Gå til innhold

Et desperat rop om hjelp!


Balder26

Anbefalte innlegg

Jeg er i en ekstremt fortvilet situasjon.  Jeg sover ikke om nettene.  Jeg har hatt store søvnproblemer etter at jeg sluttet på Effexor for 6 år siden.  Søvnproblemene har bar blitt verre med årene.   Sluttet med Effexor grunnet uønskede bivirkninger som vektøkning og impotens.  Grunnen til at jeg gikk på Effexor skyldtes angst. (Panikkangst /sosial angst)

 Søvnproblemene har ført til at jeg har veldig deprimert.  Hukommelse og  konsentrasjon er ”totalt” fraværende. Problemer med å lære med nye ting.  Mangel på handlekraft.   Har i løpet av de siste årene vært i perioder delvis sykmeldt grunnet søvnprobleme.    En medvirkende faktor til depresjonen skyldes også jobben   hvor jeg mistrives veldig og har blitt fryst ut. ( Har vært åpen om angsten og vært sykmeldt i perioder )   Jobben er veldig stressende.

 I et forsøk på å få sove har jeg forsøkt mye forskjellig:  Kosttilskudd som ”Melissa dream,  Circadin, Surmontil ( også problemer med magen / irritabel tarm), allergitabletter.  I tillegg Imovane som jeg har benyttet meg av ganske regelmessig  de senere år (så liten dose som mulig).   Har opplevd at imovanen ikke fungerer like godt lengre og at jeg blir irritabel / deppa av disse. 

 

Jeg kan nå ligge våken til 04-07 uten noe søvn.  Skjer ofte.  Skal være på jobb kl.0800 og fungerer da fryktelig dårlig.     Jeg tyr til koffein / sukker for å komme meg gjennom dagene. Sjokolade og brus/energidrikke går det mye i ja.

 

Fastlegen min har gitt meg opp.  Han vet ikke hva han skal gjøre.  Jeg har gått til psykolog på psykiatrisk poliklinikk men har ikke kommet noe vei. Han skriver dog ut sovemedisin uten å blunke dog.

 Jeg har lyst til å slutte i jobben men det er ikke så lett da jeg ikke har noe formell utdannelse.

 Jeg har kommet til et punkt der jeg har lyst til å hoppe ut av vinduet og gjøre alt slutt da jeg ikke kommer noen vei.   Jeg føler jeg blir mindre og mindre menneske etter hvert som hukommelsen / konsentrasjonen svikter.  Jeg vil gjerne ha noe å si i sosiale sammenhenger men alt er ”sirup”.

Å skulle starte opp på antidepressiva er i utgangspunktet noe jeg ikke ønsker da nevnte bivirkninger er ikke holdbare.

 

Blir ikke trøtt. Kun sliten. Gjesper aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner så godt igjen det å være sliten, men ikke føle seg trøtt nok til å sovne. Å kunne gå lenge, men aldri begynne å gjespe - selv ikke etter å ha vært våken i mer enn 30 timer. Det er vanskelig å finne medisiner som passer. Men har du forsøkt en lav dose av antipsykotisk medisin? Det kan også hjelpe mot søvnvansker. Det må ikke være antidepressiva. Vet mange har god effekt av Seroquel og selv sov jeg godt på Truxal i mer enn 12 år.

Du virker jo til å være både strukturert og utholdende, så kanskje du kan klare å holde ut dette ikke-medikamentelle programmet for å få til å sove igjen:

Behandling av langvarige søvnproblemer uten medisiner
Det er også en bok som heter "Søvnskolen" som jeg tror tar for seg den beskrevne Stimuluskontrollen i første lenke.

"Det er en forutsetning at pasienten er motivert for at ikke-medikamentell behandling skal lykkes. Stimuluskontroll og søvnrestriksjon er krevende behandlingsopplegg for pasienten. Søvnen forverres ofte initialt. Behandlingen er derfor vanskelig å gjennomføre hos pasienter som kun kommer for å få sovemedisiner, og som ikke er interessert i å gjøre en egeninnsats. I slike tilfeller er det viktig med grundig informasjon om ulemper ved langvarig sovemedisinbruk, samt å motivere pasienten for annen type behandling. Flere grundige vitenskapelige undersøkelser som har sammenliknet effekten av medikamentell behandling og ikke-medikamentell søvnbehandling (kombinert stimuluskontroll, søvnrestriksjon, søvnhygiene og kognitiv terapi) viser at begge terapiformene er effektive initialt, men at den positive behandlingseffekten kun vedvarer for gruppen som fikk ikke-medikamentell behandling."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg også igjen i det og ikke få sove og hvordan en da blir.  En føler seg helt ødelagt og fungerer svært dårlig. Føler med deg.

Som @Eva Sofie skriver, så finnes det flere medikamenter som kan hjelpe på søvnen. Har selv fått god hjelp av quetiapin og har faktisk nå noen netter hvor jeg sover 6 timer i strekk.  Håper virkelig du kan få  hjelp til å sove. Da vil du kanskje føle deg bedre på jobben også

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Balder26 skrev:

Søvnproblemene har ført til at jeg har veldig deprimert.  Hukommelse og  konsentrasjon er ”totalt” fraværende. Problemer med å lære med nye ting.  Mangel på handlekraft.   Har i løpet av de siste årene vært i perioder delvis sykmeldt grunnet søvnprobleme. 

Uff, vil bare si at jeg føler med deg, og at jeg opplever mye av det samme selv. Det er helt forferdelig å skulle håndtere en krevende jobb med konstant manko på søvn. Til tross for mye fokus på søvn osv i media, er det umulig for folk flest å forstå omfanget av alvorlige søvnproblemer.
 

Foruten det kognitive er jeg også mye «småsyk». Støtt og stadig forkjølelse, sterk hodepine og kvalme. Dette gjør at jeg nesten ikke makter tanken på jobboppstart nå etter ferien. Nesten hver morgen i ferien starter med en tanke om «at nå hadde jeg ikke orket jobb.» Tanken på mer fravær fra jobb gir meg også lyst «til å hoppe ut av et vindu.» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sover du noe på dagen ? I såfall er det lurt å slutte med det . Du bør heller ikke drikke produkter med koffein på ettermiddagen, kveld, vis du gjør det. Du bør heller ikke bruke datamaskinen eller mobilen i de siste timene før du legger deg ,det hvite lyset fra disse hindrer produksjonen av søvnhormoner. Og så er rutiner for søvn viktig,legge deg og stå opp på samme tid også i helgenen. 

Så bør du vel tenke mer på å bytte jobb.

Anonymkode: 24cfe...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Balder26 skrev:

Jeg er i en ekstremt fortvilet situasjon.  Jeg sover ikke om nettene.  Jeg har hatt store søvnproblemer etter at jeg sluttet på Effexor for 6 år siden.  Søvnproblemene har bar blitt verre med årene.   Sluttet med Effexor grunnet uønskede bivirkninger som vektøkning og impotens.  Grunnen til at jeg gikk på Effexor skyldtes angst. (Panikkangst /sosial angst)

 Søvnproblemene har ført til at jeg har veldig deprimert.  Hukommelse og  konsentrasjon er ”totalt” fraværende. Problemer med å lære med nye ting.  Mangel på handlekraft.   Har i løpet av de siste årene vært i perioder delvis sykmeldt grunnet søvnprobleme.    En medvirkende faktor til depresjonen skyldes også jobben   hvor jeg mistrives veldig og har blitt fryst ut. ( Har vært åpen om angsten og vært sykmeldt i perioder )   Jobben er veldig stressende.

 I et forsøk på å få sove har jeg forsøkt mye forskjellig:  Kosttilskudd som ”Melissa dream,  Circadin, Surmontil ( også problemer med magen / irritabel tarm), allergitabletter.  I tillegg Imovane som jeg har benyttet meg av ganske regelmessig  de senere år (så liten dose som mulig).   Har opplevd at imovanen ikke fungerer like godt lengre og at jeg blir irritabel / deppa av disse. 

 

Jeg kan nå ligge våken til 04-07 uten noe søvn.  Skjer ofte.  Skal være på jobb kl.0800 og fungerer da fryktelig dårlig.     Jeg tyr til koffein / sukker for å komme meg gjennom dagene. Sjokolade og brus/energidrikke går det mye i ja.

 

Fastlegen min har gitt meg opp.  Han vet ikke hva han skal gjøre.  Jeg har gått til psykolog på psykiatrisk poliklinikk men har ikke kommet noe vei. Han skriver dog ut sovemedisin uten å blunke dog.

 Jeg har lyst til å slutte i jobben men det er ikke så lett da jeg ikke har noe formell utdannelse.

 Jeg har kommet til et punkt der jeg har lyst til å hoppe ut av vinduet og gjøre alt slutt da jeg ikke kommer noen vei.   Jeg føler jeg blir mindre og mindre menneske etter hvert som hukommelsen / konsentrasjonen svikter.  Jeg vil gjerne ha noe å si i sosiale sammenhenger men alt er ”sirup”.

Å skulle starte opp på antidepressiva er i utgangspunktet noe jeg ikke ønsker da nevnte bivirkninger er ikke holdbare.

 

Blir ikke trøtt. Kun sliten. Gjesper aldri...

Det finnes antidepressive medisiner som skal ha mindre bivirkninger på libido. Som Remeron og Tolvon. (Minst en til óg, men kommer ikke på navn i farten). Disse virker ofte mot søvnvansker også.  De kan ha økt matlyst ig vektopogang som bivirkning, men det har jo også sukkeret du inntar for å holde deg våken. Det er mulig å unngå vektoppgang om en er bevisst. Har gått ned 10 kg på Tolvon/Quetiapin. 

Oransje briller kan jo også være verd et forsøk

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du burde gi Brintellix et forsøk som antidepressiv. Det gir ikke impotens og minimal vektøkning. Eventuelt en lav dose av et antipsykotikum. 
 

Å behandle søvnvansker som oppstår pga. angst og depresjon med sovemedisin er som å prøve å bli kvitt ugress med ljå. Det er den underliggende tilstanden som må behandles, søvnløsheten er bare et symptom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2020 den 11.40, ISW skrev:

Jeg synes du burde gi Brintellix et forsøk som antidepressiv. Det gir ikke impotens og minimal vektøkning. Eventuelt en lav dose av et antipsykotikum. 
 

Å behandle søvnvansker som oppstår pga. angst og depresjon med sovemedisin er som å prøve å bli kvitt ugress med ljå. Det er den underliggende tilstanden som må behandles, søvnløsheten er bare et symptom. 

Jeg forsøkte Brintellex for ca. 3 år siden.  Gikk på det i over 6 uker og var konstant kvalm. Gikk aldri over dessverre så derfor kuttet jeg det ut. Tror jeg må ta meg en tur til fastlegen igjen og be om noe forslag til hva jeg kan forsøke, selv om han egentlig har gitt meg opp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B

På 7.8.2020 den 8.37, AnonymBruker skrev:

Sover du noe på dagen ? I såfall er det lurt å slutte med det . Du bør heller ikke drikke produkter med koffein på ettermiddagen, kveld, vis du gjør det. Du bør heller ikke bruke datamaskinen eller mobilen i de siste timene før du legger deg ,det hvite lyset fra disse hindrer produksjonen av søvnhormoner. Og så er rutiner for søvn viktig,legge deg og stå opp på samme tid også i helgenen. 

Så bør du vel tenke mer på å bytte jobb.

Anonymkode: 24cfe...c08

Nei, jeg sover ikke på dagtid. Drikker ofte kaffe (1 kopp) på jobben om morgenen.  Ellers cola i helgene. Men når jeg ikke får sove så tyr jeg som sagt til  cola/energi-drikke på dagtid for å komme meg gjennom jobben.  Jeg leter etter jobb og tar nesten hva som helst. Når det gjeldet å stå opp til samme tid i helgene så er jeg ikke så flink her. Er vanskelig /unormalt og stå opp kl.0700 på en lørdag........:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2020 den 5.12, emilie321 skrev:

Jeg kjenner meg også igjen i det og ikke få sove og hvordan en da blir.  En føler seg helt ødelagt og fungerer svært dårlig. Føler med deg.

Som @Eva Sofie skriver, så finnes det flere medikamenter som kan hjelpe på søvnen. Har selv fått god hjelp av quetiapin og har faktisk nå noen netter hvor jeg sover 6 timer i strekk.  Håper virkelig du kan få  hjelp til å sove. Da vil du kanskje føle deg bedre på jobben også

 

Når jeg leser om Quetiapin på nettet så blir jeg jeg skeptisk men kan jo høre med fastlegen om hva han mener  om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2020 den 4.44, Eva Sofie skrev:

Jeg kjenner så godt igjen det å være sliten, men ikke føle seg trøtt nok til å sovne. Å kunne gå lenge, men aldri begynne å gjespe - selv ikke etter å ha vært våken i mer enn 30 timer. Det er vanskelig å finne medisiner som passer. Men har du forsøkt en lav dose av antipsykotisk medisin? Det kan også hjelpe mot søvnvansker. Det må ikke være antidepressiva. Vet mange har god effekt av Seroquel og selv sov jeg godt på Truxal i mer enn 12 år.

Du virker jo til å være både strukturert og utholdende, så kanskje du kan klare å holde ut dette ikke-medikamentelle programmet for å få til å sove igjen:

Behandling av langvarige søvnproblemer uten medisiner
Det er også en bok som heter "Søvnskolen" som jeg tror tar for seg den beskrevne Stimuluskontrollen i første lenke.

"Det er en forutsetning at pasienten er motivert for at ikke-medikamentell behandling skal lykkes. Stimuluskontroll og søvnrestriksjon er krevende behandlingsopplegg for pasienten. Søvnen forverres ofte initialt. Behandlingen er derfor vanskelig å gjennomføre hos pasienter som kun kommer for å få sovemedisiner, og som ikke er interessert i å gjøre en egeninnsats. I slike tilfeller er det viktig med grundig informasjon om ulemper ved langvarig sovemedisinbruk, samt å motivere pasienten for annen type behandling. Flere grundige vitenskapelige undersøkelser som har sammenliknet effekten av medikamentell behandling og ikke-medikamentell søvnbehandling (kombinert stimuluskontroll, søvnrestriksjon, søvnhygiene og kognitiv terapi) viser at begge terapiformene er effektive initialt, men at den positive behandlingseffekten kun vedvarer for gruppen som fikk ikke-medikamentell behandling."

Tror jeg forsøker "Søvnskolen" før jeg begynner på Antipsykotika :)     Synes det var mye ubehagelige bivirkninger på de medisinene du  ref. til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Balder26 skrev:

Når jeg leser om Quetiapin på nettet så blir jeg jeg skeptisk men kan jo høre med fastlegen om hva han mener  om det.

Var også veldig skeptisk, men har ingen plager. Eller, nå lyger jeg. Jeg blir tett i nesa og sulten, får svelgvansker. Hvis jeg ikke er i sengen når jeg skal, kan jeg få symptom på blodtrykksfall, men det går over når jeg får satt/lagt meg. Alt dette er bare en viss tid etter inntak. Så om jeg legger meg når jeg skal, så går det fint. 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Også gode erfaringer med seroquel. Ingen bivirkninger. Bedre søvn. Bare å prøve jo. 

Anonymkode: 5a4f2...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Balder26 skrev:

Tror jeg forsøker "Søvnskolen" før jeg begynner på Antipsykotika :)     Synes det var mye ubehagelige bivirkninger på de medisinene du  ref. til. :)

Ja, men man må huske at hvis man ser for seg å få alle bivirkninger som står opplistet i FK, er man død allerede på vei til apoteket. Det er jo en opplistning av alle bivirkninger som har blitt innrappotert. Da jeg første gang startet på Seroquel i 2002, ble den ansett som en medisin med få bivirkninger, men i dag nesten 20 år senere er listen lang som et vondt år fordi flere bivirkninger har blitt rapportert inn og derfor lagt til listen.

Jeg har nå gått på laveste mulige dose Atarax (allergimedisin) i en drøy uke med svært heldig utfall og med ikke annen bivirkning enn litt hangover neste dag. Jeg føler også at musklene er litt "slitne", men tror dette har med den muskelrelakserende effekten til medisinen å gjøre. Hva du vil eventuelt oppleve på den samme medisinen vet en jo ikke før du ev. gir det et forsøk.

Men lykke til med "Søvnskolen" eller søvnrestriksjon om du forsøker det. For de som gjennomfører det opplegget, er det jo positiv virkning også på lang sikt for 80% av pasientene! Jeg har egentlig lyst til å prøve det selv, men aldri kommet så langt... Medisiner er en mer lettvint løsning som krever mindre innsats av en som pasient... Det er bare til å innrømme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...