Gå til innhold

Fikk ett rart svar om munnbind


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kontaktet ett online apotek og spurte om en av de munnbindene de solgte var for å unngå smitte til bruker. Og fikk til svar att munnbind hjalp mest på å hindre smitte FRA bruker. Er dette sant? Hva er da vitsen med å bruke munnbind hvis man ikke er syk? Gjelder dette bare slike kirurgiske munnbind eller mer kraftige saker som har n95 godkjenning også? Jeg syntes svaret var rart, for sykepleiere og leger som behandler smittsomme sykdommer virker da ha beskyttelse av sine munnbind?

Anonymkode: d500f...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

husk det er mange friske smittebærere. Det handler ikke kun om å beskytte seg selv, men om å ta vare på de mest sårbare + helsevesenet vårt.

Anonymkode: 1db4c...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Vanlige munnbind beskytter først og fremst omgivelsene, men de beskytter også bruker. Syns å huske at en undersøkelse viste 65% beskyttelse for bruker med vanlig munnbind enn uten. Poenget er selvfølgelig at hvis alle bruker munnbind så vil man i fellesskap redusere risikoen for hverandre.

N95 (i Norge også omtalt som åndedrettsvern klasse FFP3) beskytter bruker enda bedre. Disse kommer i to varianter, en hvor luften som pustes ut filtreres og en hvor det ikke skjer. Bruker man den siste varianten vil disse maskene kunne eksponere omgivelsene mer enn vanlige kirurgiske munnbind. 

Jeg har sett det blir tatt covid-tester der helsearbeiderne bruker vanlige munnbind. Det skyldes antagelig at de rasjonerer på N95-munnbind. Jeg tviler på at N95-munnbind er å oppdrive for vanlige folk i Norge nå.

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en 14 stk N95 munnbind som jeg kjøpte for 1-2 måneder siden. Apotekhjem het apoteket. Jeg vet ikke hvilken type  N 95 det er.

 

Det holder en stund for meg for jeg planlegger å holde meg hjemme for det meste. Men jeg tar det på noen ganger.

Anonymkode: d500f...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til at jeg lurte var ikke for hamstring, men fordi jeg tenkte kjøpte jeg noen flere så kunne jeg gå ut mer. Det er jo usikkert hvordan det blir fremover.

Anonymkode: d500f...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

du trenger ikke n95 for å gå ut. det blir sløsing av livsviktige produkter.

 bruk tettvevd bomull, som i et bandana skjerf :) 

Anonymkode: 1db4c...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

N95 (i Norge også omtalt som åndedrettsvern klasse FFP3) beskytter bruker enda bedre. Disse kommer i to varianter, en hvor luften som pustes ut filtreres og en hvor det ikke skjer. Bruker man den siste varianten vil disse maskene kunne eksponere omgivelsene mer enn vanlige kirurgiske munnbind. 

Vet du noe om de KN95 kina-produserte i forhold til filtrering av luft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Det veit jeg ikke, har ikke hørt om de munnbindene. Tror vanligvis de er merka hvis de har filtrering også for luft ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Det veit jeg ikke, har ikke hørt om de munnbindene. Tror vanligvis de er merka hvis de har filtrering også for luft ut.

Har du tenkt noe på hvor mye passformen har å si? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Passformen er viktig. Luft skal bare komme inn/ut gjennom ventilen. Dette kan du teste ved å holde hendene over maska og så puste hardt ut. Da skal du ikke kjenne noen lekkasje fra området rundt nesen eller andre steder. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke noen ventil på mine n95 masker. Men de er mye tykkere enn de blå vanlige. 

Anonymkode: d500f...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...