Gå til innhold

Er det mulig å få mat før butikken kaster det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det mulig å få mat før butikken kaster det? Altså maten de vanligvis hiver i container? 

 

Anonymkode: 505c7...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: 866b6...2ad

Det er litt trist å tenke på hvor mye de hiver. Den maten kunne reddet mange menneskeliv. 😢 Vi er skikkelig egoistiske. 

Anonymkode: 505c7...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt trist å tenke på hvor mye de hiver. Den maten kunne reddet mange menneskeliv. 😢 Vi er skikkelig egoistiske. 

Anonymkode: 505c7...832

Det er ikke alt som blir kastet. En del blir gitt videre som dyrefôr. Og stadig flere butikkkjeder innfører tiltak for å redusere matsvinn så det har blitt noe bedre. 

Anonymkode: 81b89...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vel jeg jobbet jo på rema en gang i tiden, og der var det en som fikk alt brød fra dagen i forveien. Tror det var en som likte å mate duene. Vi som jobbet der kunne også ta med bakevarer som var til overs hjem hvis vi ville.

Anonymkode: 7fd85...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel jeg jobbet jo på rema en gang i tiden, og der var det en som fikk alt brød fra dagen i forveien. Tror det var en som likte å mate duene. Vi som jobbet der kunne også ta med bakevarer som var til overs hjem hvis vi ville.

Anonymkode: 7fd85...a82

Ellers gikk vel utgåtte kjøttvarer til dunker en bonde hentet. Det stusset jeg litt over da det var feks skinke og slike ting, og jeg hadde inntrykk at det var skyller som skulle brukes til grisefor. Kanskje kannibalisme blant griser ikke er noe problem.

Anonymkode: 7fd85...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke den maten gis bort? Hvorfor må det kastes? 😣

Anonymkode: 505c7...832

I den lille serien "Matsjokket" på NRK som ble sendt høsten 2019 (?) fikk vi nordmenn øynene opp for hvor mye brød, grønnsaker, søtsaker og sauekjøtt som blir kastet - mat som f.eks. kunne blitt brukt av organisasjoner som jobber for å skape en bedre hverdag for sårbare grupper i samfunnet (f.eks. Blåkors, Frelsesarmeen m.fl.) Vi fikk se at tusenvis av liter med brus ble helt ut fordi det var mer lønnsomt enn at den ble gitt bort, pga. avgifter som politikerne har innført. Sauebonden fôret hunden sin på sitt eget sauekjøtt fordi prisen på sauekjøttet hun solgte var såpass lavt at det ikke lønte seg å selge det videre. At grønnsaker som hadde feil fasong ble sortert bort pga. EU-direktiv og oss forbrukere. At haugevis med brød ble kastet fra butikkhyllene daglig fordi vi forbrukere forventer hver eneste dag å finne helt ferskt brød i butikkhyllene - og det er ikke lønnsomt for butikkene og selge gammelt brød til for rabattert pris. Da er det billigere for de å kaste det - pga. avgifter. Forstå det den som kan. Anbefaler deg virkelig å ta deg tid til å se på episodene i serien... Det er tragisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, Eva Sofie skrev:

I den lille serien "Matsjokket" på NRK som ble sendt høsten 2019 (?) fikk vi nordmenn øynene opp for hvor mye brød, grønnsaker, søtsaker og sauekjøtt som blir kastet - mat som f.eks. kunne blitt brukt av organisasjoner som jobber for å skape en bedre hverdag for sårbare grupper i samfunnet (f.eks. Blåkors, Frelsesarmeen m.fl.) Vi fikk se at tusenvis av liter med brus ble helt ut fordi det var mer lønnsomt enn at den ble gitt bort, pga. avgifter som politikerne har innført. Sauebonden fôret hunden sin på sitt eget sauekjøtt fordi prisen på sauekjøttet hun solgte var såpass lavt at det ikke lønte seg å selge det videre. At grønnsaker som hadde feil fasong ble sortert bort pga. EU-direktiv og oss forbrukere. At haugevis med brød ble kastet fra butikkhyllene daglig fordi vi forbrukere forventer hver eneste dag å finne helt ferskt brød i butikkhyllene - og det er ikke lønnsomt for butikkene og selge gammelt brød til for rabattert pris. Da er det billigere for de å kaste det - pga. avgifter. Forstå det den som kan. Anbefaler deg virkelig å ta deg tid til å se på episodene i serien... Det er tragisk...

Skal se på det nå. Ja det er tragisk! 

Anonymkode: 505c7...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke den maten gis bort? Hvorfor må det kastes? 😣

Anonymkode: 505c7...832

Flere av de store kjedene har fått en ordning der de leverer til organisasjoner som gir varene videre til trengende. Noe går også til dyrefôr.

Mange butikker legger ut mat med stort avslag rett før den går ut på dato. Men den blir ikke gitt bort til kundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å få mat før butikken kaster det? Altså maten de vanligvis hiver i container? 

 

Anonymkode: 505c7...832

mange har sånn 40-50% kasser i butikken, du kan kanskje se der.

Anonymkode: e2f91...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pga lover og regler. Og pga misbruk fra noen så har fler og flere kjeder gått bort ifra å gi ting til f.eks ansatte og hjelpeorganisasjoner. Har jobbet i dagligvare i over 10 år nå og i starten kunne vi ta med bakevarer hjem etter endt dag, men etter å ha jobbet ett år eller to så ble det slutt på det for det kom frem at ansatte gjemte bakvarer så de ikke ble solgt, og dermed kunne de ta det med seg hjem.

Var nok derfor Kiwi kuttet ut datogarantien sin også. Selv opplevde jeg å bli truet på livet fordi de ikke fikk noen varer de ikke hadde rett på. Personene var allerede utestengt fra Kiwi og politiet var ute etter de i andre butikker og fordi de misbrukte systemet og svindlet til seg varer.

Anonymkode: 4cac4...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lov å servere mat som har gått ut på dato (siste forbruksdag, "best før" kan man selge, så jeg antar man også kan servere det). Dette gjelder også for veldedige organsisasjoner. Bønder tar imot matavfall fra butikker. Ihvertfall i de tilfeller jeg vet om, må bøndene ta enten alt, eller ingenting. Så nei, de fôrer ikke griser med gris (eller det har vel blitt avslørt en og annen tulling, tror jeg), men de kan ikke ta med seg bare brød og grønnsaker og la grisen ligge.

Matbutikker må betale for avfallet, så jo mer de blir kvitt, jo bedre er det. Men det er ikke lov å omsette mat utgått på dato, så da må det gå til dyrefôr. De tilfellene jeg vet om, blir all maten som ikke går til dyra, levert videre for utdeling til privatpersoner.

"Best før"-mat blir ikke dårlig så fort den har passert en dato. "Siste forbruksdag"-mat, er lett fordervelig mat som man kan bli dårlig av å spise dersom den blir oppbevart feil, eller den har gått ut på dato. Det vil jo være en viss risiko å servere slik mat, så jeg forstår dilemmaet der.

Et like stort problem som omsetning, er kanskje datostemplingen. Egg går ut på dato nesten før du rekker få pakka ut av butikken. og hvorfor? Fordi spanske egg faktisk har begrenset holdbarhet og noen jatter for mye med eu. Norske egg går ikke ut på dato. De kan etterhvert tørke ut, men oppbevares de riktig, har de egentlig ingen holdbarhetsdato. Samme med poteter. Poteter kan ligge lenge. Jeg er ekstremt vár på konsistens og smak. Er det klumper i melka, er det nesten så jeg spyr. Men jeg har spist yoghurt som har gått ut på dato 2-3 mnd før de har blitt fortært. De smakte helt fint. De tåler kanskje ikke stå så lenge etter at de har blitt åpnet, men 1-2 dager har ihvertfall gått helt fint. Vi snakker store mengder yoghurt, så det har ikke vært flaks. Jeg er ganske sikker på at yoghurt helt trygt kunne hatt lenger holdbarhetsdato. Jeg kjøper laktoseredusert melk. Dels fordi jeg da faktisk kan ta et glass melk av og til, uten å få vondt i magen. Men også fordi den har veldig mye lenger holdbarhet enn melk med laktose, så da rekker jeg bruke den opp før den ikke lenger vil ut av kartongen. Men selv om den har lang holdbarhet som uåpnet, står det at den holder i 5 dager i kjøleskap. Det er jo bare tull. Den holder i 5 uker i kjøleskap. Jeg mistenker at endel datostemplinger på meieriprodukter henger igjen fra den tiden melka ble utsatt for varme på vei fra ku til kartong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 6.8.2020 den 2.46, AnonymBruker skrev:

Ellers gikk vel utgåtte kjøttvarer til dunker en bonde hentet. Det stusset jeg litt over da det var feks skinke og slike ting, og jeg hadde inntrykk at det var skyller som skulle brukes til grisefor. Kanskje kannibalisme blant griser ikke er noe problem.

Anonymkode: 7fd85...a82

Det er skikkelig uetisk. 

Anonymkode: 512b1...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 6.8.2020 den 2.46, AnonymBruker skrev:

Ellers gikk vel utgåtte kjøttvarer til dunker en bonde hentet. Det stusset jeg litt over da det var feks skinke og slike ting, og jeg hadde inntrykk at det var skyller som skulle brukes til grisefor. Kanskje kannibalisme blant griser ikke er noe problem.

Anonymkode: 7fd85...a82

Griser etter det meste altså, de kan også finne på å spise sine egne om de har dødd!

Anonymkode: 4cac4...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
På 6.8.2020 den 1.24, AnonymBruker skrev:

Det er litt trist å tenke på hvor mye de hiver. Den maten kunne reddet mange menneskeliv. 😢 Vi er skikkelig egoistiske. 

Anonymkode: 505c7...832

Dette tenkte jeg på mye før og jeg tok mat som skulle kastes jeg. Egentlig ikke lov, en jeg tenkte at siden vi har det så godt at vi kan kaste så mye så kan jeg være litt kynisk tilbake å spare penger selv. Jeg la ALDRI til side ting fordi jeg ville ha det selv så det er sagt.

Men forestill deg at det blir lov å ta med, eller gi bort for da slutter folk å kjøpe skjønner du. Og folk som jobber der kommer til å bestille for mye med vilje slik at de skal kunne ta med hjem. Så jeg skjønner også at det ikke er lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CronaBrain

Vel.. Du kan jo forbrenne det på en "grill" osv, det vil jo være en passe perfekt "destruksjon" i stedet for å hive det i en kontainer (Kan fryse stekt mat)    -smutthull-

 

 

Får tenkte på det når du skal velge om du vil bli begravet eller kremert.. hahahahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...