Gå til innhold

Om diagnoser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når du leser om andres symptomer samtidig som de forteller diagnosen, tenker du noen ganger da at diagnosen må være feil fordi symptomene ikke skulle tilsi at tilhørte diagnosen?

Anonymkode: 0e8c6...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når du leser om andres symptomer samtidig som de forteller diagnosen, tenker du noen ganger da at diagnosen må være feil fordi symptomene ikke skulle tilsi at tilhørte diagnosen?

Anonymkode: 0e8c6...97e

Nei, jeg er ikke lege.

Anonymkode: 35d62...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Når jeg f. Eks ser noen skriver de har sosial angst og unnvikende pf, men likevel lever et normalt sosial liv med venner og kjæreste da begynner jeg å tvile litt. 

Anonymkode: f9f29...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Når jeg f. Eks ser noen skriver de har sosial angst og unnvikende pf, men likevel lever et normalt sosial liv med venner og kjæreste da begynner jeg å tvile litt. 

Anonymkode: f9f29...d4c

Jeg reagerer på de som sier de har den diagnosen av andre grunner enn deg. Jeg synes nemlig at det er rart at noen kan ha sosial angst og engstelig/unnvikende pf og likevel greie å stå i seg selv her inne selv om de skulle motta massiv kritikk og endog mobbing fra andre. Normal reaksjon utifra diagnosen er nemlig å få et ønske om å trekke seg vekk, gjemme seg og bli borte, og fremfor alt unngå å måtte stå i situasjoner hvor en opplever å bli latterliggjort, kritisert, eller på andre måter føler at en får negativt fokus mot seg. De som greier å stå i slikt noe, undrer jeg meg over om kan ha diagnosen. Selv forklarer de det med at det er annerledes på et forum enn i virkeligheten, men kan det stemme? @XbellaX har jo hatt noen interessante meninger om akkurat det. Slik jeg har forstått henne, så er det ingen forskjell på forumliv og rl.

Anonymkode: 0e8c6...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer på de som sier de har den diagnosen av andre grunner enn deg. Jeg synes nemlig at det er rart at noen kan ha sosial angst og engstelig/unnvikende pf og likevel greie å stå i seg selv her inne selv om de skulle motta massiv kritikk og endog mobbing fra andre. Normal reaksjon utifra diagnosen er nemlig å få et ønske om å trekke seg vekk, gjemme seg og bli borte, og fremfor alt unngå å måtte stå i situasjoner hvor en opplever å bli latterliggjort, kritisert, eller på andre måter føler at en får negativt fokus mot seg. De som greier å stå i slikt noe, undrer jeg meg over om kan ha diagnosen. Selv forklarer de det med at det er annerledes på et forum enn i virkeligheten, men kan det stemme? @XbellaX har jo hatt noen interessante meninger om akkurat det. Slik jeg har forstått henne, så er det ingen forskjell på forumliv og rl.

Anonymkode: 0e8c6...97e

Det er stor forskjell på RL og forumliv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Når jeg f. Eks ser noen skriver de har sosial angst og unnvikende pf, men likevel lever et normalt sosial liv med venner og kjæreste da begynner jeg å tvile litt. 

Anonymkode: f9f29...d4c

Jeg tror de som har sosial angst i nevrose / unnvikende personlighetsforstyrrelse. Skiller seg kraftig fra de som har sosial angst i typen autisme, eller schizofreni gata. Jeg ble sendt på ett kurs for å mestre sosial angst, for mange år siden. Og alle de med sosial angst hadde så god tone seg i mellom att jeg fikk problemer med å se hvorfor de hadde sosial angst. Selv var jeg helt utenfor. Ingen av de henvendte seg til meg, eller virket interessert i min input. Jeg har schizo-diagnose. 

De har nok angst, men på en annen måte enn autisme /schizotypi/schizofreni/paranoid osv.

Anonymkode: 63fb2...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer på de som sier de har den diagnosen av andre grunner enn deg. Jeg synes nemlig at det er rart at noen kan ha sosial angst og engstelig/unnvikende pf og likevel greie å stå i seg selv her inne selv om de skulle motta massiv kritikk og endog mobbing fra andre. Normal reaksjon utifra diagnosen er nemlig å få et ønske om å trekke seg vekk, gjemme seg og bli borte, og fremfor alt unngå å måtte stå i situasjoner hvor en opplever å bli latterliggjort, kritisert, eller på andre måter føler at en får negativt fokus mot seg. De som greier å stå i slikt noe, undrer jeg meg over om kan ha diagnosen. Selv forklarer de det med at det er annerledes på et forum enn i virkeligheten, men kan det stemme? @XbellaX har jo hatt noen interessante meninger om akkurat det. Slik jeg har forstått henne, så er det ingen forskjell på forumliv og rl.

Anonymkode: 0e8c6...97e

Det er kjempestor forskjell på forum og irl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer på de som sier de har den diagnosen av andre grunner enn deg. Jeg synes nemlig at det er rart at noen kan ha sosial angst og engstelig/unnvikende pf og likevel greie å stå i seg selv her inne selv om de skulle motta massiv kritikk og endog mobbing fra andre. Normal reaksjon utifra diagnosen er nemlig å få et ønske om å trekke seg vekk, gjemme seg og bli borte, og fremfor alt unngå å måtte stå i situasjoner hvor en opplever å bli latterliggjort, kritisert, eller på andre måter føler at en får negativt fokus mot seg. De som greier å stå i slikt noe, undrer jeg meg over om kan ha diagnosen. Selv forklarer de det med at det er annerledes på et forum enn i virkeligheten, men kan det stemme? @XbellaX har jo hatt noen interessante meninger om akkurat det. Slik jeg har forstått henne, så er det ingen forskjell på forumliv og rl.

Anonymkode: 0e8c6...97e

Jeg tror ikke jeg har sagt at det ikke er en forskjell for det kan det absolutt være. Noe av poenget mitt var at skillet mellom offline og online ikke er like tydelig som det var for 15-20 år siden. Det sees spesielt blant ungdom hvor (eksempelvis) sosiale medier kun blir sett på som en ren forlengelse av det fysiske rommet (RL). Å henge på nett blir mao. det samme som å henge på kjøpesenteret (eller gud vet hvor ungdom henger, er ikke oppdatert). Voksne som var relativt ung da internett tok av har noe av det samme i seg, vs. eldre generasjoner i 60- 70 års alderen. Litt på siden men likevel: jeg hørte akkurat noe på radioen om digital vold (utpressing, trusler, deling av bilder, osv) i dag presentert som en slags ny kategori av vold, noe det slettes ikke er. I følge de fremste på feltet er digital vold en underkategori av psykisk og emosjonell vold. Det handler bare om at samfunnet endrer seg og at internett er blitt en naturlig del av vår/de fleste sin hverdag, på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de som har sosial angst i nevrose / unnvikende personlighetsforstyrrelse. Skiller seg kraftig fra de som har sosial angst i typen autisme, eller schizofreni gata. Jeg ble sendt på ett kurs for å mestre sosial angst, for mange år siden. Og alle de med sosial angst hadde så god tone seg i mellom att jeg fikk problemer med å se hvorfor de hadde sosial angst. Selv var jeg helt utenfor. Ingen av de henvendte seg til meg, eller virket interessert i min input. Jeg har schizo-diagnose. 

De har nok angst, men på en annen måte enn autisme /schizotypi/schizofreni/paranoid osv.

Anonymkode: 63fb2...7a7

Jeg har autisme og C-PTSD, jeg opplever ting ofte på samme måte. Jeg når ikke inn, jeg er alltid utenfor og usynlig selv når jeg prøver. Så selv om utfordringen min i utgangspunktet ikke er sosial angst, så blir det en konsekvens av at jeg tydeligvis er dårlig på å være sosial. 

 

Anonymkode: f34a6...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer på de som sier de har den diagnosen av andre grunner enn deg. Jeg synes nemlig at det er rart at noen kan ha sosial angst og engstelig/unnvikende pf og likevel greie å stå i seg selv her inne selv om de skulle motta massiv kritikk og endog mobbing fra andre. Normal reaksjon utifra diagnosen er nemlig å få et ønske om å trekke seg vekk, gjemme seg og bli borte, og fremfor alt unngå å måtte stå i situasjoner hvor en opplever å bli latterliggjort, kritisert, eller på andre måter føler at en får negativt fokus mot seg. De som greier å stå i slikt noe, undrer jeg meg over om kan ha diagnosen.

Det er sannsynligvis fordi du bare har overfladisk kjennskap til disse diagnosene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Når jeg f. Eks ser noen skriver de har sosial angst og unnvikende pf, men likevel lever et normalt sosial liv med venner og kjæreste da begynner jeg å tvile litt. 

Anonymkode: f9f29...d4c

Kanskje det handler om ressurser man har  og om viljestyrke?

Jeg har begge diagnosene og har både barn, familie, venner, hobby og jobb - men jeg har ikke fått det gratis for å si det sånn. Jeg har virkelig stått i betydelig mange og sterke ubehag i årenes løp.. 

Endret av dolmio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
40 minutter siden, kupton skrev:

Det er sannsynligvis fordi du bare har overfladisk kjennskap til disse diagnosene.

Jeg tenker også at man kan være velfungerende utad selv om det ikke kjennes slik ut innad, man kan presse seg mye for å fremstå som normal - typisk for disse diagnosene er vel også at man streber for å å bli likt..? 

Endret av dolmio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplever at det er mange her inne som er skråsikker i sin sak når det gjelder andres diagnoser, behov for og ikke behov for innleggelse og behandling. Jeg synes det er rart at så mange mener at de vet bedre enn legene rundt personen det gjelder.

Synes også det er masse stigma som skinner igjennom, spesielt i forhold til EUPF og Asbergers. 

Anonymkode: 63e41...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, dolmio skrev:

Jeg tenker også at man kan være velfungerende utad selv om det ikke kjennes slik ut innad, man kan presse seg mye for å fremstå som normal - typisk for disse diagnosene er vel også at man streber for å å bli likt..? 

Kanskje det gjelder deg, men de aller fleste har det på innsiden sånn som det vises på utsiden. 

Anonymkode: f9f29...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det gjelder deg, men de aller fleste har det på innsiden sånn som det vises på utsiden. 

Anonymkode: f9f29...d4c

Jeg kan ved enkelte anledninger fremstå helt normalt, som f.eks i fellesrommet når jeg er innlagt på sykehuset/DPS, men alle som jobber der vet at jeg detter helt sammen i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det gjelder deg, men de aller fleste har det på innsiden sånn som det vises på utsiden. 

Anonymkode: f9f29...d4c

Har du dokumentasjon på det? Jeg tror heller det er motsatt. Jeg tror de fleste prøver å skjule hvordan de har det på innsiden, ihvertfall de som ikke har det så bra på innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de som har sosial angst i nevrose / unnvikende personlighetsforstyrrelse. Skiller seg kraftig fra de som har sosial angst i typen autisme, eller schizofreni gata. Jeg ble sendt på ett kurs for å mestre sosial angst, for mange år siden. Og alle de med sosial angst hadde så god tone seg i mellom att jeg fikk problemer med å se hvorfor de hadde sosial angst. Selv var jeg helt utenfor. Ingen av de henvendte seg til meg, eller virket interessert i min input. Jeg har schizo-diagnose. 

De har nok angst, men på en annen måte enn autisme /schizotypi/schizofreni/paranoid osv.

Anonymkode: 63fb2...7a7

Ja, høres fornuftig ut.

Anonymkode: 35d62...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Fru2020 skrev:

Jeg kan ved enkelte anledninger fremstå helt normalt, som f.eks i fellesrommet når jeg er innlagt på sykehuset/DPS, men alle som jobber der vet at jeg detter helt sammen i etterkant.

Jeg har aspergers og faller utenfor i alle sosiale settinger, uansett hvor mye jeg prøver. Så det gidder jeg ikke lenger.

Anonymkode: 35d62...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det gjelder deg, men de aller fleste har det på innsiden sånn som det vises på utsiden. 

Anonymkode: f9f29...d4c

Hvordan vet du at fleste har det på innsiden som det vises på utsiden? Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det gjelder deg, men de aller fleste har det på innsiden sånn som det vises på utsiden. 

Anonymkode: f9f29...d4c

Hvordan i alle dager mener du at innsiden skal synes på utsiden. 

Hvis du tror at alvorlig psykisk syke aldri har familier, venner eller jobb så tar du ganske feil. Det er veldig mange som har alt det og er enda alvorlig psykisk syk. 

Anonymkode: 6413d...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...