Gå til innhold

FACT-team.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Martine
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hallo?? Jeg sier ikke at det gjelder alle, men de fleste som går der er lettere til moderat psyke med et såkalt normalt liv.  Det skal være Samfunnsøkonomisk å bruke ressursene på deg. Du har kanskje vært frisk tidligere i livet og dermed anså de det som vært å bruke ressursene på deg. 

Anonymkode: c9563...42e

Er det slik du tenker de gjør i fysisk helse også? De som er i jobb, har kjæreste og venner skal bli prioritert på vanlig sykehus fordi det er mest samfunnsøkonomisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo?? Jeg sier ikke at det gjelder alle, men de fleste som går der er lettere til moderat psyke med et såkalt normalt liv.  Det skal være Samfunnsøkonomisk å bruke ressursene på deg. Du har kanskje vært frisk tidligere i livet og dermed anså de det som vært å bruke ressursene på deg. 

Anonymkode: c9563...42e

Jeg tror ikke dette stemmer. Jeg får nå hjelp både fra kommunen, DPS og behandler i akuttpsykiatrien og jeg vil neppe bli et samfunnsøkonomisk individ. Forhåpentligvis vil jeg ikke trenge 100% uføregrad, men hvis jeg feks klarer å jobbe 30% så trenger jeg likevel så mye som 70% uføretrygd, og i veldig dårlige perioder vil jeg kanskje trenger sykemelding. Likevel har det ikke vært snakk om å ikke gi meg hjelp. Unntatt at jeg i fjor fikk avslag på DPS da de ikke trodde jeg ville nyttegjøre meg av terapien. Det ble ordnet opp i, men det var altså ikke noe økonomisk årsak til det opprinnelige avslaget. Man må kunne nyttegjøre seg hjelpen hvis man skal få hjelp der. Og det gjelder enten det er lette eller alvorlige plager en har. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg tror ikke dette stemmer. Jeg får nå hjelp både fra kommunen, DPS og behandler i akuttpsykiatrien og jeg vil neppe bli et samfunnsøkonomisk individ. Forhåpentligvis vil jeg ikke trenge 100% uføregrad, men hvis jeg feks klarer å jobbe 30% så trenger jeg likevel så mye som 70% uføretrygd, og i veldig dårlige perioder vil jeg kanskje trenger sykemelding. Likevel har det ikke vært snakk om å ikke gi meg hjelp. Unntatt at jeg i fjor fikk avslag på DPS da de ikke trodde jeg ville nyttegjøre meg av terapien. Det ble ordnet opp i, men det var altså ikke noe økonomisk årsak til det opprinnelige avslaget. Man må kunne nyttegjøre seg hjelpen hvis man skal få hjelp der. Og det gjelder enten det er lette eller alvorlige plager en har. 

Du bekrefter jo det jeg sier. For det første er du ferdig utdannet sykepleier, du har jobbet tidligere i full jobb Og du vil mest sannsynlig klare å jobbe i fremtiden. Altså er det sammfinsøkomisk å hjelpe deg. 

Anonymkode: c9563...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du bekrefter jo det jeg sier. For det første er du ferdig utdannet sykepleier, du har jobbet tidligere i full jobb Og du vil mest sannsynlig klare å jobbe i fremtiden. Altså er det sammfinsøkomisk å hjelpe deg. 

Anonymkode: c9563...42e

Jeg har ikke vært i full jobb lenge, men ok. Mest sannsynlig vet jeg nå ikke. Jeg har så langt ikke fått lov av Nav å starte arbeidsutprøving. Selv om jeg har foreslått det fordi hun mener jeg er for dårlig. Og å jobbe 30% og ha 70% ung uføre er jo ikke økonomisk. Men selvsagt bedre enn 100% ufør da. Men å komme ut i litt jobb er ikke viktig for å være Samfunnsøkonomisk, for det vil jeg aldri bli. Jeg kommer til å være et minusprosjekt. Det er derimot viktig for egen livskvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hyggelig stemning her for tida. Nææt. 

Anonymkode: eedba...8c5

Det blir hva man gjør det til. Hehe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Glitter skrev:

Jeg har ikke vært i full jobb lenge, men ok. Mest sannsynlig vet jeg nå ikke. Jeg har så langt ikke fått lov av Nav å starte arbeidsutprøving. Selv om jeg har foreslått det fordi hun mener jeg er for dårlig. Og å jobbe 30% og ha 70% ung uføre er jo ikke økonomisk. Men selvsagt bedre enn 100% ufør da. Men å komme ut i litt jobb er ikke viktig for å være Samfunnsøkonomisk, for det vil jeg aldri bli. Jeg kommer til å være et minusprosjekt. Det er derimot viktig for egen livskvalitet. 

Det er bedre å hjelpe noen i noen år for så å få dem ut i jobb enn å hjelpe noen som de vet vil være alt for syk til å jobbe noen gang. 

Anonymkode: c9563...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bedre å hjelpe noen i noen år for så å få dem ut i jobb enn å hjelpe noen som de vet vil være alt for syk til å jobbe noen gang. 

Anonymkode: c9563...42e

Det kan være. Jeg er fortsatt ikke enig i din påstand. Er da fullt av folk med 100% uføre som går på DPS. Prioriteringen går på om man kan nyttegjøre seg behandling og om det kan forbedre livskvalitet eller hindre forverring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, Glitter skrev:

Det kan være. Jeg er fortsatt ikke enig i din påstand. Er da fullt av folk med 100% uføre som går på DPS. Prioriteringen går på om man kan nyttegjøre seg behandling og om det kan forbedre livskvalitet eller hindre forverring. 

De aller fleste som går på DPS er enten på aap eller i jobb/studerende. Prioriteringen sier noe om at det skal være samfunnsøkonomisk å hjelpe en. De som trenger langvarig hjelp og har kroniske diagnoser går til psykisk helse i kommunen.

Det er jo forøvrig fint for deg at du og dine behandlere ser seg for seg at du kan få forbedret livskvalitet av å gå hos dps, men dette gjelder dessverre ikke for andre med mer alvorlige og kroniske problemer og diagnoser. 

Anonymkode: c9563...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste som går på DPS er enten på aap eller i jobb/studerende. Prioriteringen sier noe om at det skal være samfunnsøkonomisk å hjelpe en. De som trenger langvarig hjelp og har kroniske diagnoser går til psykisk helse i kommunen.

Det er jo forøvrig fint for deg at du og dine behandlere ser seg for seg at du kan få forbedret livskvalitet av å gå hos dps, men dette gjelder dessverre ikke for andre med mer alvorlige og kroniske problemer og diagnoser. 

Anonymkode: c9563...42e

Ikke helt riktig i alle tilfeller. Selv har jeg en kronisk og alvorlig lidelse, og har gått til DPS i fem år. Har ikke planer om å slutte på en stund. De mener også at jeg trenger langvarig og tett oppfølging. Har gått ukentlig, noen ganger to ganger i uka, til DPS i fem år. To ulike psykologer ila. denne tiden. 

Anonymkode: eedba...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martine
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste som går på DPS er enten på aap eller i jobb/studerende. Prioriteringen sier noe om at det skal være samfunnsøkonomisk å hjelpe en. De som trenger langvarig hjelp og har kroniske diagnoser går til psykisk helse i kommunen.

Det er jo forøvrig fint for deg at du og dine behandlere ser seg for seg at du kan få forbedret livskvalitet av å gå hos dps, men dette gjelder dessverre ikke for andre med mer alvorlige og kroniske problemer og diagnoser. 

Anonymkode: c9563...42e

Den nasjonale veilederen DPS bruker når de skal vurderer henvisninger  ligger ute på nettet. Du kan jo ta en kikk på den. 
 

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, Martine skrev:

Den nasjonale veilederen DPS bruker når de skal vurderer henvisninger  ligger ute på nettet. Du kan jo ta en kikk på den. 
 

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne

Denne sier ingenting om behandling 

Anonymkode: 51512...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martine
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne sier ingenting om behandling 

Anonymkode: 51512...698

Sant nok 😊 Men det står veiledende rett til nødvendig helsehjelp. Det står ingenting om at de som er i jobb eller aap har prioritert rett på helsehjelp . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...