Gå til innhold

Blodgiver? :)


Eva Sofie

Anbefalte innlegg

Jeg har mange ganger tenkt i løpet av oppveksten min at jeg skulle ønske jeg kunne blitt blodgiver, men jeg fikk mine mistanker i dag bekreftet da jeg spurte Dr. Google, og så bl.a. på denne lenken til Helsedirektoratet at man bl.a. ikke kan gå på faste medisiner og at det er en nedre vektkrense på 50 kg. Nå, ja, jeg har uansett slått meg til ro med at medisiner bør jeg gå på livet ut, så da kan jeg heller oppfordre andre til å gjøre en god tjeneste med å donere bort litt av blodet sitt mens man fortsatt er frisk og rask og lett på labben.

Her er et eksempel på et skjema som må fylles ut med en av landets blodbanker

Jeg måtte en gang få blodoverføring, og det var som natt og dag, før og etter blodoverføringen. Før blodoverføringen lå jeg i en døs og knapt registrerte hva som skjedde rundt meg, men da jeg hadde fått en halv liter av en snill person som hadde donert bort blodet sitt, var det som en hinne ble løftet fra hjernen og sanseapparatet mitt. Merkelig opplevelse. Til og med tankene ble klarere. Så hvis du oppfyller kravene til å kunne gi blod, vil jeg oppfordre deg til å vurdere tanken et par ganger før du ev. legger den helt til sides.

Jeg tar med listen over hvem som ikke kan bli blodgivere:

  • Personer som er syke skal ikke gi blod.
  • Enkelte sykdommer gir en permanent utelukkelse fra blodgivning, andre sykdommer gir midlertidig utelukkelse.
  • Personer som bruker faste medisiner (unntat f.eks. p-piller, allergimedisin og midler mot lavt stoffskifte).
  • Geografiske kriterier for utelukkelse - reell smitterisiko på bakgrunn av epidemiologiske forhold i ulike land. Føde- og oppvekstland samt kortere eller lengre opphold i enkelte land gir permanent utelukkelse. Opphold i andre land kan gi midlertidig utelukkelse.
  • Personer som tilhører en risikogruppe for smitte av infeksjonssykdommer som kan smitte ved blodoverføring. Dette gjelder ved bruk av dopingmidler eller narkotiske midler injisert med sprøyter, for prostituerte og menn som har sex med menn.

PS: Vet ikke hvordan det er akkurat nå i corona-tidene hos blodbankene, så det var kanskje et litt feil tidspunkt å komme med denne oppfordringen akkurat nå, siden det kan være restriksjoner rundt om i landet av smittevernhensyn (?). Dette er det jo mulig å finne ut av eventuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 minutter siden, Eva Sofie skrev:

. Dette gjelder ved bruk av dopingmidler eller narkotiske midler injisert med sprøyter, for prostituerte og menn som har sex med menn.

Rart ikke disse gruppene føler seg krenket. Spesielt de homofile. Neste kampsak for dem er vel å kunne få gi blod, hvis ikke så påberoper de seg diskriminering og hetsing og utelukkelse fra det gode selskap pga sin legning.  

Anonymkode: 4c0dc...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 6.8.2020 den 16.01, AnonymBruker skrev:

Rart ikke disse gruppene føler seg krenket. Spesielt de homofile. Neste kampsak for dem er vel å kunne få gi blod, hvis ikke så påberoper de seg diskriminering og hetsing og utelukkelse fra det gode selskap pga sin legning.  

Anonymkode: 4c0dc...5db

Det har vært en sak ganske lenge, både fra deres side og fra andre nettopp fordi det henger igjen pga AIDS, som nå ikke akkurat er ett like stort problem som før. Samme med pierving i slimhinner som har grodd, de utgjør heller ingen stor fare slik som man trodde før.

Anonymkode: 9c336...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke homofile bør få gi blod. Dette er ikke homofobi, men homsekulturen er veldig utsvevende seksuelt. Promiskuiteten der er ikke forenlig med å gi blod. Lesbiske kan selvfølgelig gi, da lesbisk sex er lite smittsom.

Anonymkode: 4515c...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodgivning er virkelig viktig! Jeg kan ikke gi blod selv. Går på medisiner, har kronisk HB på mellom 10 og 10,5 og er jo rusmisbruker. Har aldri hatt hepatitt og lignende, men ved diagnosen rusavhengig av multipple stoffer så utelukker det nok av seg selv. Uansett om jeg feks om 5 år fortsatt er rusfri, så tror jeg ikke de risikerer at jeg lyver. Det er jo tross alt en livslang diagnose. 

For øvrig: Ammer du og har overskuddsmelk? Doner! Jeg hadde MYE melk, og angrer på at jeg ikke donerte. Skikkelig melkeku. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blodgiver, gir plasma. Har imidlertid opphold nå om sommeren fordi jeg så ofte blir bitt av flått. Men fra ca oktober skal jeg i Blodbanken igjen!

Det som er mest "stress" for min del er å passe på at jeg ikke har noen sår, gnagsår eller små rifter. Huden må være helt hel, uten fare for infeksjon og bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar

Jeg er også en av de som skylder de som donerer blod en stor takk. Hadde det ikke vært for dem, ville jeg kanskje ikke vært i live idag. 

Hadde jeg kunnet gi blod, ville jeg gjort det med glede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...