Gå til innhold

Lynkurs i hvordan man bruker ordet syntes og synes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Å synes noe er presens, noe du synes her og nå eller for tiden. 

Å syntes noe forutsetter at det er fortid og noe du ikke synes nå lenger. 

Eks: 1 Jeg synes at vin er godt. Det betyr at du synes nå for tiden at vin er godt. 

2 Jeg syntes at vin var godt. Du syntes altså at vin var godt tidligere, men ikke nå lenger. 

Synes brukes om nåtid, syntes om fortid. 

Anonymkode: 0de12...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å synes noe er presens, noe du synes her og nå eller for tiden. 

Å syntes noe forutsetter at det er fortid og noe du ikke synes nå lenger. 

Eks: 1 Jeg synes at vin er godt. Det betyr at du synes nå for tiden at vin er godt. 

2 Jeg syntes at vin var godt. Du syntes altså at vin var godt tidligere, men ikke nå lenger. 

Synes brukes om nåtid, syntes om fortid. 

Anonymkode: 0de12...9ba

Kan man si "Å syntes" da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martine

Jeg synes det er fint å få vite sånne ting  fordi jeg  kan slurve med slikt. Jeg er døv og får derfor ikke inn språket gratis via hørselen. Bruker mest tegnspråk til vanlig. Heldigvis har jeg lest en god del bøker og det hjelper jo på, men jeg kan skrive mye feil likevel. 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å synes noe er presens, noe du synes her og nå eller for tiden. 

Å syntes noe forutsetter at det er fortid og noe du ikke synes nå lenger. 

Eks: 1 Jeg synes at vin er godt. Det betyr at du synes nå for tiden at vin er godt. 

2 Jeg syntes at vin var godt. Du syntes altså at vin var godt tidligere, men ikke nå lenger. 

Synes brukes om nåtid, syntes om fortid. 

Anonymkode: 0de12...9ba

Og ellers står det bra til, Frøken?

Anonymkode: 15cef...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å synes noe er presens, noe du synes her og nå eller for tiden. 

Å syntes noe forutsetter at det er fortid og noe du ikke synes nå lenger. 

Anonymkode: 0de12...9ba

Joa, men følelser og tanker og slikt har ikke helt samme klare avgrening for om de er der fortsatt eller ikke, så personlig ville jeg vært ekstremt forsiktig med å gå ut fra den "og"-en der, selv om det vanligvis er tydelig skille mellom preteritum og perfektum av verb, det er mer pga tydeligere skiller i tilstandene verbene som regel beskriver, som ikke er der i samme grad for mer diffuse tilstander med forskjellige grader av tilstedeværelse.

Siden du er grammatikkekspert, her er en eksamen/nøtt for deg: Heter det "nå må du slutte å røyke" eller "nå må du slutte og røyke". Forumets ex-grammatikk-ekspert gikk på en smell på den husker jeg, på tross av hans ekstreme overbevissthet om hva som var riktig og hvor dum jeg var :D 

Anonymkode: f5b4b...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Joa, men følelser og tanker og slikt har ikke helt samme klare avgrening for om de er der fortsatt eller ikke, så personlig ville jeg vært ekstremt forsiktig med å gå ut fra den "og"-en der, selv om det vanligvis er tydelig skille mellom preteritum og perfektum av verb, det er mer pga tydeligere skiller i tilstandene verbene som regel beskriver, som ikke er der i samme grad for mer diffuse tilstander med forskjellige grader av tilstedeværelse.

Siden du er grammatikkekspert, her er en eksamen/nøtt for deg: Heter det "nå må du slutte å røyke" eller "nå må du slutte og røyke". Forumets ex-grammatikk-ekspert gikk på en smell på den husker jeg, på tross av hans ekstreme overbevissthet om hva som var riktig og hvor dum jeg var :D 

Anonymkode: f5b4b...40d

Tipper, siden jeg ikke er noen gramatikk-ekspert, at det riktige er: "Nå må du slutte å røyke". 

Anonymkode: 0de12...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Syntes" forutsetter at det er fortid og noe du ikke synes nå lenger. 

(Jeg fjernet "å", siden det ikke kan følge et verb i fortid etter infinitiv-å.)

Jeg er ikke enig i at det må handle om noe man ikke synes lenger. Det holder at man omtaler noe i fortid: "Jeg så ham utenfor butikken i går, og jeg syntes han så sliten ut."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joa, men følelser og tanker og slikt har ikke helt samme klare avgrening for om de er der fortsatt eller ikke, så personlig ville jeg vært ekstremt forsiktig med å gå ut fra den "og"-en der, selv om det vanligvis er tydelig skille mellom preteritum og perfektum av verb, det er mer pga tydeligere skiller i tilstandene verbene som regel beskriver, som ikke er der i samme grad for mer diffuse tilstander med forskjellige grader av tilstedeværelse.

Siden du er grammatikkekspert, her er en eksamen/nøtt for deg: Heter det "nå må du slutte å røyke" eller "nå må du slutte og røyke". Forumets ex-grammatikk-ekspert gikk på en smell på den husker jeg, på tross av hans ekstreme overbevissthet om hva som var riktig og hvor dum jeg var :D 

Anonymkode: f5b4b...40d

«Nå må du slutte å røyke» - du skal slutte å røyke. 

«Nå må du slutte og røyke» - du skal både slutte og røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...