Gå til innhold

Noen som om Borderline :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei :)

Dere som har BPD:

Liker dere å være alene? Trenger dere mye alenetid, eller blir dere urolige og fort ensomme?

Er du redd for å bli forlatt?

Føler du deg mye tom?

Hva er borderline for deg?

Hvorfor har borderline et så dårlig rykte?

Hilsen nysgjerrig.

Anonymkode: b1634...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Dere som har BPD:

Liker dere å være alene? Trenger dere mye alenetid, eller blir dere urolige og fort ensomme?

Er du redd for å bli forlatt?

Føler du deg mye tom?

Hva er borderline for deg?

Hvorfor har borderline et så dårlig rykte?

Hilsen nysgjerrig.

Anonymkode: b1634...ca1

Nyskjerrig, ja...

Hvorfor ikke innlede med hvordan du opplever symptomene, om du selv har diagnosen? Evt. si noe om hvorfor du vil at andre skal dele sine personlige erfaringer? 

Anonymkode: 695b0...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker ikke å være alene, men jeg er veldig mye alene fordi jeg er så følelsesmessig ustabil at jeg ikke klarer å holde på noen vennskap eller relasjoner. 

Føler meg mye tom ja. 

Er redd for å bli forlatt så jeg unngår alt av relasjoner for å unngå å bli forlatt. 

Anonymkode: 1c537...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke å være alene, men jeg er veldig mye alene fordi jeg er så følelsesmessig ustabil at jeg ikke klarer å holde på noen vennskap eller relasjoner. 

Føler meg mye tom ja. 

Er redd for å bli forlatt så jeg unngår alt av relasjoner for å unngå å bli forlatt. 

Anonymkode: 1c537...fbc

Tusen takk for at du delte :) Prøver å lære mer.

Anonymkode: b1634...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Dere som har BPD:

Liker dere å være alene? Trenger dere mye alenetid, eller blir dere urolige og fort ensomme?

Er du redd for å bli forlatt?

Føler du deg mye tom?

Hva er borderline for deg?

Hvorfor har borderline et så dårlig rykte?

Hilsen nysgjerrig.

Anonymkode: b1634...ca1

Nå svarer jeg kun ut fra det jeg tror er borderline, og ikke andre stemningsdiagnoser + annet jeg har. 

 

Jeg har behov for begge deler. Har behov for tid alene, men sliter mye når jeg er mye alene. 

Jeg er veldig redd for å bli forlatt. 

Borderline for meg er å ikke holde ut egne følelser, å føle at verden er skremmende og feil. Føle at jeg ikke er verdt noe, være redd for følelser og å kjempe i mot egne vulkanutbrudd og destruktivitet. 

Borderline har et dårlig rykte fordi det er en diagnose med mange ulike symptomer og ulike måter det kommer til uttrykk på. Noen er rett og slett troll mot de rundt seg. Andre lider kun med å være troll mot seg selv. Det er MYE jeg med borderline ikke kjenner meg igjen i, når andre beskriver folk med borderline. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, Glitter skrev:

Nå svarer jeg kun ut fra det jeg tror er borderline, og ikke andre stemningsdiagnoser + annet jeg har. 

 

Jeg har behov for begge deler. Har behov for tid alene, men sliter mye når jeg er mye alene. 

Jeg er veldig redd for å bli forlatt. 

Borderline for meg er å ikke holde ut egne følelser, å føle at verden er skremmende og feil. Føle at jeg ikke er verdt noe, være redd for følelser og å kjempe i mot egne vulkanutbrudd og destruktivitet. 

Borderline har et dårlig rykte fordi det er en diagnose med mange ulike symptomer og ulike måter det kommer til uttrykk på. Noen er rett og slett troll mot de rundt seg. Andre lider kun med å være troll mot seg selv. Det er MYE jeg med borderline ikke kjenner meg igjen i, når andre beskriver folk med borderline. 

 

Takk for interessant innspill. Det er ikke så lett å bli klok på hva BPD er og ikke er når det er så mye forskjellig. Og hvordan skille det fra KPTSD, for eksempel. 

Anonymkode: b1634...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror ikke jeg har borderline, men har vært veldig redd for å ha det uten å innse det selv, hvis det maker any sense. 

  • Desperate anstrengelser for å unngå en reell eller innbilt fare for å bli forlatt. Nei.
  • Et mønster med ustabile og intense mellom- menneskelige forhold som er kjennetegnet ved veksling mellom ekstremer av overidealisering og devaluering. Nei.
  • Markert og vedvarende ustabilt selvbilde eller følelse av eget selv. Nei, men dårlig selvfølelse. og selvtillit.
  • Impulsivitet på minst to områder som er potensielt selvødeleggende (f.eks. sløsing med penger, seksualitet, alkohol- eller stoffmisbruk, vill bilkjøring, overspising). Ingen bortsett fra at jeg har bulimi.
  • Gjentatte selvmordsforsøk, demonstrasjoner, trusler, eller selvbeskadigende atferd. Et impulsivt selvmordsforsøk for fem år siden i en depresjon. 
  • Affektiv ustabilitet på grunn av markert tendens til følelsesmessige reaksjoner (f.eks. intens episodisk dysfori, irritabilitet, eller angst som vanligvis varer noen få timer og bare sjelden mer enn noen få dager). Nei. Har depresjoner, men de varer i flere måneder. Opptil et halvt år.
  • Kronisk følelse av tomhet. Føler meg heller full enn tom. Liker f.eks å ta Sobril, fordi da føler jeg meg deilig tom.   
  • Upassende, intenst sinne eller vansker med å kontrollere sinne (F.eks. hyppige raserianfall, konstant sint, gjentatte slåsskamper). Nei. Svært sjeldent sint.
  • Forbigående stressutløste paranoide tanker eller alvorlige disossiative symptomer. Kanskje litt. Kan bli litt paranoid overfor personer i livet mitt som jeg føler ikke liker eller forstår meg. Kan dissosiere, men har KPTSD etter traumer fra barndom/ungdomstiden. 

    Jeg tror egentlig ikke jeg har BPD, men er liksom redd jeg mangler selvinnsikt. Høres sikkert teit ut. Vet ikke hvorfor jeg ikke helt klarer å slippe det :)

Anonymkode: b1634...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper ikke det virker respektløst mot dere som har BPD. Jeg synes det høres veldig vondt ut å leve med, og jeg har absolutt respekt for dere, og synes egentlig det virker som behandlingstilbudet bør være bedre enn det er. Ønsker bare å lære litt mer/snakke med noen som har det for å se hvordan jeg selv bør forholde meg til det.

Anonymkode: b1634...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for interessant innspill. Det er ikke så lett å bli klok på hva BPD er og ikke er når det er så mye forskjellig. Og hvordan skille det fra KPTSD, for eksempel. 

Anonymkode: b1634...ca1

Jeg vet ikke. Har fått høre at jeg er både bipolar 2, Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse borderline type og KPTSD. Så hvem vet. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du TS. Hvis du allerede får hjelp, hvorfor grubler du sånn? Skal innrømme jeg kan kjenne meg igjen i diagnoser jeg ikke har og har lurt på om jeg har de, men må nesten stole på de som behandler meg. 

Og det er maaange måter å ha EUPF på. Det nytter ikke sånn sett å spørre på et forum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Dere som har BPD:

Liker dere å være alene? Trenger dere mye alenetid, eller blir dere urolige og fort ensomme?

Er du redd for å bli forlatt?

Føler du deg mye tom?

Hva er borderline for deg?

Hvorfor har borderline et så dårlig rykte?

Hilsen nysgjerrig.

Anonymkode: b1634...ca1

Jeg hater å være alene. Men når jeg er sammen med noen er det alt jeg vil, være alene altså.

Ja, jeg er redd for å bli forlatt, men aller mest redd for å bli avvist.

Føler meg tom stort sett hele tiden.

Borderline for meg er vel egentlig smerte. Alt blir så utrolig intenst av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er så redd for å bli forlatt at jeg ikke tørr å inngå i noe forhold. Er derfor jeg fortsatt er singel for å si det sånn. Det kommer av tidlige traumatiske opplevelser. 

Anonymkode: 1c537...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...