode: e0404...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg oppleves det i seg som traumatisk å være innlagt, derfor jeg alltid kommer inn på tvang når det er tvingende påkrevet, og jeg mistrives sterkt under innleggelser fordi jeg føler meg innestengt og overvåket bokstavelig talt. Kan finne på å begynne med hyppig selvskading og selvdestruktiv adferd igjen pga. mistrivsel (og mye annet) og slutte tvert ved utskrivelse. Ingen OK situasjon å være i hverken for meg som pasient eller de rundt meg som personale og behandlere fordi den selvdestruktive adferden øker deres behov for kontroll og tilsyn, som øker min trang for selvdestruktivitet, og så er den onde sirkelen i full gang inne på en avdeling...

Nei, takk og lov for at det akkurat nå skal mye til før man blir tvangsinnlagt i Norge og at den terskelen ser ut til å heves. Mange vet jeg er frustrert over hvor vanskelig det er, men selv er jeg glad til. Og glad for at jeg har en psykolog som har høy terskel før han ønsker å i det hele tatt vurdere å bruke tvang. Jeg kan enda begynne å skjelve i blant når jeg tenker på ubehaget ved å bli holdt fast som i en skruestikke av to voksne karer under utaggering i dissosiativ tilstand - en relativt liten voksen kvinne på da 55 kg.

Borte bra - de har tross alt vært med på at jeg skulle gjennomleve noen svært vanskelige måneder av livet mitt - men hjemme best :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært tvangsinnlagt i rusbehandling og ved selvmordsfare. For det meste har jeg vært i frivillig behandling, og det føles mye greiere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært på tvang 1 gang. Det kan jeg takke meg selv for. Jeg var innlagt på frivillig men så ble jeg så sutrete att de gikk lei på åpen og sendte meg på tvangsparagraf opp 1 etasje til lukket. Vet ikke hvorfor, men mulig jeg var lett påvirkelig av alle selvmordshistoriene til de som var på åpen. Jeg gråt hver dag, og sluttet å spise, hadde BMI på 17 selv om jeg ikke hadde spiseforstyrrelse. Så ble jeg tvangsinnlagt via nødparagrafen, fordi de fryktet jeg skulle ta livet av meg. Så i stedet for ett fint halvår/år på åpen avdeling, så fikk jeg 3 måneder på lukket og  ble så vipset over til ett bedritent sykehjem, med kronikere som bare snakket rør og andre merkelige ting. 

 

 

Anonymkode: a9563...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har været tvangsinnlagt to ganger på grunn av psykose med alvorlig depresjon.  En gang på at jeg frivillig har gått med på innleggelse der jeg ikke kunne skrive meg ut på så og så lang tid.  Og en gang på nød paragraf ., vet ikke hvorfor, men tror det var fordi jeg hadde time hos smertelege for å starte opp på smertestillende og psykiater ble redd for at det skulle utløse psykose. Tror det var grunnen for jeg fikk mye trøbbel med psykiatrien før de ble enige om smertebehandling. 

Heldigvis mange år siden nå, ble bra behandlet og har ikke bebreidet noen for avgjørelsene de tok. 

 

Anonymkode: ca3fe...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her kan vi dele råd og tips, samt vise forståelse for hverandre, og hvis en vil, fortelle hvorfor de er tvangsinnlagt. 

Jeg kan begynne. Jeg sliter med traumer fra barneårene, samt mobbing, rasisme, psykisk og fyisisk vold. Traumene prege hverdagen min, derfor er jeg tvangsinnlagt. Hva med dere?

Anonymkode: e0404...aac

Én gang. Hadde flytta. Var til en psykiater som ikke kjente meg. Jeg kunne gått med på frivillig innleggelse dagen etter, men jeg fikk ikke dra hjem igjen. Hadde selvmordstanker, men ville aldri gjort noe akkurat den dagen da jeg hadde besøk. Han la vekt på at jeg ikke hadde nettverk på det nye stedet (hadde en veninde, jobb, og kontakt med familie hjemme, besøk av dem innimellom)og at pga tourettes sikkert var impulsiv (lest innleggelseskriv etterpå?)Det er jeg ikke, jegver lite impulsiv, men han kunne jo ikke vite det. Husker jeg satt så fortvila på kontoret hans, med hodet mellom hendene, og  trygla om å få vente. Hadde overnattingsgjester.

Tips? Samarbeide. Være ærlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, Villanda skrev:

Én gang. Hadde flytta. Var til en psykiater som ikke kjente meg. Jeg kunne gått med på frivillig innleggelse dagen etter, men jeg fikk ikke dra hjem igjen. Hadde selvmordstanker, men ville aldri gjort noe akkurat den dagen da jeg hadde besøk. Han la vekt på at jeg ikke hadde nettverk på det nye stedet (hadde en veninde, jobb, og kontakt med familie hjemme, besøk av dem innimellom)og at pga tourettes sikkert var impulsiv (lest innleggelseskriv etterpå?)Det er jeg ikke, jegver lite impulsiv, men han kunne jo ikke vite det. Husker jeg satt så fortvila på kontoret hans, med hodet mellom hendene, og  trygla om å få vente. Hadde overnattingsgjester.

Tips? Samarbeide. Være ærlig. 

Rart å bli innlagt på tvang kun pga SelvmordsTANKER.. Sikker på at du ikke sa noe mer konkret? 

Anonymkode: e0404...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt korte tvangsinnleggelser. Som oftest bare et døgn. Det er helt min egen feil. Jeg bør jo gå for frivillig innleggelse når jeg skjønner at legen ikke kommer til å la meg dra hjem. 

Viktigste under en tvangsinnleggelser tenker jeg er å samarbeide og stole på at behandlerne vil deg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart å bli innlagt på tvang kun pga SelvmordsTANKER.. Sikker på at du ikke sa noe mer konkret? 

Anonymkode: e0404...aac

Trur jeg hadde en tenkt metode, men hadde ikke forberedt meg og ikke bestemt noe tidspunkt. Husker ikke hvor mye jeg sa. Anna enn å hevde det var trygt å la meg dra hjem, være hjemme til dagen etter. Hadde psykiateren kjent meg ville det nok ikke skjedd. Ville sikkert ikke skjedd i dag heller. Trur reglene er strengere nå? Dette var i 2006. Sånn jeg husker det. I journalen står "ønsker å dø og har plan og metode klar. Dette vil hun ikke utdype. Til nå har frykten for å mislykke holdt henne tilbake". Og så dette med nettverk og tourettes.  Husker ikke nå selv at jeg hadde plan utenom metode.

 

 

 

 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart å bli innlagt på tvang kun pga SelvmordsTANKER.. Sikker på at du ikke sa noe mer konkret? 

Anonymkode: e0404...aac

Svarte deg,  men burde egentlig ikke gjort det innser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...