Gå til innhold

Bekymrings melding


RamonaK

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å sende bekymrings melding ang moren min. Hun sliter med helsa både psykisk og fysisk og er alkoholiker. Men tar det lang tid før bekymringsmeldingen kommer frem? Jeg mener tar det lang tid før det skjer noe? Kan jeg evt ringe fastlegen hennes? Er veldig usikker på hvordan dette funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, du kan godt ringe fastlegen og melde din bekymring. Fastlegen vil ikke si noe om moren din som han har i sine papirer selvsagt, men han vil høre på deg og sikkert stille spørsmål. Fastlegen vil da sikkert innkalle din mor til en time. Trenger ikke ta lang tid før noe skjer, kommer helt an på hvordan legen vurderer det. 

Anonymkode: 12f78...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan godt ringe fastlegen og melde din bekymring. Fastlegen vil ikke si noe om moren din som han har i sine papirer selvsagt, men han vil høre på deg og sikkert stille spørsmål. Fastlegen vil da sikkert innkalle din mor til en time. Trenger ikke ta lang tid før noe skjer, kommer helt an på hvordan legen vurderer det. 

Anonymkode: 12f78...1f2

Ja, ok. Men hvis hun nekter å ta i mot hjelp er det kanskje ikke mye legen kan gjøre.? Hun drikker altfor mye, og har liksom fått et gul skjær i huden. Det tyder vel på lever problemer? Det er jo ikke snakk om selvmords fare men hun dreper seg selv sakte men sikkert sånn hun holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, RamonaK skrev:

Ja, ok. Men hvis hun nekter å ta i mot hjelp er det kanskje ikke mye legen kan gjøre.? Hun drikker altfor mye, og har liksom fått et gul skjær i huden. Det tyder vel på lever problemer? Det er jo ikke snakk om selvmords fare men hun dreper seg selv sakte men sikkert sånn hun holder på.

Nei det beste er nok å prøve å overtale henne til hjelp. Hvis hun ikke vil så er det dessverre lite å gjøre, hvis hun ikke er suicidal, noe du sier hun ikke er. En intervensjon hadde kanskje vært en idè, med helsepersonell og familie.

Anonymkode: 12f78...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det beste er nok å prøve å overtale henne til hjelp. Hvis hun ikke vil så er det dessverre lite å gjøre, hvis hun ikke er suicidal, noe du sier hun ikke er. En intervensjon hadde kanskje vært en idè, med helsepersonell og familie.

Anonymkode: 12f78...1f2

Ja, vi har prøvd det. Funket dessverre ikke, hun nekter å se at hun har et problem og da blir det jo vanskelig. Men takk for tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, RamonaK skrev:

Ja, vi har prøvd det. Funket dessverre ikke, hun nekter å se at hun har et problem og da blir det jo vanskelig. Men takk for tips. 

Hvilket forhold har hun til legen sin da? 

Anonymkode: 12f78...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket forhold har hun til legen sin da? 

Anonymkode: 12f78...1f2

Tror ikke de har noe forhold. Hun drar vel egentlig aldri til legen. Tror hun kun har vært et par ganger for å få sykemelding. Legen vet ingenting, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, RamonaK skrev:

Tror ikke de har noe forhold. Hun drar vel egentlig aldri til legen. Tror hun kun har vært et par ganger for å få sykemelding. Legen vet ingenting, tror jeg. 

Ville uansett ringt til legen og sagt at du er bekymret og høre om legen kan kontakte henne. Kan jo hende hun hører på han/henne.

Anonymkode: 12f78...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ville uansett ringt til legen og sagt at du er bekymret og høre om legen kan kontakte henne. Kan jo hende hun hører på han/henne.

Anonymkode: 12f78...1f2

Ja det ville jeg også gjort tror jeg. Det kan ikke skade? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ville uansett ringt til legen og sagt at du er bekymret og høre om legen kan kontakte henne. Kan jo hende hun hører på han/henne.

Anonymkode: 12f78...1f2

 

1 minutt siden, Glitter skrev:

Ja det ville jeg også gjort tror jeg. Det kan ikke skade? 

Ja dere har rett. Kan jo uansett ikke skade. Skal ringe på mandag. Moren min kommer til å bli fly forbanna , men det får så være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, RamonaK skrev:

 

Ja dere har rett. Kan jo uansett ikke skade. Skal ringe på mandag. Moren min kommer til å bli fly forbanna , men det får så være. 

Da får hun bare bli sint. Innerst inne så vet hun at du gjør deg for at du bryr deg, tror ikke hun er dum.  Men en avhengighet er sterkere enn fornuften, dessverre. 

Anonymkode: 12f78...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, RamonaK skrev:

 

Ja dere har rett. Kan jo uansett ikke skade. Skal ringe på mandag. Moren min kommer til å bli fly forbanna , men det får så være. 

Jeg ble forbanna da bekymringsmeldinger begynte å hagle rundt meg, men i ettertid ser jeg at det kun var pga omsorg og kjærlighet. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får hun bare bli sint. Innerst inne så vet hun at du gjør deg for at du bryr deg, tror ikke hun er dum.  Men en avhengighet er sterkere enn fornuften, dessverre. 

Anonymkode: 12f78...1f2

 

12 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg ble forbanna da bekymringsmeldinger begynte å hagle rundt meg, men i ettertid ser jeg at det kun var pga omsorg og kjærlighet. 

Ja dere har rett. Det er uansett verdt det hvis hun får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Henter fra: Lov om kommunale helse og omsorgstjenester

Kapittel 10. Tvangstiltak overfor rusmiddelavhengige

§ 10-1.Kommunens plikt til å vurdere bruk av tvang etter melding fra pårørende

Kommunene skal ved melding fra pårørende om omfattende rusmiddelmisbruk foreta de nødvendige undersøkelser i saken, og vurdere om det skal fremmes sak etter §§ 10-2 eller 10-3. Når saken er utredet, skal den pårørende ha tilbakemelding om dette.

En persons pårørende etter første ledd er den som er definert som pårørende i pasient- og brukerrettighetsloven § 1-3 bokstav b.

🔗Del paragraf

§ 10-2.Tilbakehold i institusjon uten eget samtykke

Dersom noen utsetter sin fysiske eller psykiske helse for fare ved omfattende og vedvarende misbruk, og dersom hjelpetiltak ikke er tilstrekkelig, kan det vedtas at vedkommende uten eget samtykke kan tas inn i en institusjon utpekt av regionalt helseforetak, jf. spesialisthelsetjenesteloven § 2-1a fjerde ledd,1for undersøkelse og tilrettelegging av behandling, og holdes tilbake der i opptil tre måneder.

Vedtak etter første ledd skal treffes av fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker.

Fylkesnemndas vedtak etter første ledd kan bare settes i verk dersom institusjonen faglig og materielt er i stand til å tilby vedkommende tilfredsstillende hjelp sett i forhold til formålet med inntaket i institusjonen. Kommunen kan la være å sette et vedtak i verk om forholdene tilsier det. Er vedtaket ikke satt i verk innen seks uker, faller det bort.

Et midlertidig vedtak etter første ledd kan treffes av kommunen dersom de interesser bestemmelsen skal ivareta kan bli vesentlig skadelidende dersom vedtak ikke treffes og gjennomføres straks. For øvrig gjelder reglene i barnevernloven §§ 7-22 og 7-23.

Er det truffet midlertidig vedtak, skal et forslag til endelig vedtak sendes fylkesnemnda innen to uker. Dersom saken ikke er sendt til fylkesnemnda innen denne fristen, faller vedtaket bort.

Anonymkode: 23e14...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...