Gå til innhold

Fakta eller stigmatisering?


J.R.

Anbefalte innlegg

NRK har skrive en artikkel om en kvinne som spyttet en liten baby i munnen og så ropte hun korona. I kommentarfeltet kom det en kommentar om at denne kvinnen åpenbart måtte være psykisk syk for å gjøre noe slikt. Dette vart en kommentar som fikk mange likes. 

Er dette en påstand som kan ha rot i virkeligheten - at det er åpenbart en psykisk syk som har gjort dette? Eller er det en del av stigmatisering av psykisk syke? Jeg selv er psykisk syk, men jeg ville aldri ha gjort noe slikt.

Endret av J.R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror ingen oppegående edru og ikke narkotikapåvirket person ville gjort det. 

Det kan muligens dreie seg om asperger eller utviklingshemming. 

At du ikke ville gjort det sier jo ingenting. Hva slags diagnoser har du egentlig? Ptsd? Borderline? Isåfall er ikke dette noe som påvirker din evne til å forstå andre mennesker, empati og sympati. 

Anonymkode: 67112...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ondskap. Man må ikke glemme at ondskap finnes. 

Anonymkode: 4a378...618

Jepp, jeg er enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du ikke ville gjort det sier jo ingenting. Hva slags diagnoser har du egentlig? Ptsd? Borderline? Isåfall er ikke dette noe som påvirker din evne til å forstå andre mennesker, empati og sympati. 

Anonymkode: 67112...d04

Det er sant, det sier ingenting - jeg skrev det mest for å vise at jeg er psykisk syk slik at innlegget mitt ikke skulle virke som et angrep fra meg på psykisk syke. 

Endret av J.R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok rus eller psykisk uhelse inne i bildet. Jeg har schizofreni diagnose og hjertet mitt synker litt hver gang jeg hører om noen med den diagnosen som dreper noen. Hvilket ser ut til å være relativt ofte. Det er ikke rart det blir stigma. Nå er ikke jeg sikker på att jeg har det heller, men jeg er fredelig som få. 

Anonymkode: 0e5c5...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok rus eller psykisk uhelse inne i bildet. Jeg har schizofreni diagnose og hjertet mitt synker litt hver gang jeg hører om noen med den diagnosen som dreper noen. Hvilket ser ut til å være relativt ofte. Det er ikke rart det blir stigma. Nå er ikke jeg sikker på att jeg har det heller, men jeg er fredelig som få. 

Anonymkode: 0e5c5...dba

Er man overbevist om at noen skal drepe deg så sier det seg selv at det kan gå ille. 

Drep eller bli drept osv

Anonymkode: 67112...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ingen oppegående edru og ikke narkotikapåvirket person ville gjort det. 

Det kan muligens dreie seg om asperger eller utviklingshemming. 

Anonymkode: 67112...d04

Du kan da ikke sammenligne asperger og utviklingshemming. Skjerp deg!

Anonymkode: 0be04...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, J.R. skrev:

NRK har skrive en artikkel om en kvinne som spyttet en liten baby i munnen og så ropte hun korona. I kommentarfeltet kom det en kommentar om at denne kvinnen åpenbart måtte være psykisk syk for å gjøre noe slikt. Dette vart en kommentar som fikk mange likes. 

Er dette en påstand som kan ha rot i virkeligheten - at det er åpenbart en psykisk syk som har gjort dette? Eller er det en del av stigmatisering av psykisk syke? Jeg selv er psykisk syk, men jeg ville aldri ha gjort noe slikt.

det er nok mer sannsynlig at dette dreier seg om rus

Anonymkode: 582be...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er nok mer sannsynlig at dette dreier seg om rus

Anonymkode: 582be...2ac

Det er mulig ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er nok mer sannsynlig at dette dreier seg om rus

Anonymkode: 582be...2ac

Du får jo psykiske problemer hvis du ruser deg hver dag da. Så en speedfreak flippe ut på bussen en gang. Det var type hoste på folk, og skrike å bære seg, kom med masse trussler mot folk også. Rent fysisk var han vel 50kg, men han hadde sikkert kniv......

Anonymkode: 0e5c5...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan da ikke sammenligne asperger og utviklingshemming. Skjerp deg!

Anonymkode: 0be04...8fe

De er ganske like. Ihvertfall om du har EKTE hardcore asperger og ikke sånn liksom asperger med jobb, venner, kjæreste og et normalt liv. 

Anonymkode: 67112...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er man overbevist om at noen skal drepe deg så sier det seg selv at det kan gå ille. 

Drep eller bli drept osv

Anonymkode: 67112...d04

Jeg har lest i journalene mine og ser att jeg regnes som svært lite trolig til å begå vold. Dette begrunner de med att jeg er mer troende til å stikke av, en å konfrontere. Dette stemmer nok bra. Det er ett instinkt som heter fight og flight. Jeg lander nok på flight. Selv om jeg er stor og kraftig mann. Vold ligger ikke for meg. Så selv med diagnosen Paranoid Schizofreni, så er jeg lite truende. En person som er vant til å bruke vold, og så får schizofreni, er nok mer truende til å begå vold. Særlig hvis det er rus involvert (spesielt amfetamin).

Schizofrene er dog litt overrepresentert i voldstatistikken, men ikke så mye som man skulle tro. Å bli voldsoffer derimot er det en skyhøy risiko for. Selvmord også.

Anonymkode: 0e5c5...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis en velger å bry seg om alle innlegg i et kommentarfelt, påfører en seg selv uendelig mange unødvendige bekymringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som gjør onde ting lider som regel av dyssosial pf. 
 

Min definisjon på ondskap er en handling utelukkende gjort for at andre skal få det verre. Det er ikke ondskap å drive med kriminalitet for egen vinning, f.eks å rane en bank hvis man er fattig. Å smitte noen av en sykdom med vilje er ondskap. Det er ingen egen vinning i det (les: du blir ikke frisk av det). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...