Gå til innhold

Hyttekjøp og arv.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Samboer og jeg tenker å kjøpe hytte sammen innen 1,5 - 2 år. 

Etter mye grubling fra min side, har jeg bestemt meg får å selge leiligheten i Oslo som jeg leier ut , slik at vi kan eie hytta 50% hver. Vi blir da gjeldfrie begge to.

Det er ikke veldig klokt av meg å kjøpe meg ut av Oslomarkedet, så grublinga har bestått i  om jeg skal tenke på hva som er klokt med tanke på arv til barna mine . Det er også en annen risiko. Hvis samboer dør først er det ikke bare bare for meg å komme meg inn i Oslomarkedet igjen. Prisene kan ha løpt fra meg. Dette er hva jeg har grublet på. Om jeg skal være fornuftig eller om jeg skal tenke på livskvaliteten vår og livskvalitetet til  de voksne barna også og eventuelle framtidige barnebarn. Jeg har landet på det siste.

Samboer har et barn. Jeg har 3 barn. Alle er mellom 19-29 år. 

Både jeg og samboer og alle 4 barna er glad i gå på fjellet, sommer, høst og vinter. Jeg har også fått en svigersønn som er sporty. Han er dansk og flytter snart til Norge. 

Det jeg ser for meg er at når vi først kjøper en hytte, så skal vi dele ut nøkler til hele hurven, det må være et sted alle trives og den må ha god plass. Vi kjøper altså ikke hytte bare til oss selv. Den bør helst også være ny og det skal være langrennsløyper rett utenfor døra og slalombakke ikke så alt for langt unna. Det skal heller ikke være alt for langt unna Oslo. Golsfjellet, Norefjell, Sjusjøen, Beitostølen, i nærheten av Gauatadtoppen er områder vi titter litt på. 

Årene går fort og plutselig er vi pensjonister. Vi tenker at hytta og terrenget rundt skal være så bra at det er der vi vil være når vi blir pensjonister. Leiligheten til samboer i Oslo er det som egentlig vil bli brukt som hytte når vi blir pensjonister.

Dette vil jo koste litt selvsagt. 

Så det jeg lurer på når jeg først gjør noe som er såpass drastisk , hva skal jeg tenke på hva som skal stå i kontrakten når det gjelder arv ?

Hvis jeg dør først, ønsker jeg at mine unger får arven sin etter meg. Og motsatt selvfølgelig. 

Vi er ikke gift.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Samboer og jeg tenker å kjøpe hytte sammen innen 1,5 - 2 år. 

Kontakt @morsan angående det juridiske.

Sjekk ut Valdres, det er mange hyttefelt der som er nyutbygd eller under utbygging.

Undersøk nett-dekningen der dere har lyst til å kjøpe. Det kan være fristende å jobbe på hytta en fredag eller mandag innimellom, for å slippe å kjøre i den samme helgekøen som alle de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, laban skrev:

Kontakt @morsan angående det juridiske.

Sjekk ut Valdres, det er mange hyttefelt der som er nyutbygd eller under utbygging.

Undersøk nett-dekningen der dere har lyst til å kjøpe. Det kan være fristende å jobbe på hytta en fredag eller mandag innimellom, for å slippe å kjøre i den samme helgekøen som alle de andre.

Takk for tips :) Ja, det siste har jeg tenkt på . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg i å prioritere livsgleden nå og i årene fremover, fremfor å sikre mer arv til barna. 

Siden dere har barn hver for dere, vil barna kunne kreve skifte umiddelbart etter dødsfall.   Noen avtaler da at den samboeren som sitter igjen, kan få sitte i uskiftet bo en stund. Det må barna i så fall godkjenne skriftlig.  Dere kan jo ta en prat om det, f.eks. gi den etterlatte et år før skifte må skje så man får tid til å summe seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Nicklusheletida skrev:

 

Hvis jeg dør først, ønsker jeg at mine unger får arven sin etter meg. Og motsatt selvfølgelig. 

 

 

Tenker du deg da at samboer skal selge hytta, eie den sammen med barna dine, bli sittende i uskifte eller kjøpe dem ut? Det bør du ha en mening om.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Det er ikke veldig klokt av meg å kjøpe meg ut av Oslomarkedet, så grublinga har bestått i  om jeg skal tenke på hva som er klokt med tanke på arv til barna mine . Det er også en annen risiko. Hvis samboer dør først er det ikke bare bare for meg å komme meg inn i Oslomarkedet igjen. Prisene kan ha løpt fra meg. Dette er hva jeg har grublet på. Om jeg skal være fornuftig eller om jeg skal tenke på livskvaliteten vår og livskvalitetet til  de voksne barna også og eventuelle framtidige barnebarn. Jeg har landet på det siste.

Du er også nødt til å ta hensyn til at dere kan skilles.  Selv om du synes det er helt utenkelig nå så kan det skje.  Hvor står du da?  Jeg ville ikke tenkt så mye på arv til barna dine.  De bor i et land hvor man klarer seg.  Du skal tenke på din egen sikkerhet.  Har dere tenkt å bli samboere resten av livet, eller har dere tenkt å gifte dere?  Skal leiligheten til din samboer gå til hans barn og hans del av hytta, med en gang hvis han plutselig faller fra?  Hvor står du da?  Samme hvis dere skiller lag.

Anonymkode: 8f219...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
6 timer siden, Ekstra skrev:

Tenker du deg da at samboer skal selge hytta, eie den sammen med barna dine, bli sittende i uskifte eller kjøpe dem ut? Det bør du ha en mening 

Selge eller kjøpe dem ut. Jeg tenker at det ikke bare skal gjelde samboer, men meg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er også nødt til å ta hensyn til at dere kan skilles.  Selv om du synes det er helt utenkelig nå så kan det skje.  Hvor står du da?  Jeg ville ikke tenkt så mye på arv til barna dine.  De bor i et land hvor man klarer seg.  Du skal tenke på din egen sikkerhet.  Har dere tenkt å bli samboere resten av livet, eller har dere tenkt å gifte dere?  Skal leiligheten til din samboer gå til hans barn og hans del av hytta, med en gang hvis han plutselig faller fra?  Hvor står du da?  Samme hvis dere skiller lag.

Anonymkode: 8f219...9a0

Man må jo få litt tid på seg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...