Gå til innhold

Fellesgjeld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis jeg kjøper en leilighet med 500 000 kr. fellesgjeld, og selger den etter 5 år, hva blir da av fellesgjelden?  Hvis jeg betaler ned fellesgjelden i fellesutgiftene regner jeg med at gjelden blir mindre når jeg selger, men eier jeg da tilsvarende mer i leiligheten?

Anonymkode: 13489...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fellesgjelden følger leiligheten.

Prisen for en leilighet er det du betaler + fellesgjelden. 

I noen sameier/borettslag har man mulighet til å individuell (dvs. raskere) nedbetaling av fellesgjeld. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, E7H7 skrev:

Fellesgjelden følger leiligheten.

Prisen for en leilighet er det du betaler + fellesgjelden. 

I noen sameier/borettslag har man mulighet til å individuell (dvs. raskere) nedbetaling av fellesgjeld. 
 

Ja, men jeg spør hva skjer igjennom årene?  Blir fellesgjelden mindre i løpet av noen år så at jeg eier mer i leiligheten?

Anonymkode: 13489...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg spør hva skjer igjennom årene?  Blir fellesgjelden mindre i løpet av noen år så at jeg eier mer i leiligheten?

Anonymkode: 13489...963

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Du eier leiligheten 100% uansett om det er fellesgjeld eller individuell gjeld på den.

Ja, på de fleste felles lån betales avdrag slik at gjelden blir lavere. Dette betales normalt gjennom felleskostnadene. Hvor mye avdrag du betaler kan du enten se på spesifikasjonen av felleskostnadene eller spørre styret om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ISW skrev:

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Du eier leiligheten 100% uansett om det er fellesgjeld eller individuell gjeld på den.

Ja, på de fleste felles lån betales avdrag slik at gjelden blir lavere. Dette betales normalt gjennom felleskostnadene. Hvor mye avdrag du betaler kan du enten se på spesifikasjonen av felleskostnadene eller spørre styret om. 

La oss si jeg har en fellesgjeld på 500 000 kr når jeg kjøper og den er 300 000 kr når jeg selger,  fellesutgifter er 5000 kr.  Blir da prisen på leiligheten 200 000 kr høyere når jeg selger den, sett bort fra evt. prisstigninger?

Anonymkode: 13489...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si jeg har en fellesgjeld på 500 000 kr når jeg kjøper og den er 300 000 kr når jeg selger,  fellesutgifter er 5000 kr.  Blir da prisen på leiligheten 200 000 kr høyere når jeg selger den, sett bort fra evt. prisstigninger?

Anonymkode: 13489...963

Ja, i teorien. 
 

Men det skal nevnes at det er en del kjøpere som ser mer på hva felleskostnadene er enn på hva fellesgjelden er og hvor mye som betales i avdrag. Men du har rett - stort sett vil det gjenspeiles i boligens verdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg spør hva skjer igjennom årene?  Blir fellesgjelden mindre i løpet av noen år så at jeg eier mer i leiligheten?

Anonymkode: 13489...963

ISW svarer godt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg spør hva skjer igjennom årene?  Blir fellesgjelden mindre i løpet av noen år

Ja, så fremt fellesgjelden ikke er avdragsfri. 

Anonymkode: 51cbf...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så fremt fellesgjelden ikke er avdragsfri. 

Anonymkode: 51cbf...d45

Den øker jo hvis det er noe som må gjøres i borettslaget. Feks bytte fra søppelrom til søppel brønner, eller oppgradering av kjøkken, bad balkong eller noe. Noen borettslag fikser feks alle badene og tar det på fellesgjelden, da øker den kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg spør hva skjer igjennom årene?  Blir fellesgjelden mindre i løpet av noen år så at jeg eier mer i leiligheten?

Anonymkode: 13489...963

Ja, fellegjelden er jo gjelden på boligen din til en bank e.l. som finansierte den når du bygde den. Så det er ikke gjeld til borettslaget, men til en annen bank.

Anonymkode: f55f4...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...