Gå til innhold

De som virkelig vil dø bare gjør det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva tenker dere om den setningen? Hvordan hadde dere reagert om dere fikk den setningen slengt i trynet av et helsepersonell/lege når dere fortalte at dere var suicidale? 

Altså det jeg tenker er at de da indirekte sier til meg at "nei du vil ikke dø du, for da hadde du jo gjort det" "bare de som tar selvmord vil virkelig dø" 

Anonymkode: 54413...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eller det helsepersonellet eller legen mente også tror jeg var at siden jeg sa til dem at jeg var suicidal så ville jeg tydeligvis ikke ta selvmord "for de som virkelig vil dø bare gjør det" dvs uten noe mer styr

Anonymkode: 54413...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det synes jeg er helt hårreisende å si, og så fra helsepersonell i tillegg! 

Det er riktignok en idiot her på forumet som stadig sier det samme til suicidale, og jeg synes slike utsagn er livsfarlige. Har påpekt det flere ganger. 

Anonymkode: b420f...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var en som fortalte meg at han ville dø. En jeg gikk på DPS med. Jeg fortalte det til hans behandler. Han tok livet av seg for 7 år siden. Det var 3 år etter han betrodde seg til meg. Det er det vanlig å høre sånt i psykiatrien. Men han sa det så rolig, og var ikke typen til å "true", så derfor sa jeg det til hans behandler.

 

Det er nok noen som sier de skal ta livet av seg, uten å gjøre det,  eller gjør halvhjertede forsøk, men langt fra alle. Jeg har vært lite selvmorderisk som voksen så jeg vet att for noen er selvmordsforsøk en slags måte å komme inn i psykiatrien på. At de ikke vil dø, men vil ha hjelp.

 

Å skille disse to temaene fra hverandre blir vanskelig for leger, derfor kan man møte på folk som ikke tror på ens ønske om å dø.

 

 

Anonymkode: e42eb...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt setninger som "oddsene var ikke på din side", "du var heldig denne gangen" og noen har spurt meg om det er å dø jeg virkelig ønsker. På det siste spørsmålet er jo ikke alltid svaret entydig ja hos alle tenker jeg. Noen ønsker ikke å leve og ønsker heller ikke innerst inne å dø, men føler seg så presset at man ikke ser andre alternativ der og da. Selv har jeg snakket lite om selvmorstanker med helsepersonell de siste 10-12 årene, men mest bare handlet, så det har blitt mest snakking fra deres side i etterkant.

Det å bli funnet, er ikke alltid et tegn på at man ønsker å bli oppdaget. Jeg fikk en gang uventet besøk av søsteren min sent på kvelden (stakkars menneske) og en gang var det en person som ringte meg og på ren automatikk litt påvirket av medisiner tok jeg telefonen før jeg fikk tenkt meg om - og selvsagt hørte vedkommende at ting ikke var som det skulle siden jeg ikke klarte å snakke skikkelig. Og om noen blir redde i det medisiner er inntatt, at man da innser hvor idiotisk man er, synes jeg det bør være takhøyde her på forumet til at det også kan være lov å si. Jeg har også registrert at det er en eller flere ødeleggende anonym bruker som rett og slett kan være livsfarlig med sine kommentarer om at man ikke egentlig ønsker å dø siden man ble funnet o.l. Jeg tenker at hvis man klarer å gi et hint til omverdenen før det er for sent, er det positivt (kjempe bra!) - det fortjener i hvert fall ingen nedlatende kommentarer fra anonyme brukere her på DOL. Det vitner om at man tar et lite ansvar for seg selv midt i kaoset. At man kanskje klarer å tenke litt klart og på andre enn seg selv og hvilke følger det vil få - hva man egentlig er i ferd med å gjøre. Enten det er å kontakte noen i familien, en venn, legevakten eller å ringe 113.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei hvis det hadde kommet fra helsepersonell synes jeg det hadde vært horribelt. Å høre noe sånt er det siste man trenger, når man allerede er langt nede.

Det er jo ikke så sort hvitt heller, noen vil egentlig ikke dø, men bare orker ikke leve lenger, noen vil dø men er redde. For noen er det vel også et rop om hjelp. Det å ta sitt eget liv er jo en ganske stor beslutning. Det er jo en veldig endelig beslutning. 

Og det at man blir funnet betyr jo heller ikke noe som helst. Jeg ble selv funnet en gang fordi brannalarmen gikk og alle måtte evakueres. De som ringer etter hjelp selv synes jeg er ganske modig gjort, og de klarer å ta ansvar for seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at vis du har fått en depresjon som gjør at du ser svart på livet, og forteller til behandleren din at du vil dø, og at du ikke pleier å si sånne ting ,så er det en dårlig kommentare å komme med fra helsepersonell. 

Men vis du ofte sier du er suicidale for å oppnå noe, som for eksempel innleggelse, da kan jeg skjønne at helsepersonell kan bli oppgitt å komme med en sånn kommentar til deg. Helsepersonell er bare mennesker de og og kan bli både lei og frustrert. Men det er uansett ikke den mest terapeutiske kommentaren å komme med. 

Anonymkode: bb6ba...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, RamonaK skrev:

Nei hvis det hadde kommet fra helsepersonell synes jeg det hadde vært horribelt. Å høre noe sånt er det siste man trenger, når man allerede er langt nede.

Det er jo ikke så sort hvitt heller, noen vil egentlig ikke dø, men bare orker ikke leve lenger, noen vil dø men er redde. For noen er det vel også et rop om hjelp. Det å ta sitt eget liv er jo en ganske stor beslutning. Det er jo en veldig endelig beslutning. 

Og det at man blir funnet betyr jo heller ikke noe som helst. Jeg ble selv funnet en gang fordi brannalarmen gikk og alle måtte evakueres. De som ringer etter hjelp selv synes jeg er ganske modig gjort, og de klarer å ta ansvar for seg selv. 

Jeg har også blitt funnet på grunn av at brannalarmen gikk.. 

Ellers enig i det du skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke men personlig opplever jeg det vanskelig å vite hva man skal svare. Når man skal ignorere og når man skal reagere. Har en tenåring som har snakket om at hun vil dø og ikke så uvanlig at ungdommer skriver til andre ungdommer at de vil dø. Og min sønn har gjerne spurt:» hva skal jeg svare når en kompis stadig sier at han skal ta livet sitt?». I starten følte jeg et veldig ansvar og prøvde å nå foreldrene men når det skjedde igjen og igjen visste jeg ikke lenger. I en annen trå her på forumet var det nettopp enighet om at det å si oppmuntrende ord ikke var veien å gå. At man er verdifull og at ting vil bli bedre ol. Heller ikke minne de på hvor vanskelig det vil bli for de rundt om en dør. På dette forumet er ekspertisen gjerne kort eller taus når temaet kommer opp.At man ikke skal gi det oppmerksomhet?  Så blir man gjerne oppfordret til å be dem ringe diverse krisetelefoner. Er de også taus og kort? Hva er disse lært opp til å svare? Eller lytter de bare?. 

Anonymkode: 2593c...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På dette forumet er ekspertisen gjerne kort eller taus når temaet kommer opp.At man ikke skal gi det oppmerksomhet?  Så blir man gjerne oppfordret til å be dem ringe diverse krisetelefoner. Er de også taus og kort? Hva er disse lært opp til å svare? Eller lytter de bare

På dette forumet (og de andre) finnes det ingen eksperthjelp lenger. Man kan ikke forvente å få svar fra eksperter med andre ord. 

Anonymkode: b420f...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På dette forumet (og de andre) finnes det ingen eksperthjelp lenger. Man kan ikke forvente å få svar fra eksperter med andre ord. 

Anonymkode: b420f...30b

Det finnes eksperthjelp men man har ikke lenger rett til å forvente noe. 

Anonymkode: 2593c...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...