Gå til innhold

Pusteteknikker og søvn


Villanda

Anbefalte innlegg

Hva er greia med det? Pusteteknikker som går ut på å holde pusten. F.e. Choleys noe sånnt, husker ikke navnet helt) manøver. Skal hypoksi og mer hyperkapni  få en til å sovne raskere? Etterligne søvnapnoe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Villanda skrev:

Hva er greia med det? Pusteteknikker som går ut på å holde pusten. F.e. Choleys noe sånnt, husker ikke navnet helt) manøver. Skal hypoksi og mer hyperkapni  få en til å sovne raskere? Etterligne søvnapnoe??

Jeg forbinder pusteknikker og søvn med noe helt annet, nemlig å puste rolig og dypt og fokusere på pusten og blokkere for andre tanker, slik man gjør i mindfulness. Har glede av det selv.  Finnes masse stoff om dette på nett, f.eks https://veientilhelse.no/mindfulness-for-bedre-sovn/

 

Med andre ord aner jeg ikke hva du skriver om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Ekstra skrev:

Jeg forbinder pusteknikker og søvn med noe helt annet, nemlig å puste rolig og dypt og fokusere på pusten og blokkere for andre tanker, slik man gjør i mindfulness. Har glede av det selv.  Finnes masse stoff om dette på nett, f.eks https://veientilhelse.no/mindfulness-for-bedre-sovn/

 

Med andre ord aner jeg ikke hva du skriver om ;)

Finnes flere råd om pusteteknikker. Tenker på sånn som denne. Ble anbefalt den sist jeg var innlagt. Fungerte ikke. Syntes bare det var ubehagelig. 

"PUSTETEKNIKK FOR Å ØKE SØVNIGHET
Legg deg på ryggen i en avslappet posisjon med hode i samme høye som kroppen eller lavere.
Lukk øynene dine.
Pust inn rolig. Pust ikke inn for dypt. Pust ut all luft. Gjenta dette tre ganger.
Etter tredje utpusting der du puster ut all luft, hold pusten så lenge du kan uten å puste ytterligere inn. Pust så rolig tre ganer og hold pusten igjen ved slutten av tredje utpust.
For å holde pusten uten å puste inn, bør du prøve å fokusere på et mentalt forestillingsbilde.
Når du har utført denne sekvensen fra fem til åtte ganger vil du føle behov for å puste normalt, og du vil føle deg avslappet og søvnig. Du kan da puste rolig og normalt.

Kilde: Chóliz, P. (1995). A breathing-retraining procedure in treatment of sleep-onset
insomnia: Theoretical basis and experimental findings. Perceptual and Motor Skills, 80, 507-513."

Men leste litt mer. Mengden karbondioksid er visst lavere mår vi sover, så det er meningen skal etterligne det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...