Gå til innhold

Slik tilbringer jeg dagene.


Villanda

Anbefalte innlegg

Tidlig opp. Det er greit nok siden jeg legger meg tidlig.  Frokost og kaffi mens jeg ser TV. Ikke interessant, men tida går LITT raskere enn om jeg gjør ingenting.  På gode dager strikker jeg litt. I går orka jeg ikke det. Sitter til jeg har drukket en halv liter kaffi. Skriver på DOL. 

Tenker at jeg må gjøre noe. Som rydde kjøkken og ordne med klesvask. Sitter en stund før jeg kommer i gang. "Jobber" til én oppgave er ferdig. Så pause. Uansett hvor lite.  Det kan være å ha sett noen få ting i oppvaskmaskinen (ikke mye oppvask når jeg er alene).

Ser litt til TV. Evt strikker samtidig. Tenker at jeg vil på butikken, for det er noe jeg vil handle. I går ville jeg ha noe som frista å spise til lunsj.  Kommer på at hvis jeg skal på butikken burde jeg ta på andre klær enn jeg har sovet i. Helst dusja, men tenker at håret får bare være litt fett på butikken. Blir sittende mens jeg tenker fram og tilbake. Så slitsomt det blir å bytte tøy og vaske meg. Sulten.  Ikke lyst på noe av det jeg har. Sulten går over. Og kommer igjen. Spiser likevel noe jeg har. 

Kommer på at jeg har avtalt å møte en kollega på jobb og hjelpe med noe. Det er viktig. Hun hadde garantert sagt det var ok om jeg ikke orka, men jeg tenker at blir det utsatt, risikerer vi at hun ombestemmer seg, igjen, og det ville ha mye å si for livet hennes videre.  Da gikk jeg i dusjen. 

Sliten etter et hvert gjørrmål, også å dusje. Tar fram en utetsol som jeg kan nesten ligge i. Hviler ute i solen. Man skal gjøre ting man vanligvis liker. Jeg elsker vanligvis å kjenne sola steike. Slumrer. 

Fått mail med studentnr. m.m. Lurer på om jeg vil greie å få gjort de oppgavene jeg mangler for å fullføre den siste videreutdanningen. Vet ikke når på året de skal gjøres. Det jeg uansett må gjøre nå, er å søke om fritakelse fra det jeg er ferdig med. Uff.., da må jeg finne ut hvordan jeg gjlr det. Kontakte hvem? Studierådgiver/-konsulent? Finnes et søknadsskjema? Jeg utsetter det. Der er også en link jeg skal følge. Kanskje det er noe jeg måbekrefte eller gjøre et eller anna med. Jeg utsetter det.

Reiser på jobb for å hjelpe den kollegaen.  Leser nye smittevernrutiner mtp besøkende. Vet ikke etterpå hva jeg har lest. Blir sittende litt på vaktrommet uten å gjøre noe. Redd for å påføre andre nedstemthet bare ved å være der. Sitter med en beboer og hjelper han litt med kaffimåltidet. Veksler mellom å greie å ha god kontakt, og å bare bli sittende og stirre.

Hjelper kollegaen. Greier å være ganske engasjert.  Ikke så lett å få det til, men jeg vil ikke gi meg. Skjer det ikke nå, skjer det kanskje aldri. Får det til til slutt. Snakker litt med kollegaen. Mest om hennes situasjon, men også litt om hvordan jeg har det.

Tenker. Hva gjør jeg nå? På butikken og så kjøre hjem? Kjøre hjem og til en butikk her jeg bor? Gå tur før jeg går på butikken og kjører hjem? Gå tur etter jeg har kjørt hjem? Orker jeg egentlig å gå tur? 

Jeg tenker på hvor dumt det er å tape form. Var kommet i gode rutiner med fysisk aktivitet. Når jeg blur bra, kommer jeg til å måtte starte på nytt, med elendig kondis.

Det føles fjernt å skulle bli bra og å fungere på jobb igjen. Men jeg har hatt det sånn før.  Aldri så galt at det ikke er godt for noe.  Det er derfor jeg våger tru at dette skal gå over, at det har gått over utallige ganger før. Nen det kan ta lang tid.

Ender med å gå en kort tur og så på butikken. Kjøper sjokolade som jeg senere spiser til middag. Ser TV samtidig. Tar kveldsmedisin. Tenker på hvor slitsomt det blir når barna kommer, men jeg må jo greie det. Jeg MÅ.

Innimellom hele dagen lyst å legge meg. Unnslippe. Holder ut til ca 19. Ser litt på DOL og facebook. Musikk i ørene, og jeg sovner. Våkner hyppig. Står opp halv seks.

Tenker på at alle greier ikke ta seg sammen. Noen blir så dårlige at de ikke greier ra vare på seg selv i det hele. Tenker på at det kan bli sånn for meg også. At det faktisk kan være grenser for meg også for hvor mye jeg kan ta meg sammen og presse meg. 

Mye negativt ja, men jeg klarte mer enn jeg trudde på morgenen.  Jeg hadde kontakt med andre, da jeg var innom jobb. Og jeg gikk tur.  Dog kort. Kollega tok kontakt i går om vi skulle gå tur i dag. Da blir det litt sosial kontakt og aktivitet i dag også. Har også som mål å gå på senteret og kjøpe mer garn. Får se om det blir. 

@frosken, sånn tilbringer jeg dagene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte at det ofte er nungt å sitte skikkelig oppreist uten noe å lene meg mot.  Trappa til 2 etg er tung. Så alt jeg gjør koster meg ganske mye. Men nå skal jeg kjøpe det garnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får beboerne den hjelpen de trenger når du opplever deg så dårlig som du gjør?

Anonymkode: b3f78...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får beboerne den hjelpen de trenger når du opplever deg så dårlig som du gjør?

Anonymkode: b3f78...4e4

Nei. Jeg er sykemeldt. Var egentlig bare innom i går. For å hjelpe en kollega med noe privat. Også avtale om at jeg kan jobbe et par timer om i form til det, men da i tillegg til ordiner bemanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Villanda skrev:

Nei. Jeg er sykemeldt. Var egentlig bare innom i går. For å hjelpe en kollega med noe privat. Også avtale om at jeg kan jobbe et par timer om i form til det, men da i tillegg til ordiner bemanning. 

Er du bipolar? Har du tilleggsmedisin du kan øke på ved behov?

Anonymkode: b3f78...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du bipolar? Har du tilleggsmedisin du kan øke på ved behov?

Anonymkode: b3f78...4e4

Ja. Ikke noe å øke på nå. Økt kvetiapin og styrke på Imovane.  Sover uten I nå. Men det hjelper ikke på resten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...